Založ si blog

O tričkách

Nedávno som si uvedomil, akým úžasným fenoménom je obyčajné bavlnené tričko. A ako ho súdruhovia v tom minulom, prednovembrovom režime nepodchytili. Pravda, vtedy veľa bavlnených tričiek v obchodoch nebolo a keď aj nejaké boli, tak nie hladké, ale s takým nepochopiteľným úpletovým prúžkom. A na také trička sa len ťažko dali nažehľovať nejaké obrázky, či texty.

Pritom rôznymi textami, či skôr heslami bolo to obdobie priam zamorené. Heslá viseli na budovách, vo výkladoch obchodov, v kultúrnych domoch, kinách, v zasadačkách, takmer všade. Aké skvelé uplatnenie mohli mať na tričkách – napríklad predseda JRD a jeho družstevníci by mohli nosiť tričká:

Urýchli žatvu, posilníš mier,

šéf Východoslovenských železiarní a samozrejme aj jeho početní pracujúci proletári mohli byť zaopatrení tričkami s nápisom:

Každá tona ocele, rana vojnovým štváčom,

dôstojníci socialistickej armády v časoch osobného voľna mohli nosiť tričká s nápisom:

Rozhojdajme mieru zvon, nech sa trasie Pentagon,

A podobne.

Mohli nosiť, lenže nenosili. Komunistický režim problematiku tričiek akosi nevládol. Chvalabohu, pretože po takýchto tričkách by som naozaj netúžil.

Ale netúžim ani po tých, ktorými sme po novembri 1989 v obchodoch priam zahltení. Takmer výhradne s nejakým nápisom, obrázkom alebo najčastejšie s reklamným logom globálnej či miestnej firmy. Kúpiť kvalitné jednofarebné tričko bez akejkoľvek grafiky je takmer nemožné. Mnohé firmy tričká dokonca rozdávajú – to sú tie nesúce reklamné logá. Ľudia ich ochotne nosia a neuvedomujú si, že sú vlastne akýmisi  beznákladovými chodiacimi reklamnými panelmi. Keby im za to aspoň zaplatili, ale zadarmo?

Nosiči takýchto tričiek sa bezstarostne a ľahostajne zúčastňujú na celom tom ZLE, ktoré sa nazýva reklama. Reklama, ako taká, by mala byť celosvetovo  zrušená a zakázaná, pretože ako hovorí profesor David C. Korten v publikácii Keď korporácie vládnu svetuv klasických trhových ekonomikách úlohou obchodných organizácií je reagovať na trhový dopyt, a nie ho vytvárať. To, že výdavky na reklamu sú odpočítateľnou daňovou položkou, predstavuje dotáciu vo výške niekoľkých stoviek miliárd dolárov ročne v prospech reklamy, ktorej cieľom je nalákať ľudí, aby si kupovali veci, ktoré ani nechcú, ani nepotrebujú. Okrem toho vytvárajú konzumnú kultúru, ktorej sú cudzie potreby zdravej spoločnosti.“

Z výhod zrušenia reklamy spomeniem len dve – zníženie cien VŠETKÝCH výrobkov a návrat športu ku svojej prapodstate.

Ale aj dnešné tričká, ktoré nie sú vyložene reklamné, nesú často čudné posolstvá, takmer vždy v angličtine. Obávam sa, že mnoho ľudí neraz ani netuší, aký nápis nosia na hrudi. Niekomu možno stačí, že je v obrázku zakomponovaná americká zástava či iný americký symbol a už sa cíti in.

Neviem prečo by som mal nosiť napríklad tričko s nápisom New York shopping fever ponúkané v našich obchodných centrách – jednak neznášam nákupné centrá, druhak nakupovanie, a ani do New Yorku ma to nijako neláka.

Pôsobí na mňa komicky, keď prostáčik z Hornej Mičinej, ktorý v živote neopustil rodný okres, poprdkáva do dedinského obchodíku na svojej babete oblečený v tričku s harleyackým obrázkom a nápisom American by birth, biker by choice.

Tričko s obrázkom bobra a nápisom Everybody loves a little beaver vyvoláva pozoruhodné asociácie, zvlášť, ak ho nič netušiac nosí vyhlásený miestny sukničkár.

Čudné sú aj ponúkané nápisy na tričkách s nápismi: Blisters are in this year – či – I used to be a hooker.

Počul som, že jestvujú aj tričká pre dobrodruhov rôzneho razenia (horolezcov, kaňoningistov, paraglajdistov, raftérov, návštevníkov vydatých žien, ľudí činných v slovenskej politike a pod.), ktorým pri ich činnosti hrozí, ak nie priamo smrť, tak ťažké ublíženie na zdraví. Na líci trička je nápis:

V prípade nehody upovedomte:

a na rube sú mená a kontakty na najbližších, telefónne čísla na pohotovostné služby najrozličnejšieho druhu, prípadne údaje o krvnej skupine, prekonaných ochoreniach a alergiách na lieky postihnutej osoby. Takéto nápisy na tričkách majú význam a často môžu zachrániť život, zvlášť ak je jeho nositeľ v bezvedomí, po tom, čo ho nečakane sa navrátivší manžel načapal so svojou manželkou v posteli a vzápätí ho vyhodil balkóna na desiatom poschodí (tu je dôležité tričko mať na sebe aj počas celej záletnej akcie!)

Jedno z takýchto zachraňujúcich, a teda skutočne užitočných tričiek, vám na záver chcem predstaviť. Je moje vlastné a vyplatí sa zvlášť, ak sa po požití alkoholického nápoja v krčme v centre mesta vraciate domov na perifériu posledným nočným spojom.

img_4082

 

 

 

 

NR SR prijala zákon o konfidentoch

07.09.2018

Hoci v slovenskom právnom poriadku chýba presná definícia slobodného povolania, nikto nepochybuje, že do tejto kategórie patria popri architektoch, psychológoch, spisovateľoch, hudobníkoch a viac »

Čipovanie psov povinné od 1. 9. 2018

30.08.2018

V utorok rannou témou Rádia Slovensko bolo čipovanie psov, ktoré je znovu povinné od 1.9.2018. Poslal som im nižšie uvedený príspevok - samozrejme, že ho neuverejnili (možno kvôli poslednej viac »

Balada o ruskom vajci

29.03.2018

Minulý týždeň som zavítal do predajne potravín istého známeho obchodného reťazca. Chcel som si kúpiť niečo na desiatu. Prechádzajúc nerozhodne okolo regálov s dobrotami mi padol do oka viac »

Saudi Arabia Writer Killed

Saudská Arábia odmietla vydať Turecku podozrivých v prípade vraždy Chášakdžího

09.12.2018 19:59

O extradíciu sa snažil turecký prezident Recep Tayyip Erdogan.

rušeň, vlak, zssk

Ľuďom dochádza s vlakmi trpezlivosť

09.12.2018 18:00

Do svojho cieľa často prichádzajú neskoro. Nestíhajú prípoje ani dohodnuté stretnutia.

Syria, aleppo, chemický útok

OSN obnoví dodávky humanitárnej pomoci do Sýrie

09.12.2018 17:45

Je to prvá cezhraničná zásielka humanitárnej pomoci, odkedy sýrska vláda znovu získala kontrolu nad hlavným hraničným priechodom Nasíb.

donald trump

Donald Trump nesmie zasahovať do francúzskej politiky, bráni sa francúzska vláda

09.12.2018 16:02

Trump uverejnil na Twitteri správy o protivládnych protestoch vo Francúzsku a napadol aj Parížsku dohodu.