Zelená vata

Urobil som si štatistiku. Analyzoval som vysielanie Slovenského rozhlasu (akosi sa mi bridí použiť skratku RTVS) na stanici Rádio Slovensko.

Druhou najvysielanejšou reláciou po Správach/rádiožurnále je Zelená vlna. Tá v priebehu dňa zaznie 41x.

Nikdy som nemeral koľko vysielacieho času spotrebuje jedna relácia Zelenej vlny, ale odhadujem, že 1-2 minúty. To znamená, že za deň je to 41 – 82 minút. Ten objem času predstavuje rozsah minimálne jednej rozhlasovej hry, publicistického pásma, fíčru, či zábavnej relácie.

Prečo o tom píšem? V Slovenskom rozhlase, ktorý bol kedysi dlhodobo suverénne najpočúvanejším slovenským rádiom zrušili viacero tradičných a obľúbených relácií a ich miesto okrem Predpoludní s… a Popoludní s… nahradila práve Zelená vlna.

Chápem, že výroba zrušených relácií je omnoho prácnejšia a aj nákladnejšia. Zelená vlna je, naopak, za babku. Veď informácie poskytnú poslucháči zadarmo a ten jeden človek, čo ich spracuje zas tak veľa nestojí.

Praktický prínos relácie je podľa mňa minimálny. Zelená vlna sa vysiela v intervale približne polhodinovom. Informácia o tom, že policajti niekde merajú rýchlosť sa tak stáva viac-menej nezaujímavou. Napriek pomerne rozšírenému nelichotivému názoru o inteligencii policajtov, väčšinou sú dosť múdri na to, aby na jednom mieste nemerali dlhšie ako onú polhodinu. Čiže Zelená vlna poskytuje informáciu vo väčšine prípadov neaktuálnu. Jazdím každý deň a mohol by som na prstoch jednej ruky zrátať prípady, keď som Zelenou vlnou ohlásený radar na ceste naozaj aj videl. Nehovoriac o tom, či pri dnešnom bezohľadnom štýle šoférovania väčšiny vodičov nie je kontraproduktívne upozorňovať ich na to, kde sú radary. A nehovoriac o tom, že po tohtoročnom zavedení pevných kamier na cestách, zmysel oznamovania rýchlostných kontrol opäť o čosi poklesne – veď zoznamy inštalovaných kamier už iste každý z vodičov dostal v mailovej správe.

Takmer každodenná informácia o tom, že tunel Sitina sa uzatvára je tiež zbytočná. Ak ho uzavrú, tak je úplne jasné, že aj každá iná alternatíva, ako sa dostať do centra je upchatá ako nos pri chrípke. Trasu jazdy by ste dokázali prispôsobiť získanej informácii iba, ak by ste sa volali David Copperfield. Informácia o tom, že Sitina je uzavretá je dobrá akurát na to, aby ste dostali infarkt o dve, tri minúty skôr, než danú skutočnosť zistíte samy.

V nemom úžase ma necháva aj informácia, keď nejaký dobrák zavolá do Zelenej vlny a starostlivo melduje, že na ceste tej a tej leží krížom cez asfalt drevená doska. Neváha venovať čas vybratiu telefónu, vyťukaniu čísla a zatelefonovaniu do rádia. Keby zastal a dosku odstránil na okraj cesty, trvalo by mu to kratšie a problém by bol vyriešený.

Informácia o tom, že cesta č. 559 medzi Čabinami a Koškovcami je uzavretá, lebo sa už tretí rok rekonštruuje, je vo väčšine prípadov zbytočná tiež. Všetci miestni o tom vedia a už tretí rok nadávajú na cestárov, okres, kraj, ministerstvo aj na vládu. A pre ostatných má tá informácia hodnotu prvorepublikovej miliónovej bankovky. (Sám som bol v Čabinách raz v živote a pochybujem, že sa mi to ešte podarí zopakovať.)

A upozornenie Zelenej vlny typu: „Dávajte si pozor, na ceste môže byť námraza“ vysielaná v dňoch, keď z predného skla pred jazdou krvopotne zoškrabujete primrznutý dážď je azda určená len pre vodičov s inteligenciou hojdacieho koníka.

Skrátka informácie Zelenej vlny sú z podstatnej časti zbytočné. Je to taká lacná zelená vata na najreprezentatívnejšom kanáli slovenského verejnoprávneho rozhlasu. A slovník vatu definuje ako výplnkový materiál zo strapkaniny.

DSC00790a

Správa o ceste do Singapuru a Malajzie – 1. časť

19.11.2025

Cena leteniek spoločnosti Flyscoot sa mi zdali vcelku výhodné a tak som ich kúpil hoci som sa nazdával, že táto nízkonákladová letecká spoločnosť patrí Malajzii a nemal som z toho dobrý pocit. Malajzijci majú na svojom konte dve mysteriózne letecké katastrofy – let MH17 zostrelený nad Ukrajinou a let MH370, keď lietadlo letiace z Kuala Lumpur do Pekingu s 239 [...]

Podceňujete inteligenciu ľudu!

18.11.2025

V čom sa líšia dvaja študenti? Ten z roku 1989 a z roku 2025? Prevrat v roku 1989 bol Štátnou bezpečnosťou starostlivo pripravený (vypovedá o tom agent Žifčák). Podnetom na to, aby scenáristi v pozadí dostali masu ľudí do ulíc bola údajná smrť študenta Martina Šmída, ktorého zahral práve Žifčák. Prečo to zafungovalo? Treba rozlišovať medzi tvrdým [...]

Nadpráca Mateja Baránka

15.11.2025

Politické diskusné relácie v médiách hlavného prúdu už veľmi nesledujem, pretože ma nekonečne irituje proopozičný aktivizmus drvivej väčšiny redaktorov bez akejkoľvek snahy o zachovanie profesionálnej nestrannosti. Dnes som však v aute mal možnosť počuť kúsok Sobotných dialógov na Rádiu Slovensko. Zistil som, že redaktor Matej Baránek vymyslel a praktizuje nový [...]

trump, epstein

„Ticho, ticho, prasiatko." Trumpova nervozita pre Epsteina stúpa, slovne zaútočil na novinárky

19.11.2025 15:01

Americký prezident sa oboril na reportérku americkej stanice ABC News.

Putin peskov

O 48 hodín môže Putin čeliť ekonomickému kolapsu. Ak Trump necúvne, tvrdí expert

19.11.2025 14:25

Všetko je v Trumpových rukách, tvrdí Ogryzko.

SAV, Slovenská akadémia vied

Fico volá po vypracovaní dokumentu o vízii a stratégii rozvoja Slovenska do roku 2040

19.11.2025 14:19

Predseda SAV má zabezpečiť vypracovanie stratégie rozvoja SR

SR Prezident ÚPPV Demisia Kmec Drucker Poverenie BAX

Prezident prijal demisiu vicepremiéra pre Plán obnovy Kmeca. Úrad dočasne povedie minister školstva Drucker

19.11.2025 14:08, aktualizované: 14:55

Kmec odstúpil po kritike opozície za kontroverzné výsledky výziev na podporu výskumu a vývoja.

Pavol Fabian

o cestovaní, o horách, o knižkách, o hocičom...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 699
Celková čítanosť: 2608523x
Priemerná čítanosť článkov: 3732x

Autor blogu

Kategórie

Archív