Zelená vata

Urobil som si štatistiku. Analyzoval som vysielanie Slovenského rozhlasu (akosi sa mi bridí použiť skratku RTVS) na stanici Rádio Slovensko.

Druhou najvysielanejšou reláciou po Správach/rádiožurnále je Zelená vlna. Tá v priebehu dňa zaznie 41x.

Nikdy som nemeral koľko vysielacieho času spotrebuje jedna relácia Zelenej vlny, ale odhadujem, že 1-2 minúty. To znamená, že za deň je to 41 – 82 minút. Ten objem času predstavuje rozsah minimálne jednej rozhlasovej hry, publicistického pásma, fíčru, či zábavnej relácie.

Prečo o tom píšem? V Slovenskom rozhlase, ktorý bol kedysi dlhodobo suverénne najpočúvanejším slovenským rádiom zrušili viacero tradičných a obľúbených relácií a ich miesto okrem Predpoludní s… a Popoludní s… nahradila práve Zelená vlna.

Chápem, že výroba zrušených relácií je omnoho prácnejšia a aj nákladnejšia. Zelená vlna je, naopak, za babku. Veď informácie poskytnú poslucháči zadarmo a ten jeden človek, čo ich spracuje zas tak veľa nestojí.

Praktický prínos relácie je podľa mňa minimálny. Zelená vlna sa vysiela v intervale približne polhodinovom. Informácia o tom, že policajti niekde merajú rýchlosť sa tak stáva viac-menej nezaujímavou. Napriek pomerne rozšírenému nelichotivému názoru o inteligencii policajtov, väčšinou sú dosť múdri na to, aby na jednom mieste nemerali dlhšie ako onú polhodinu. Čiže Zelená vlna poskytuje informáciu vo väčšine prípadov neaktuálnu. Jazdím každý deň a mohol by som na prstoch jednej ruky zrátať prípady, keď som Zelenou vlnou ohlásený radar na ceste naozaj aj videl. Nehovoriac o tom, či pri dnešnom bezohľadnom štýle šoférovania väčšiny vodičov nie je kontraproduktívne upozorňovať ich na to, kde sú radary. A nehovoriac o tom, že po tohtoročnom zavedení pevných kamier na cestách, zmysel oznamovania rýchlostných kontrol opäť o čosi poklesne – veď zoznamy inštalovaných kamier už iste každý z vodičov dostal v mailovej správe.

Takmer každodenná informácia o tom, že tunel Sitina sa uzatvára je tiež zbytočná. Ak ho uzavrú, tak je úplne jasné, že aj každá iná alternatíva, ako sa dostať do centra je upchatá ako nos pri chrípke. Trasu jazdy by ste dokázali prispôsobiť získanej informácii iba, ak by ste sa volali David Copperfield. Informácia o tom, že Sitina je uzavretá je dobrá akurát na to, aby ste dostali infarkt o dve, tri minúty skôr, než danú skutočnosť zistíte samy.

V nemom úžase ma necháva aj informácia, keď nejaký dobrák zavolá do Zelenej vlny a starostlivo melduje, že na ceste tej a tej leží krížom cez asfalt drevená doska. Neváha venovať čas vybratiu telefónu, vyťukaniu čísla a zatelefonovaniu do rádia. Keby zastal a dosku odstránil na okraj cesty, trvalo by mu to kratšie a problém by bol vyriešený.

Informácia o tom, že cesta č. 559 medzi Čabinami a Koškovcami je uzavretá, lebo sa už tretí rok rekonštruuje, je vo väčšine prípadov zbytočná tiež. Všetci miestni o tom vedia a už tretí rok nadávajú na cestárov, okres, kraj, ministerstvo aj na vládu. A pre ostatných má tá informácia hodnotu prvorepublikovej miliónovej bankovky. (Sám som bol v Čabinách raz v živote a pochybujem, že sa mi to ešte podarí zopakovať.)

A upozornenie Zelenej vlny typu: „Dávajte si pozor, na ceste môže byť námraza“ vysielaná v dňoch, keď z predného skla pred jazdou krvopotne zoškrabujete primrznutý dážď je azda určená len pre vodičov s inteligenciou hojdacieho koníka.

Skrátka informácie Zelenej vlny sú z podstatnej časti zbytočné. Je to taká lacná zelená vata na najreprezentatívnejšom kanáli slovenského verejnoprávneho rozhlasu. A slovník vatu definuje ako výplnkový materiál zo strapkaniny.

DSC00790a

Správa o ceste do Singapuru a Malajzie – 18. časť

23.12.2025

Pred nami zostával posledný bod programu. Návšteva druhej najvyššej budovy na svete – Merdeka 118. Merdeka tower je vysoká 678,9 metra (architektonická výška) a má 118 nadzemných podlaží. Stavať ju začali v roku 2014 a s veľkou slávou ju otvorili 10. januára 2024. Napriek ceremoniálnemu otvoreniu, budova ešte stále nie je dokončená, v okolí vidno čulý pracovný [...]

Správa o ceste do Singapuru a Malajzie – 17. časť

22.12.2025

V posledný deň pobytu sme v hoteli pobalili batohy do letového módu a premiestnili sa stanicu KL Sentral. Uložili sme ich do zamykateľných skriniek a zamierili k nástupisku, odkiaľ odchádzajú vlaky do Batu Caves. Hoci sa nástupisko nachádza pod úrovňou terénu a vagóny sú podobné metru, nie je to metro, ale prímestský vlak. Aj na ten však platí karta Touch´n Go. Vlak [...]

Správa o ceste do Singapuru a Malajzie – 16. časť

21.12.2025

Pinang Peranakan Mansion je jednou z najznámejších historických pamiatok v meste George Town. Ide o múzeum, ktoré predstavuje bohatý životný štýl a kultúru Peranakanov – potomkov čínskych prisťahovalcov, ktorí sa usadili v Malajzii, Singapure a Indonézii a prijali niektoré miestne zvyky. Budovu postavili koncom 19. storočia, pôvodným majiteľom bol kapitan Chung Keng Kwee [...]

Belgium EU Security

USA uvalili sankcie na päticu Európanov, vinia ich z cenzúry. Je tam bývalý eurokomisár a štyria šéfovia mimovládok

23.12.2025 23:30, aktualizované: 24.12.2025 02:12

Päticu, ktorú Marco Rubio priamo nemenuje, označuje za "radikálnych aktivistov".

Turecko, Líbya, Muhammad Haddád

V Turecku po páde lietadla zahynul líbyjský generál

23.12.2025 23:15

Náčelník štábu líbyjskej armády Muhammad Haddád zahynul v utorok večer pri leteckom nešťastí v Turecku.

Prázdna cesta pod Strečnom po otvorení tunela Višňové

VIDEO: Neuveriteľný pohľad. Pozrite sa, ako vyzerá cesta pod Strečnom po otvorení tunela Višňové

23.12.2025 22:00

Cesta pod Strečnom bola roky nočnou morou pre motoristov. Ako vyzerá premávka na nej po otvorení tunela Višňové?

medvedev

Prekvapený Medvedev: Čo sa stalo európskym 'mierotvorcom'? Pistorius aj Stubb vyjadrili pochybnosti o 'ruskej hrozbe'

23.12.2025 18:14

Ruský exprezident Medvedev hovorí o prekvapení, že západní politici Pistorius a Stubb pochybujú o vojne Ruska so štátmi NATO.

Pavol Fabian

o cestovaní, o horách, o knižkách, o hocičom...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 725
Celková čítanosť: 2669623x
Priemerná čítanosť článkov: 3682x

Autor blogu

Kategórie

Archív