Založ si blog

Zelená vata

Urobil som si štatistiku. Analyzoval som vysielanie Slovenského rozhlasu (akosi sa mi bridí použiť skratku RTVS) na stanici Rádio Slovensko.

Druhou najvysielanejšou reláciou po Správach/rádiožurnále je Zelená vlna. Tá v priebehu dňa zaznie 41x.

Nikdy som nemeral koľko vysielacieho času spotrebuje jedna relácia Zelenej vlny, ale odhadujem, že 1-2 minúty. To znamená, že za deň je to 41 – 82 minút. Ten objem času predstavuje rozsah minimálne jednej rozhlasovej hry, publicistického pásma, fíčru, či zábavnej relácie.

Prečo o tom píšem? V Slovenskom rozhlase, ktorý bol kedysi dlhodobo suverénne najpočúvanejším slovenským rádiom zrušili viacero tradičných a obľúbených relácií a ich miesto okrem Predpoludní s… a Popoludní s… nahradila práve Zelená vlna.

Chápem, že výroba zrušených relácií je omnoho prácnejšia a aj nákladnejšia. Zelená vlna je, naopak, za babku. Veď informácie poskytnú poslucháči zadarmo a ten jeden človek, čo ich spracuje zas tak veľa nestojí.

Praktický prínos relácie je podľa mňa minimálny. Zelená vlna sa vysiela v intervale približne polhodinovom. Informácia o tom, že policajti niekde merajú rýchlosť sa tak stáva viac-menej nezaujímavou. Napriek pomerne rozšírenému nelichotivému názoru o inteligencii policajtov, väčšinou sú dosť múdri na to, aby na jednom mieste nemerali dlhšie ako onú polhodinu. Čiže Zelená vlna poskytuje informáciu vo väčšine prípadov neaktuálnu. Jazdím každý deň a mohol by som na prstoch jednej ruky zrátať prípady, keď som Zelenou vlnou ohlásený radar na ceste naozaj aj videl. Nehovoriac o tom, či pri dnešnom bezohľadnom štýle šoférovania väčšiny vodičov nie je kontraproduktívne upozorňovať ich na to, kde sú radary. A nehovoriac o tom, že po tohtoročnom zavedení pevných kamier na cestách, zmysel oznamovania rýchlostných kontrol opäť o čosi poklesne – veď zoznamy inštalovaných kamier už iste každý z vodičov dostal v mailovej správe.

Takmer každodenná informácia o tom, že tunel Sitina sa uzatvára je tiež zbytočná. Ak ho uzavrú, tak je úplne jasné, že aj každá iná alternatíva, ako sa dostať do centra je upchatá ako nos pri chrípke. Trasu jazdy by ste dokázali prispôsobiť získanej informácii iba, ak by ste sa volali David Copperfield. Informácia o tom, že Sitina je uzavretá je dobrá akurát na to, aby ste dostali infarkt o dve, tri minúty skôr, než danú skutočnosť zistíte samy.

V nemom úžase ma necháva aj informácia, keď nejaký dobrák zavolá do Zelenej vlny a starostlivo melduje, že na ceste tej a tej leží krížom cez asfalt drevená doska. Neváha venovať čas vybratiu telefónu, vyťukaniu čísla a zatelefonovaniu do rádia. Keby zastal a dosku odstránil na okraj cesty, trvalo by mu to kratšie a problém by bol vyriešený.

Informácia o tom, že cesta č. 559 medzi Čabinami a Koškovcami je uzavretá, lebo sa už tretí rok rekonštruuje, je vo väčšine prípadov zbytočná tiež. Všetci miestni o tom vedia a už tretí rok nadávajú na cestárov, okres, kraj, ministerstvo aj na vládu. A pre ostatných má tá informácia hodnotu prvorepublikovej miliónovej bankovky. (Sám som bol v Čabinách raz v živote a pochybujem, že sa mi to ešte podarí zopakovať.)

A upozornenie Zelenej vlny typu: „Dávajte si pozor, na ceste môže byť námraza“ vysielaná v dňoch, keď z predného skla pred jazdou krvopotne zoškrabujete primrznutý dážď je azda určená len pre vodičov s inteligenciou hojdacieho koníka.

Skrátka informácie Zelenej vlny sú z podstatnej časti zbytočné. Je to taká lacná zelená vata na najreprezentatívnejšom kanáli slovenského verejnoprávneho rozhlasu. A slovník vatu definuje ako výplnkový materiál zo strapkaniny.

DSC00790a

Návrh víkendového programu č. 5

19.07.2017

Prvá oficiálna zaistená cesta (Klettersteig) na Slovensku je Ferrata Horskej záchrannej služby na Martinských holiach. Poskytuje dve trasy stupňa obtiažnosti B a C. My sme sa rozhodli ich navštíviť viac »

Nebezpeční. . .

10.07.2017

Frázovité, či klišéovité vyjadrenia športovcov pre médiá sú často komické... Nedávno jeden futbalista v rozhovore v Slovenskom rozhlase (názov RTVS sa mi bridí) povedal objavnú vetu o tom, viac »

Potešilo. . .

04.07.2017

Nominačná komisia Akadémie humoru nominovala na cenu ZLATÝ GUNÁR v kategórii Literárne a žurnalistické diela na Európsky Festival humoru a satiry KREMNICKÉ GAGY 2017 moju knižku Muž, ktorý viac »

Charlie Gard

Smrteľne chorého britského chlapčeka prevezú do hospicu, rozhodol sudca

27.07.2017 21:15

Sudca o presune nevyliečiteľne chorého Charlieho rozhodol po tom, čo sa rodičia a nemocnica nedohodli, kde a ako 11-mesačné dieťa strávi svoje posledné dni.

cesta, r2, kamene

Padajúce kamene vystrašili aj vodičov na R2 pri Zvolene

27.07.2017 20:00

Komplikácií v doprave sa po vodičoch jazdiacich pod Strečnom dočkali aj šoféri na rýchlostnej ceste R2 pri Zvolene, ktorej časť úseku je neprejazdná.

Vladimir Putin, Krym, Rusko, Ukrajina,

Putin: Rusko je zdržanlivé voči USA, ale trpezlivosť má svoje medze

27.07.2017 19:12

Rusko reaguje na akcie USA zdržanlivo, ale v určitej chvíli už nebude možné hrubé konanie ďalej trpieť. Uviedol ruský prezident Putin ohľadom možnej reakcie na sankcie USA.

MV SR: Vládny Airbus A319

Zraneného mladíka privezie domov z Grécka vládny špeciál

27.07.2017 19:00

Prvý pobyt Michala pri mori v Grécku sa neskončil šťastne. Po operácii leží tri týždne v nemocnici a dýchajú za neho prístroje. Minister vnútra Kaliňák ponúkol na prevoz špeciál.

pfpf

o cestovaní, o horách, o knižkách, o hocičom...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 173
Celková čítanosť: 358860x
Priemerná čítanosť článkov: 2074x

Autor blogu

Kategórie