Založ si blog

Nezávislým pozorovateľom volieb v Rusku. . . .

 

Uplynulých pár dní som strávil v Petrohrade alebo, ak chcete, v Sankt Peterburgu – pre nostalgikov – v Leningrade. Keďže sa v nedeľu v Rusku konali voľby do Štátnej Dumy RF, stal som sa akýmsi ich samozvaným nezávislým pozorovateľom.

Ermitáž

Petrohrad je druhé najväčšie ruské mesto s takmer piatimi miliónmi obyvateľov. Svojim významom ideálne pre tvrdý predvolebný boj – lenže, akosi sa nič nedialo. Hoci som sa väčšinu času pohyboval v širšom centre mesta, nijaké volebné mítingy som nezaznamenal. Dokonca, aj plagátová kampaň bola dosť chabá. Niežeby, som nijaké plagáty nevidel, ale bolo ich len zopár, väčšinou v metre na rozmerovo štandardizovaných reklamných plochách medzi eskalátormi vezúcich vás dolu k nástupiskám. Žiadne olepené rohy budov, odkvapové rúry, autobusové zastávky a podobné plochy s priľnavým povrchom ako u nás. Najviac volebnej propagandy som zaznamenal v novinách, ktoré sa zvyknú vo veľkých mestách na celom svete rozdávať v metre zadarmo a ľudia si nimi najčastejšie čistia topánky alebo nachádzajú pre ne iné zmysluplnejšie využitie, než to, v ktoré veria ich vydavatelia.

5

3

4

 

Na troch miestach som postrehol aktivitu prívržencov opozičného Jabloka, ktorí rozdávali akési letáčiky. Ľudia sa však pri nich príliš nezastavovali.

V okrajových častiach mesta sa dalo nájsť aj zopár volebných bilboardov, ale bolo ich v porovnaní so Slovenskom ako šafranu. Možno aj preto, že Rusi nemajú svoju krajinu tak zakydanú bilbordami, ako sme to dopustili my.(Znovu som si to uvedomil včera, keď som prechádzal mesto v okolí Galvániho ulice, kde to vyzerá priam strašne.)

Dva dni pred ruskými voľbami som si večer v hoteli pustil na youtube hudbu. Trikrát ju prerušila reklama. Na tom by nebolo nič čudné – stáva sa to bežne aj doma. Lenže vo všetkých troch prípadoch sa mi na displeji zjavil volebný šot Putinovi blízkej strany Jednotné Rusko. A v takom prípade už človek zauvažuje, či to bola náhoda…

Zaujímavá vec sa mi stala, aj keď som zo tri razy surfoval po internete. Napríklad, keď som chcel zistiť niečo o výrobcovi bundy (Evertex), ktorú som si v Petrohrade kúpil. Omylom som klikol na podobný link. Zobrazila sa mi strohá biela strana v nápisom oznamujúcim, že podľa zákonodarstva Ruskej federácie mi bol prístup k tejto stránke zakázaný (zapreščen) a k tomu odkaz na link obsahujúci príslušné paragrafy. Keď som si doma po návrate zisťoval, čo mi to vlastne zakázali, ukázalo sa, že ide o stránku írskej firmy (Evertex coating, Ireland), ktorá sa zaoberá fasádnymi omietkami, na ktoré dáva 15-ročnú záruku. Tak teraz neviem, čo na takej stránke mohlo byť pre ruskú veľmoc nebezpečné.

Mimochodom, keď už je reč o omietkach – v celom Petrohrade skutočne len výnimočne nájdete nejaké graffiti. A politicky motivované už vôbec nie!  Ak sa mi nejaké graffiti predsa len zapáčilo, tak to bolo to, ktoré som videl na zábradlí pri mori v Kronštadte (opevnené prístavné mesto na ostrove Kotlin vo Fínskom zálive v Baltskom mori 30 km západne od Petrohradu) Malo nejakú myšlienku, či dušu. Nie ako tie naše, domajšie. Žiaľ, zle som ho zaostril, ale prečítať sa dá:

IMG_4663

Na porovnávanie problematiky graffiti v Petrohrade a v Bratislave je opäť škoda slov. Precestoval som pomerne slušný počet krajín, ale nikde, opakujem: NIKDE som nevidel tak zamorené prostredie bilbordami a graffitmi ako u nás. Až mám nutkanie založiť nejaké Hnutie za oslobodenie Slovenska od graffiti (HZOSoG), ktoré by presadzovalo prijať do našej legislatívy časť šaríe týkajúcej sa odtínania rúk autorom nezmyselných čmáraníc.

Vráťme sa však k voľbám. Volebnú miestnosť som zaregistroval len jednu. Bola skromne označená plagátikom a ľudia sa do nej nijako zvlášť nehrnuli. Veď aj volebná účasť v Petrohrade sa napokon ukázala ako jedna z najnižších – okolo 20 percent.

V rámci svojej volebnej pozorovateľskej misie som navštívil aj Petropavlovskú pevnosť. Je to jedna z najvýznamnejších pamiatok nielen Petrohradu ale aj celého Ruska. Pevnosť na Zajačom ostrove v samotnom historickom centre mesta založil v roku 1703 cár Peter I. Veľký. V rozsiahlom komplexe budov sa nachádza Petropavlovský chrám, ktorý je najvyšším pravoslávnym kostolom v Petrohrade a údajne aj v celom Rusku. Tu je pochovaná väčšina ruských cárov.

Súčasťou komplexu je aj ťurma – väznica. Ako nezávislý volebný pozorovateľ môžem so všetkou zodpovednosťou vyhlásiť, že som ju prešiel celú, nahliadol som do každej cely a nenašiel som tam uväzneného ani jedného odporcu Putinovho režimu a to aj napriek tomu, že v minulosti si tam svoje odsedeli cárovič Alexej (syn Petra I.), dekabristi, Maxim Gorkij, Fiodor Michailovič Dostojevskij, Lev Trockij a v roku 1917 dokonca vtedajší cárski ministri a členovia Dočasnej vlády.

Nehovoriac o tom, že samotky v tomto väzení boli omnoho väčšie ako naša izba v petrohradskom hoteli.

cela v Petropavloskej pevnosti

IMG_4350IMG_4351img_4354

img_4359

 

img_4356

img_4348

img_4357

Z pohľadu náhodného nezávislého pozorovateľa musím konštatovať, že voľby do Štátnej Dumy RF v Petrohrade prebehli pokojne a kultivovane a verím, že mnohí Petrohradčania si ani nevšimli, že nejaké voľby sú.

O Pelleho víťazstve

07.04.2024

Treba povedať, že Pellegriniho víťazstvo bolo napriek očakávaniam a odhadom výrazné! A bolo by bývalo omnoho, omnoho výraznejšie, ak by sa na Slovensku viedla normálna demokratická a slušná predvolebná kampaň. To, čo prevádzal Matovič tesne pred volebným dňom, bolo to najhlbšie dno a mne sa z neho chcelo naozaj zvracať. Ukázalo sa, že najväčším homofóbom na [...]

O Pelém a o hre proti nemu

05.04.2024

Keďže sme dnes v období volebného moratória, nejdem písať politizujúce články podporujúceho niektorého z kandidátov. Nechcem porušovať zákon. Vo svojom dnešnom príspevku sa chcem venovať najlepšiemu futbalistovi všetkých čias, Brazílčanovi Pelému (Edson Arantes do Nascimento). Uvediem krátky citát z autobiografickej knižky skvelého českého [...]

K+K

04.04.2024

Pred pár dňami sme si pripomenuli 25. výročie bombardovania Juhoslávie vojskami NATO na čele s USA. Bombardovanie sa začalo pod falošnou/vymyslenou zámienkou o genocíde v Kosove (rovnako ako vojna v Iraku, ktorá začala zas pod falošnou/vymyslenou zámienkou – vlastníctva zbraní hromadného ničenia Husajnovým režimom.) Oba agresívne akty Severoatlantického paktu boli [...]

polícia

Opitý vodič zdemoloval tri autá, nafúkal takmer 2,7 promile

25.04.2024 12:19

Škodu na vozidlách predbežne vyčíslili na približne 4 200 eur.

Alexander Lukašenko

Rusi takmer nepostupujú, na fronte je pat, je čas na mierové rokovania, vyhlásil Lukašenko

25.04.2024 12:10

Paradoxom Moskvy je, že na mierovú konferenciu odmieta prísť, rokovanie bez jej účasti však označuje za nezmyselné.

Spain Election

Čisté ruky zašpinili dobré meno španielskeho premiéra. Zavinila to jeho žena. Odstúpi z čela vlády?

25.04.2024 12:00

Má pre mňa cenu zostať na čele vlády napriek tomu, že ma krajná pravica a pravica obhadzujú bahnom? Španielsky líder na svoju otázku čoskoro odpovie.

Michal Šimečka, Ide o pravdu

Šimečka v Ide o pravdu: Eurovoľby budú dôležitý signál dovnútra i navonok. Chceme zapustiť korene aj v samospráve

25.04.2024 12:00

Aj v prípade eurovolieb platí, že "nemôžu mať všetko", nebolo by dobré, aby koalícia mala najsilnejší hlas aj v europarlamente, hovorí Michal Šimečka.

Pavol Fabian

o cestovaní, o horách, o knižkách, o hocičom...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 592
Celková čítanosť: 2125158x
Priemerná čítanosť článkov: 3590x

Autor blogu

Kategórie