Založ si blog

Coffee br(e)ak

 

Dcéra sa nedávno chystala na nejaký open air(!) festival do Prahy. O podrobnostiach sa s kamarátmi dohadovala cez skajp(!) Keď sa však tesne pred odchodom v predsieni rozprávala s manželkou a z úst sa je rinul jeden stejdž za druhým vyrútil som sa z izby:

„A čo to tam bude za stejdž?“

Dcéra prevrátila oči v stĺp a odišla na cestu s myšlienkou, či nie som náhodou staromódne pako.

 

Nedávno mi prišla pozvánka na seminár o endoskopii. Prečítal som si program a zdal sa mi zaujímavý – mal sa zaoberať „chirurgiou žalúdka a managementom(!) pacienta s GDV(!)“

Potom som narazil na bod programu, ktorému som nerozumel. Nie, nebol to nejaký zložitý medicínsky problém, či termín – ten bod sa nazýval coffee break.

Nelenil som a napísal som organizátorovi seminára list – pochválil som ho, aký záslužný čin vykonal, keď akciu zorganizoval, aj program som pochválil, veď bol (odborne) skutočne zaujímavý, ale na záver som napísal, že „žiaľ, nerozumiem jednému bodu programu. Dokonca sa ten bod viackrát opakuje! Čo to je ten coffee break? O čom to bude?“

A odoslal som.

Odpoveď som dostal obratom, veď mali záujem, aby aj môj nemalý účastnícky poplatok stiekol do ich kasy. Konateľ firmy sa mi ospravedlnil „za nezrozumiteľný názov, za ktorým sa skrýva krátka prestávka s občerstvením…“

Firemníci organizujúci seminár, vycvičení západnými školiteľmi absolútne nepochopili iróniu v mojom liste a boli presvedčení, že skutočne neviem o čo ide… Vôbec im nenapadlo, že by mi mohlo ísť o to, aby miesto zbytočného používania cudzích výrazov použili primerané domáce.

Nemo som zostal v úžase kam sme sa to až dostali…

 

Aby som nevyznel, ako nejaký fanatický jazykový puritán – pripúšťam, že napr. v už spomenutom odbornom bode programu je použitie slov „management pacienta s GDV (Gastric Dilatation and Volvulus Syndrome)“ oprávnené. Je to celosvetovo používaný termín a ak hľadáte v cudzojazyčnej odbornej literatúre, ľahšie sa vám orientuje, ak v hlave máte už tieto termíny zafixované. I keď jazykom medicíny bola vždy latina, ktorá je, žiaľ, už na ústupe…

 

A ešte jedna poznámka…

Momentálne je veľmi módne a teda aj rozšírené plemeno psa Jack Russell teriér. Pomenovaný je po reverendovi Jackovi Russellovi, ktorý ho vyšľachtil. V bežnej hovorovej reči možno počuť:

„Akého psa si si kúpil?“

„Jack Russellla.“

Nuž, zopár národných plemien psov uznaných medzinárodnou kynologickou federáciou FCI máme aj my – Slováci. Jedným z nich je slovenský kopov. Na jeho vyšľachtení mal významný podiel pán Koloman Slimák. Ak by tento šľachtiteľ pripustil, aby mal pes meno po ňom, myslíte si, že iná verzia vyššie spomenutého rozhovoru znela:

„Akého psa si si kúpil?“

„Kolomana Slimáka.“

Niekomu je to možno smiešne, ale ono to vôbec smiešne nie je. Ja si taký rozhovor predstaviť neviem a pritom by bol úplne namieste, ak je namieste verzia s Jackom Russellom.

V čom je teda pes zakopaný?

V tom, že bežný Slovák radšej používa svetovo znejúce anglické slová a názvy než niečo, čo by znelo príliš domácky, nesvetovo, skrátka slovensky. A to sa, žiaľ, netýka len nie práve najlepšie zvoleného príkladu – Jack Russel teriéra.

 


Ach to zlé, zlé Russko. ..

27.03.2024

Smeru a aj prezidentskému kandidátovi Pellegrinimu opozícia a médiá vyčítajú, že sú vraj proruskí. Nuž na úvod si povedzme, že vo svete vždy jestvovali, jestvujú a asi aj budú jestvovať veľmoci. A tie vždy mali svoje veľmocenské záujmy. Menšie štáty sa im niekedy viac, inokedy menej podriaďujú. Ako som už napísal v jednom z predchádzajúcich článkov – [...]

Slovakia first, či last?

25.03.2024

Admin bez vysvetlenia zrušil tento môj príspevok, tak ho dávam znovu… Ak nám marketingové agentúry a ľudia spoza plota na Hviezdoslavovom námestí v roku 2014 vybrali za prezidenta proamerického A. Kisku (momentálne zatiaľ neprávoplatne odsúdeného), Ak nám marketingové agentúry a ľudia spoza plota v roku 2019 vybrali za prezidentku proamerickú porušovateľku [...]

Slovakia first, či last?

24.03.2024

Ak nám marketingové agentúry a ľudia spoza plota na Hviezdoslavovom námestí v roku 2014 vybrali za prezidenta proamerického A. Kisku (momentálne zatiaľ neprávoplatne odsúdeného), Ak nám marketingové agentúry a ľudia spoza plota v roku 2019 vybrali za prezidentku proamerickú porušovateľku Ústavy Z. Čaputovú a napriek tomu veľké množstvo ľudí v roku 2024 aj do tretice [...]

mimoriadne1, mim1, zemetrasenie, seizmograf

Juhozápad Grécka zasiahlo pomerne silné zemetrasenie

29.03.2024 11:04

Otrasy bolo cítiť aj na Kréte a v Aténach.

Poľsko, NATO

Odborníci: Jednostranným vyslaním vojakov sa nestane celé NATO účastníkom vojny

29.03.2024 10:25

Na zatiaľ nepublikovanú správu nemeckých odborníkov sa odvoláva agentúra DPA.

20. rokov od vstupu Slovenska do NATO, prezidentka Zuzana Čaputová, Marián Kurilla

Garancia bezpečnosti či strata suverenity? Slovensko chráni povestný „bezpečnostný dáždnik“ z NATO už dvadsať rokov

29.03.2024 09:30

NATO presadzuje predovšetkým mierové riešenie sporov. Ak však diplomatické úsilie zlyhá, disponuje vojenskými silami pre zabezpečovanie krízového manažmentu.

Maryland most

Maryland dostane od vlády po zrútení mosta 60 miliónov dolárov

29.03.2024 08:37

Dvoch robotníkov sa podarilo zachrániť, u ďalších šiestich už úrady potvrdili úmrtie.

Pavol Fabian

o cestovaní, o horách, o knižkách, o hocičom...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 587
Celková čítanosť: 2101341x
Priemerná čítanosť článkov: 3580x

Autor blogu

Kategórie