Sme toho názoru, že Martin Leginus ako pevná súčasť tímu bývalého generálneho riaditeľa Mateja Drličku je spoluzodpovedný za aktuálny neutešujúci stav v Opere SND, ktorý vznikol už za jeho predchodcu Libora Cukra. Po prepustení takmer polovice funkčného sólistického súboru Opera SND hrá len minimum predstavení v mesiaci, v dôsledku čoho citeľne aj viditeľne upadla umelecká úroveň premiérových, ale
aj reprízovaných inscenácií. Umeleckí zamestnanci Opery SND, a to sólisti, zbor i orchester, nemajú možnosť verejnej prezentácie publiku, lebo hrací plán vedenie Opery SND znížilo, v dôsledku čoho sa umelecká činnosť obmedzila hlavne na skúšanie predstavení, a reálne odohratých predstavení bolo minimum. Pritom zákon č. 385/1997 Z. z. o Slovenskom národnom divadle takúto povinnosť divadlu
ukladá. Divadlo predsa musí hrať a nielen skúšať!
V Opere SND vládne anarchia, nedodržiavanie interných predpisov a neúcta k zamestnancom.
Poukazujeme na skutočnosť, že v roku 2022 podali sólisti Opery SND, s ktorými bol rozviazaný pracovný pomer, 7 žalôb vo veci neplatnosti skončenia ich pracovnoprávneho pomeru, ktoré sú
predmetom aktuálne vedených súdnych konaní. Pri prepúšťaní umeleckých ako aj ostatných zamestnancov Opery SND vedenie divadla vôbec nebralo do úvahy negatívne stanovisko základných
odborových organizácií, pričom aj prerokovanie výpovedí umelcov a zamestnancov neprebehlo podľa
nášho názoru v súlade s príslušnými právnymi predpismi. Prepúšťanie umeleckých zamestnancov sa udialo len v opere, nie v činohre a balete, čo si
vysvetľujeme možnosťou získať značný finančný prospech za hosťovanie v zmysle platnej Smernice o odmeňovaní hosťujúcich umelcov v SND. Samotné sprostredkovanie hostí býva obvykle realizované
cez rôzne umelecké agentúry, ktoré spolupracujú s vedením divadla a ich rodinnými príslušníkmi, čo považujeme za neetické a diskriminačné konanie zo strany vedenia SND ako aj za nehospodárne
a neefektívne narábanie s prostriedkami štátu. Pritom hosťujúci sólisti Opery SND v mnohých prípadoch ani zďaleka nedosahujú požadovanú kvalitatívnu úroveň umeleckého prejavu, ktorú
napĺňali interní umeleckí zamestnanci. Úpadok umeleckej úrovne pod vedením Martina Leginusa sa ukázal už aj na hosťovaní Opery SND v zahraničí, o čom svedčia negatívne kritiky recenzentov.
V dôsledku napätej atmosféry, ktorú vytvoril v rámci umeleckej zložky riaditeľ Opery SND boli nepriamo prinútení odísť najlepší členovia orchestra Opery SND. Umelci, ktorých názor nebol kompatibilný s názorom vedenia Opery SND, boli nahradení novoprijatými, neskúsenými, zato však lojálnymi osobami. Uvedené skutočnosti majú negatívny dopad na kvalitné umelecké výkony členov
orchestra a spoluprácu kolektívneho telesa, ktorá je základom pre jeho úspešné fungovanie. To isté sa udialo aj v Zbore Opery SND, kde chaotické vedenie a nerovnomernosť pracovného
vyťaženia jednotlivých členov zboru vyústilo k nepríjemným a vypätým situáciám v kolektíve, v dôsledku ktorého odišli skúsení a kvalitní členovia. Navyše odmeny a ostatné benefity v Opere SND
dostávajú zväčša len zamestnanci, ktorí podporujú súčasne vedenie divadla vrátane riaditeľa Leginusa. Martin Leginus ako riaditeľ Opery SND a zároveň dirigent citeľne naštrbuje vzťahy medzi
zamestnancami, nerešpektuje potreby umeleckých zamestnancov, nemotivuje ich, nerozvíja ich talent a mnohokrát koná v rozpore s pracovným poriadkom. Máme osobné skúsenosti s neúctou, diskrimináciou, ponižovaním ako aj s ohrozením života a zdravia vrátane nedodržania bezpečnostných opatrení, čo sa ukázalo aj pri nedávnom páde lustra počas detského predstavenia. V prostredí divadla pod vedením bývalého generálneho riaditeľa Mateja Drličku ako aj riaditeľa Opery SND Martina Leginusa a ostatného vedenia divadla nebola vhodná a tvorivá
atmosféra, zamestnanci sa boja prehovoriť o problémoch, v prípade verejnej prezentácie odlišných názorov a postojov sú predmetom osobných útokov a dehonestácie medzi ostatnými zamestnancami divadla. Vedenie divadla sa vyhráža upozornením na porušenie pracovnej disciplíny, prípadne s dôsledkami vyplývajúcimi z Etického kódexu SND.
Súčasne poukazujeme na alarmujúci stav aj medzi ostatnými zamestnancami Opery SND, umeleckou prevádzkou a dramaturgiou. Martin Leginus tam vedome zamestnáva zamestnancov bez
príslušného vzdelania a skúseností, čo má tiež zásadný negatívny vplyv na chod umeleckej prevádzky. V takejto atmosfére sa nemôže tvoriť a realizovať umenie na takej úrovni, aká prináleží erbovej
kultúrnej inštitúcii. Z uvedených dôvodov si Vás, pani ministerka, dovoľujeme požiadať o vykonanie príslušných krokov za účelom riešenia vzniknutej situácie a prinavrátenia poriadku a tvorivej atmosféry do Opery
SND.