Ostrov nádejí – 2. pokračovanie

 

3. júl 2009

Dvadsaťdva metrov dlhá športová jachta Polar bear s dvomi slovenskými členmi expedície – Pavlom Fabianom a Rastislavom Horňákom zakotvila pri brehoch arktického ostrova ostrova Jan Mayen. Ostrov je neobývaný a nevedie naň žiadna letecká ani lodná linka. O dva dni neskôr v popoludňajších hodinách obaja Slováci vystúpili na vrchol Beerenbergu – najsevernejšej aktívnej, večne zaľadnenej sopky na svete a rozvinuli slovenskú štátnu vlajku. Stali sa tak prvými Slovákmi, ktorý na sopku vystúpili a predstaviteľmi len piateho národa na svete, ktorému sa to podarilo.

 

Potiaľto je všetko, čo ste čítali pravda pravdúca.

Ak budete čítať ďalej, text bude čím ďalej, tým menej pravdivý:

 

Po rozvinutí štátnej vlajky obaja Slováci za silného skučania vetra v mene slovenskej vlády slávnostne vyhlásili zvrchovanosť nad ostrovom a tento akt zdokumentovali na zvukové a obrazové médiá.

 

Toto už celkom pravda nie je. Obaja návštevníci ostrova to síce mali v pláne urobiť, pretože Slovensko, ako nástupnícky štát po Rakúsko-Uhorsku a všetkých formách Česko-Slovenska má aspoň teoretický nárok na časť ostrova. Vyplýva to zo skutočnosti, že rakúsko-uhorskej polárnej výprave z roku 1882/1883,  ktorej účastníkom bol navyše aj Bratislavčan August Gratzl, sa podarilo ako prvej ostrov osídliť a prezimovať na ňom (členovia výpravy tam žili takmer rok).

Zoznam členov rakúsko-uhorskej expedície 1882/83 na ostrov Jan Mayen. Piaty v poradí je Bratislavčan, či skôr Prešpurák, v tom čase 27-ročný August Gratzl

Zoznam členov rakúsko-uhorskej expedície 1882/83 na ostrov Jan Mayen. Piaty v poradí je Bratislavčan, či skôr Prešpurák, v tom čase 27-ročný August Gratzl

 

Jedným z významných argumentov, ktorým sa zvykne operovať pri zdôvodňovaní nároku na územie považované za terra nullius[1], je skutočnosť, že na tomto území zástupca nárokujúceho si štátu vztýčil štátnu zástavu a formálne vyhlásil územie novej krajiny za súčasť materskej krajiny. Dôležitým dôkazom oprávnenosti, ak ide o neobývané územie, je zriadenie stanice, sídla, osady… V prípade arktických krajín, a konkrétne v prípade ostrova Jan Mayen, sa za argument považuje aj prvé zotrvanie na území počas polárnej noci – teda prvé prezimovanie. Na základe tohto by si Slovensko mohlo robiť na časť ostrova nárok.

Pavol Fabian sa pred cestou na ostrov obrátil listom na ministra zahraničných vecí SR so žiadosťou o poverenie vyhlásiť ostrov Jan Mayen za súčasť slovenského štátneho územia. Minister však takúto možnosť odmietol (viď. kópia listu). Fakt je, že ostrov Jan Mayen v roku 1922 anektovalo Nórsko a patrí mu dodnes, čo zabezpečuje štrnásťčlenná vojenská posádka na ostrove. Anexia však nie je ten najsprávnejší spôsob nadobudnutia územia. Slovensko by si ostrov mohlo nárokovať právne čistejším spôsobom…

 

Nasledujúci text bude teda už len čistá fikcia.

Bude o tom, čo by sa následne udialo, keby minister zahraničných vecí túto skvelú možnosť tak ľahkovážne neodmietol.

 

[1] „Ničia zem“, neosídlená…

 

Publikácia Cisárskej akadémie vied o rakúsko-uhorskej polárnej expedícii na ostrov Jan Mayen (1882/83)

Publikácia Cisárskej akadémie vied o rakúsko-uhorskej polárnej expedícii na ostrov Jan Mayen (1882/83)

 

List ministra zahraničných vecí SR Miroslava Lajčáka, v ktorom vysvetľuje dôvody, na základe ktorých sa domnieva, že Slovensko si nemôže uplatňovať nároky na ostrov.

List ministra zahraničných vecí SR Miroslava Lajčáka, v ktorom vysvetľuje dôvody, na základe ktorých sa domnieva, že Slovensko si nemôže uplatňovať nároky na ostrov.

 

 

Správa o ceste do Singapuru a Malajzie – 3. časť

24.11.2025

Na stanici metra Masjid Jamek som vyrobil prvý problém. Necítim sa však zaň úplne zodpovedný – nastúpili sme na nesprávnu linku metra a ja som si to uvedomil až na tretej zastávke. Museli sme sa vrátiť na Masjid Jamek a nastúpiť na inú trasu. Na ospravedlnenie môjho omylu však mám podstatný argument – bol som už v mnohých metrách sveta, ale dosiaľ nikdy som sa [...]

Správa o ceste do Singapuru a Malajzie – 2. časť

21.11.2025

V Singapure vystúpite z lietadla cez rukáv, ktorý je klimatizovaný rovnako, ako všetky objekty obrovského letiska. So skutočným singapurským podnebím sa stretnete len vtedy, keď z klimatizovaných priestorov letiska vystúpite do priestoru vyhradeného pre fajčiarov. Nachádza sa na terase, plnej tropickej zelene mimo budovy. Vlhké a horúce podnebie vás ovalí akoby vás niekto [...]

Správa o ceste do Singapuru a Malajzie – 1. časť

19.11.2025

Cena leteniek spoločnosti Flyscoot sa mi zdali vcelku výhodné a tak som ich kúpil hoci som sa nazdával, že táto nízkonákladová letecká spoločnosť patrí Malajzii a nemal som z toho dobrý pocit. Malajzijci majú na svojom konte dve mysteriózne letecké katastrofy – let MH17 zostrelený nad Ukrajinou a let MH370, keď lietadlo letiace z Kuala Lumpur do Pekingu s 239 [...]

hlina

Hromadné prepúšťanie v lesoch. Hlina hovorí až o 500 ohrozených

24.11.2025 14:59

Lesy Slovenskej republiky sú podľa poslanca v „obrovskom ohrození, životnom ohrození“.

šimkovičová kornaj FPU

Fond na podporu umenia funguje, ubezpečuje Šimkovičová. Nevylučuje trestné oznámenia

24.11.2025 14:57

Ministerka s FPU bránili fungovanie fondu po kritike zlyhaní a meškaní, avizovali 30 miliónov eur pre umenie a kontrolu projektov z minulosti.

eštok, karner

Už nestačí chrániť len hraničné priechody, strážiť treba celé hranice, zhodli sa Šutaj Eštok a rakúsky minister vnútra

24.11.2025 14:25

Slovenský minister vnútra a jeho rakúsky náprotivok diskutovali o nelegálnej migrácii, migračnom pakte či radikalizácii spoločnosti.

električky

V Košiciach sa zrazili dve električky, hlásia viacero zranených

24.11.2025 14:23, aktualizované: 14:32

Podľa doterajších zistení jedna električka stála na červenej, keď do jej zadnej časti narazila druhá.

Pavol Fabian

o cestovaní, o horách, o knižkách, o hocičom...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 701
Celková čítanosť: 2613354x
Priemerná čítanosť článkov: 3728x

Autor blogu

Kategórie

Archív