Založ si blog

Heli-Kraft Klettersteig

(po kliknutí na fotografie sa zväčšia)

Ráno v kempe v Lunz am See sme sa prebudili a sotva sme zbalili stany, začalo pršať. Autom sme sa presunuli do 30 kilometrov vzdialeného Hochkaru a čím viac sme sa k nemu blížili, tým sa počasie zhoršovalo. V duchu sme kvôli nemu už vzdávali náš dnešný úmysel preliezť ferratku Heli-Kraft Klettersteig označovanú stupňom obtiažnosti C/D.

Východisková obec pre túto ferratu je malá obec Lassing. Lyžiari, navštevujúci v zime Hochkar to tu poznajú.

Lesnou cestou sa vyveziete až k hornému parkovisku pri staniciach štvormiestnych sedačkových lanoviek. Dole, pri ceste je tabuľa oznamujúca, že mýto sa na tejto ceste nevyberá, zároveň sa tam však nachádza viacero dopravných značiek zakazujúcich vjazd. Nedbali sme na ne a urobili sme dobre. Nedbal na ne nikto.

Keď sme pri hornom parkovisku na konci lesnej cesty zaparkovali, ešte stále lialo, ale zdalo sa, že sa to trhá. Boli sme tu prví, ale postupne prichádzali ďalšie autá a s nimi aj lepšie počasie. Ľudia však smerovali buď k lanovkám alebo na turistické chodníky. Na ferratu sme sa chystali len my. Smerovníky k ferrate tu nie sú takmer žiadne, takže som sa musel ísť poradiť s obsluhou lanovky. Žena šéfujúca v strojovni sa na mňa pozrela ako na zjavenie: „To chcete ísť v takomto počasí na steig? Veď počkajte kým sa vyčasí!“

Uvedomovali sme si, že mokrá skala nie je nič po čom by sme túžili, ale husté mraky sa rýchlo strácali za hrebeňom hory a z opačnej strany bola už len jasná obloha. Z parkoviska pred lanovkou Draxlerloch (ak stojíte zospodu čelom k nej) sa vydáte doprava k o čosi vyššie položenému parkovisku a potom okolo hotela Almgasthof smerom na juhozápad lesnou cestou. Po chvíli sa vám po ľavom boku otvorí pohľad na stenu, ktorou je Heli-Kraft Klettersteig vedený.

Prvý pohľad na stenu, v ktorej je ferrata Heli-Kraft vedená

Prvý pohľad na stenu, v ktorej je ferrata Heli-Kraft vedená

 

Z lesnej cesty treba odbočiť doľava a vychodenou cestičkou cez suťovisko sa dostať pod skalu. Celá ferrata je vlastne približne 350 metrov dlhým traverzom skalného brala, pričom jej  tvorcovia viedli cestu esíčkovitým spôsobom, aby ste sa čo najviac naliezli. Nástup je pomerne strmý a možno by bol aj technicky náročný, keby v skale nebolo množstvo železa. Dosť dobre som nepochopil označenie ferraty stupňom obtiažnosti C/D. pretože zatlčené železá a kramle  poskytujú takmer nenáročnú „prechádzku“ skalou. Po úvodnom strmšom stúpaní pokračuje cesta dreveným hranolom zaveseným na dvoch lanách, ktorým máte prekonať miesto pod miernym previsom. Brvno sa vám pod nohami hojdá, ale nie je to neprekonateľné. V trase ferraty sa nachádzajú aj dva krátke lanové mostíky.

Šípkou označené zavesené brvno

Šípkou označené zavesené brvno

Množstvo železa v stene

Množstvo železa v stene

Nástup je strmší...

Nástup je strmší…

img_7132

Príjemná ferrata je vedená na severnej strane hrebeňa, takže do steny sa neopiera slnko, preto je vhodné ju absolvovať najmä za horúcich letných dní. Naopak, za zimných podmienok môže byť veľmi nebezpečná.

img_7133

Jeden z troch lanových mostíkov

Jeden z dvoch lanových mostíkov

img_7141

Ďalší lanový mostík

Ďalší lanový mostík

img_7146

img_7147

Po zdolaní feraty sa možno popod lanovku vydať k jej vrcholovej stanici a odtiaľ buď na vrchol Hochkaru (1 808 m.n.m.) označeného krížom alebo opačným smerom okolo telekomunikačnej budovy k novým vyhliadkovým terasám a oceľovému “nepálskemu“ mostu.

Samotné lezenie vám zaberie približne hodinu, prístup k ferrate cca 40 minút, zostup cca 25 minút. Za prelezenie ferraty sa vám horstvo odmení krajinársky zaujímavými pohľadmi z vrchola Hochkaru.

Oceľový "nepálsky" most pri telekomunikačnej budove

Oceľový „nepálsky“ most pri telekomunikačnej budove

img_7160

img_7161

Vrchol Hochkaru 1 808 m.n.m.

Vrchol Hochkaru 1 808 m.n.m.

img_7164

Topografia (napriek tomu, že na www.bergasteigen.com je Heli Kraft Klettersteig klasifikovaný ako C/D v topografickom náčrtku déčko nenajdete):

http://www.bergsteigen.com/sites/default/files/topos/1703_Topo_9fe30e0f-9b84-49e1-b941-f0ed96e78873_heli_kraft_klettersteig_hochkar.pdf

NR SR prijala zákon o konfidentoch

07.09.2018

Hoci v slovenskom právnom poriadku chýba presná definícia slobodného povolania, nikto nepochybuje, že do tejto kategórie patria popri architektoch, psychológoch, spisovateľoch, hudobníkoch a viac »

Čipovanie psov povinné od 1. 9. 2018

30.08.2018

V utorok rannou témou Rádia Slovensko bolo čipovanie psov, ktoré je znovu povinné od 1.9.2018. Poslal som im nižšie uvedený príspevok - samozrejme, že ho neuverejnili (možno kvôli poslednej viac »

Balada o ruskom vajci

29.03.2018

Minulý týždeň som zavítal do predajne potravín istého známeho obchodného reťazca. Chcel som si kúpiť niečo na desiatu. Prechádzajúc nerozhodne okolo regálov s dobrotami mi padol do oka viac »

Andrej Babiš

Európska komisia nemieni dotovať firmy okolo Agrofertu

12.12.2018 22:49

Peniaze sa nebudú vyplácať, kým nebude objasnená situácia okolo možného konfliktu záujmov premiéra Babiša.

Tupolev Tu-160

Ruské strategické bombardéry lietali na Karibikom

12.12.2018 22:23

Bombardéry, ktoré v minulých dňoch prileteli do Venezuely, vykonali desaťhodinový let nad Karibským morom.

obrnené vozidlo

Maďarsko na ochranu trhov nasadilo obrnené vozidlá

12.12.2018 21:32

Spravodajský server Index.hu pôvodne pohyb vojenských vozidiel spájal s podvečerným protestom v uliciach Budapešti.

Mateusz Morawiecki.

Poľský premiér Morawiecki ustál hlasovanie o dôvere v parlamente

12.12.2018 20:03

Dolná komora parlamentu podržala Morawieckeho vo funkcii pomerom hlasov 231 k 181.