Podnet na preverenie regulárnosti volieb č. 3

23. apríla 2019, Pavol Fabian, Dianie okolo nás

Počas mesiaca apríl (po prezidentských voľbách) som na  blogu uverejnil dva príspevky poukazujúce na dieru vo volebnom zákone, súčasťou ktorých boli aj moje podnety na Štatistický úrad SR a na Štátnu komisiu pre voľby a kontrolu financovania politických strán TU a TU.

V diskusii pod článkami sa na mňa spustila od reprezentantov tzv. Slušného Slovenska fandiacich Čaputovej (čiže od ľahko ovplyvniteľnej a málo uvažujúcej časti spoločnosti) spŕška nadávok a osočovania, že som kotlebovec, harabinovec a neviem čo ešte.

Dnes mi Štátna komisia pre voľby a kontrolu financovania politických strán v podstate dala za pravdu!

Nepriamo to vyplýva z odpovede vedúcej úradu štátnej komisie Mgr. JUDr. Michaely Ružičkovej, ktorú tu uverejňujem:

 

Štátna komisia pre voľby a kontrolu financovania politických strán sa na svojom 46. zasadnutí dňa 13.04.2019 oboznámila s Vašou žiadosťou zo dňa 02.04.2019, týkajúcou sa preverenia možného volebného podvodu a prijala k nej uznesenie č. 46/5/6, ktoré Vám oznamujeme v úplnom znení:

 

Uznesenie č. 46/5/6

Štátna komisia pre voľby a kontrolu financovania politických strán po oboznámení sa so žiadosťou p. Pavla Fabiána o preverenie možného volebného podvodu konštatuje,  že odobraté hlasovacie preukazy sú súčasťou volebných dokumentov, ktoré sú po voľbách odovzdané do úschovy obce a podľa § 39 ods. 3 zákona č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, do volebných dokumentov, s výnimkou zápisníc o výsledkoch volieb, môže nahliadať iba súd a orgán činný v trestnom konaní.

Štátna komisia pre voľby a kontrolu financovania politických strán zároveň konštatuje, že na preskúmavanie zákonnosti volieb je po oznámení výsledku volieb oprávnený výlučne Ústavný súd Slovenskej republiky na základe sťažnosti, ktorá musí byť podaná oprávneným subjektom do 10 dní po oznámení výsledku volieb, a v prípade podozrenia zo spáchania trestného činu konajú orgány činné v trestnom konaní.“

 

Štátna komisia pre voľby a kontrolu financovania politických strán zároveň prerokovala aj Vaše doplnenie k podnetu zo dňa 11.04.2019 a prijala k nemu uznesenie č. 46/5/7, ktoré Vám oznamujeme v úplnom znení:

 

„Uznesenie č. 46/5/7

Štátna komisia pre voľby a kontrolu financovania politických strán prerokovala doplnenie podnetu p. Pavla Fabiána a k časti týkajúcej sa kontroly hlasovacích preukazov štátnou komisiou konštatuje, že volebné komisie skúmali hlasovacie preukazy fyzickou kontrolou ich ochranných prvkov a zistením, či sa neopakujú čísla hlasovacích preukazov.

V ostatných častiach podnet Štátna komisia pre voľby a kontrolu financovania politických strán postupuje Ministerstvu vnútra Slovenskej republiky ako gestorovi zákona č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“

 

S pozdravom,

 

Mgr. JUDr. Michaela Ružičková v.r.

vedúca Úradu štátnej komisie

 

Pretože nepovažujem túto odpoveď za dostačujúcu, doplnil som svoj podnet na Štátnu komisiu nasledovne:

 

Dobrý deň,
vďaka za odpoveď, i keď jednej jej časti celkom nerozumiem. V predchádzajúcej mailovej správe som vás prosil, v súvislosti s onými 1400 deklarovanými preverenými voličskými preukazmi (čo je približne počet voličov v jednom volebnom okrsku), aby ste ma informovali „akým spôsobom ste preverovali ich pravosť, akými metodikami?“
Ako mám chápať Vašu odpoveď: fyzickou kontrolou ich ochranných prvkov„? Znamená to, že ste preukazy skontrolovali zrakom a hmatom, alebo aj za použitia nejakých technických prostriedkov napr. UV lámp? Lebo ak išlo len o zrak a hmat (fyzická kontrola), boli ste v rovnakej pozícii, ako ktorýkoľvek člen okrskovej volebnej komisie a teda ste kvalitný falzifikát nemohli zistiť!
Ďalší spôsob Vašej kontroly, podľa Vašich slov spočíval v tom, že ste zisťovali „či sa neopakujú čísla hlasovacích preukazov“

To síce má logiku, ale zároveň by ste pri pomere navštívených  kontrolovaných volebných okrskov v pomere k celkovému počtu volebných okrskov (5940) museli mať naozaj mimoriadne veľkú dávku šťastia, aby ste naďabili na dve zhodné čísla. Zvlášť, ak sa predseda Štátnej volebnej komisie Eduard Bárány v tlačovej správe vyjadril, že „na tento účel členovia štátnej komisie počas dňa navštívili niektoré okrsky v Bratislave a v blízkom okolí“. Koľko tých navštívených okrskov teda vlastne bolo? Takúto kontrolu je len veľmi iluzórne nazývať vôbec kontrolou…
V ďalšej časti Vašej odpovede cítim zadosťučinenie z Vašich slov: V ostatných častiach podnet Štátna komisia pre voľby a kontrolu financovania politických strán postupuje Ministerstvu vnútra Slovenskej republiky ako gestorovi zákona č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“ Túto vetu som pochopil tak, že nepriamo priznávate dieru v zákone, na ktorú som upozornil a môj podnet podávate gestorovi zákona, aby pripravil novelizáciu, ktorá by tento problém odstránila.
S očakávaním, že mi odpoviete aj na doplňujúce otázky vopred ďakujem.
S pozdravom

PF