Môj ďalší tip na víkend väčšina Bratislavčanov pozná. A nielen Bratislavčanov. Možno si mnohý povie, na čo to tu píšem – to všetci poznáme, lenže o túto cykloakciu so zmiešaným charakterom terénu (časť Karpatského masívu, mestská cyklistika, dunajská hrádza, dunajské ramená) môžu mať záujem aj cyklisti mimobratislavskí a tým azda článok pomôže zorientovať sa.
Jednotlivé etapy nie sú náročné, každá meria čosi nad 50 km. Všetko toto však platí len dovtedy, kým na otvorenom priestranstve dunajskej hrádze nechytíte parádny protivietor – v tom prípade to môže byť o chlp náročnejšie.
Naša východisková pozícia boli Podkerepušky – zatiaľ (chvalabohu) zastrčená lokalita medzi Lamačom a Záhorskou Bystricou. Ak je však pre vás atraktívnejšia Záhorská Bystrica, pokojne môžete vyraziť aj odtiaľ, trasu si predĺžite o cca kilometer a nad Podkerepuškami sa napojíte na v ďalšom texte opisovanú cestu.
Z Podkerepušiek kamenistou lesnou cestou treba vystúpať na Kačín. Prvých cca 500 metrov je strmších, neskôr je to síce tiež stúpak, ale už znesiteľný. Pozitívum je, že ide zároveň o jediné stúpanie počas celej trojdňovej akcie. Na Kačín aj menej zdatní vystúpia, prípadne vytlačia bicykle za pol hodinu.
Ak akciu plánujete cez víkend, na Kačíne v lesovni je prvá možnosť občerstvenia (cez pracovné dni zatvorené).
Z Kačína po pomerne slušnej asfaltke nasleduje parádny, azda šesť kilometrový zjazd na Patrónku a potom až k Dunaju. Lesná asfaltová cesta vás najprv zavedie na Železnú Studničku, kde sa žiaľ zatiaľ stále nepodarilo obnoviť pôvodnú reštauráciu a občerstvenie poskytuje akýsi (i keď moderný), ale predsa len kontajner.
Zo Železnej Studničky pokračujete dolu k Červenému mostu a cez Patrónku a Mlynskú dolinu (povedľa ZOO) až k Dunaju pod most Lafranconi. Celá táto časť trasy, okrem prechodu patrónskej križovatky sa dá absolvovať bezkolízne po chodníku resp. po cyklocestách.
Nábrežie za Lafranconi je už vynovené, zvlnený a rozpraskaný asfalt je minulosťou. Pokračujete po nábreží, pričom od River parku po Most SNP je na asfalte vyznačený cyklochodník. Mnoho chodcov však túto skutočnosť nerešpektuje, takže treba jazdiť opatrne (možno by nebolo od veci, keby polícia zopár nerešpektujúcich chodcov na vytvorenie precedensu pokutovala).
Od Mosta SNP môžete opatrne pokračovať po nábreží, opatrne preto, že zvykne byť zaplnené motajúcimi sa rakúskymi a nemeckými dôchodcami-turistami z výletných lodí. Niekde na úrovni súsošia bulharských partizánov, nachádzajúceho sa v parčíku na Vajanského nábreží sa dvierkami/otvorom v protipovodňovom múre a po zvažujúcej sa lávke spustíte na spodný nábrežný chodník. Prejdete popod osobné prístavisko, novopostavený Starý most a dostanete sa na chodník pred nákupným centrom Eurovea. V úrovni námestia M. R. Štefánika (pod obrovským pylónom so sochou leva) treba bicykel preniesť zopár schodov a pokračovať krížom cez námestie k novej budove SND.
Odtiaľ už pokračuje dobre značený cyklochodník popri budovách Panorama city a Tower 115 k mostu Apollo. Nájazd na most treba podísť a cyklochodník sa ďalej tiahne dlhou Prístavnou ulicou až k Prístavnému mostu.
Pod Prístavným mostom treba odbočiť cyklochodníkom doľava. Cesta vás privedie k lávke preklenujúcej Bajkalskú ulicu. Tesne pred ňou odbočíte doprava a po cca 400 metroch opäť doprava, aby ste sa dostali na dunajskú hrádzu. Popri záhradkárskej kolónii Malé Pálenisko (po ľavej ruke) sa dostanete k mostu cez Malý Dunaj. Za ním odbočíte doľava a po sto metroch sa prídete k bufetu Simani, strategickému miestu pre všetkých cyklistov z okolia. Tu zistíte, že je najvyšší čas niečo popiť, prípadne pojesť.
Po občerstvení pokračujete cestou na Vlčie hrdlo (po ľavej ruke máte opäť záhradkársku kolóniu, po pravej bratislavskú lodenicu. Môžete odbočiť doprava k prístavným bazénom a do zátoky, v ktorej je zakotvené množstvo hausbótov, jácht a člnov. Tu sú k dispozícii ďalšie možnosti občerstvenia, ak sa vám nepáčilo v bufete Simani.
Od zátoky zamierite opäť na dunajskú hrádzu a ďalej už cestu popisovať netreba. Idete stále rovno za nosom. Dunajský veľtok chvíľami vidíte, chvíľami nie. Kdesi na úrovni Kalinkova sa vodná plocha rozširuje a na opačnom brehu, pri čunovskej vodnej elektrárni zbadáte Danubianu – galériu moderného umenia. Cyklochodník po dunajskej hrádzi prechádza v tesnej blízkosti obce Hamuliakovo, ktorá poskytuje viacero možnosti kvalitne sa najesť.
Po hrádzi dnešná etapa pokračuje okolo novovybudovaného športového areálu v Šamoríne, či lepšie povedané okolo jeho časti – Čilistova. Po pravej strane sa rozširuje vodná plocha Hrušovskej zdrže. Míňame obec Báč a pomaly sa blížime k cieľu dnešnej etapy. Ten sa nachádza v obci Kyselica. Kyselica je významná tým, že v nej premáva bezplatná kompa na druhý breh Dunaja do Vojky.
V Kyselici sa dá pomerne lacno ubytovať v penzióne/ranči Arkádia. K dispozícii je 15 – 22 lôžok, podľa toho, či ste ochotný spať aj na prístelke, či sedačke. Majiteľ vás nekontroluje, vonku sa dá grilovať, ideálne miesto pre posedenie partie kamarátov. Necelých sto metrov od penziónu stojí malá nenápadná dedinská krčma s čapovaným pivom. V nej vládne tradícia, že každý piatok tam pečú chutné bravčové kolená. Lenže pozor – treba sa dopredu ohlásiť, záujem je veľký a ak prídete len tak na blind, neujde sa vám!
Na druhý deň sa kompou preveziete na druhý breh Dunaja do Vojky. Kompa pendluje medzi oboma brehmi približne v polhodinovom intervale http://nova-kompa-vojka.sk/plavebny-poriadok/
Keď vo Vojke vystúpite z kompy, spustíte sa z hrádze dole a prekonáte derivačný kanál, je na vás, ktorú z mnohých trás si vyberiete. Prejdete okolo Vojčianskych jazier a zanoríte sa do lužných lesov bodíckych ramien. Niektoré z lokálnych prehrádzok v ramennej sústave môžu byť zaplavené vodou. Ak sa napriek tomu rozhodnete desať, dvadsaťcentimetrovou vodou prebicyklovať, treba si uvedomiť, že cesta môže byť pokrytá riasami a je teda značne šmykľavá. Šanca, že v lepšom prípade spadnete a vykúpete sa, v horšom prípade zraníte, je dosť vysoká!
V obci Bodíky sa dá občerstviť a zistiť, že pôvodné maďarské obyvateľstvo tu s bratislavskými chalupármi vcelku spokojne spolunažíva, pokiaľ ich nikto z politikov nehecuje proti sebe. Ohúriť vás môže aj honosná, no do prostredia zapadajúca, rezidencia jedného zo slovenských (maďarských?) oligarchov…
Ak pokračujete ďalej, postupne sa dostanete až k starému korytu Dunaja a tam na jeho brehu, vlastne už v Gabčíkove, odporúčam navštíviť krčmu zvanú Hullám csárda. Zvlášť, ak máte radi kvalitné halászlé, či pečené ryby. Oblížete si prsty!
So zasýteným a napojeným (Bažant, Prazdroj, Bernard) žalúdkom sa vydáte po hrádzi vodného diela Gabčíkovo na druhú stranu veľtoku. Kto ešte nebol na VD Gabčíkovo, môže obdivovať mohutnosť plavebných komôr a rýchlosť s akou sa napĺňajú, či vypúšťajú, aby lode mohli pokračovať ďalej na svojej púti dunajským veľtokom.
Z Gabčíkova sa do Kyselice vraciate po korune dunajskej hrádze pokrytej kvalitným asfaltom. Táto etapa je trochu monotónna a ak chytíte protivietor – ach jaj… Vpred vás však ženie myšlienka na ďalší skvelý večierok v penzióne Arkadia.
Na tretí deň sa opäť ráno preplavíte kompou na druhý breh Dunaja. Tentoraz však nezahnete doľava, ale doprava, späť do Bratislavy. Opäť po korune hrádze, cestu pokrýva kvalitný asfalt. Etapa je po Čunovo možno trochu monotónna, ale tam už máte možnosť navštíviť galériu moderného umenia Danubiana, areál vodných športov Divoká voda, či viacero pohostinstiev. Kvôli kvalitnému obedu sa odporúča v Čunove zísť z hrádze a navštíviť reštauráciu U Mareka nachádzajúcu sa uprostred dediny.
Ak sa však rozhodnete pokračovať ďalej až do Bratislavy, pohostinstiev priamo pri hrádzi bude len pribúdať – nehrozí, že by ste zahynuli od hladu či smädu. Tradičným miestom ukončenia cyklistických akcií na dunajskej hrádzi je Bufet pod Starým mostom, medzi domácimi a cyklistami známy pod názvom Štetka, nachádzajúci sa na parkovisku pred divadlom Aréna.
V nohách máte po troch dňoch okolo 150 –170 kilometrov a hlave dobrý pocit z pekného výletu.
Celá debata | RSS tejto debaty