Ako nás nespláchlo v Aténach, 4. časť

Na druhý deň to už nebolo sedem a pol kvapky, ale už od rána neprestajný prudký lejak. Napriek tomu sme opustili hotel a „vyrazili do mesta“ hoci sme nemali jasno, kam chceme v tom daždi ísť. Asi dve hodiny sme sa presúšali v blízkosti Syntagmy sem a tam, nerozhodní ako „prd v galotách“, až sme sa napokon rozhodli dodržať pôvodný program.

Kúpili sme si celodenný lístok na MHD a električkou z námestia Syntagma sme vyrazili k moru. Poňali sme to, ako vyhliadkovú jazdu podstatne lacnejšiu, ako ponúkajú tzv. hop on-hop off autobusy.

V Atenách jestvujú tri električkové trate. Dve vychádzajú z námestia Syntagma, obe smerujú na pobrežie, jedna do Glyfady, druhá do Neo Faliro. Tretia linka spája GlyfaduNeo Faliro. Za použitia všetkých troch liniek je to ideálny okruh pre lacné strávenie nepriaznivého počasia.

Trať na pobreží bola síce zaplavená vodou, ale napriek tomu električka rizikové úseky takmer krokom prešla (v Bratislave by už bola dopravná kalamita). Kým sme prišli do Glyfady prestalo pršať a tak to zostalo aj po zvyšok dňa. Rozhodnutie prečkať dážď v električke bolo správne. Druhá vec je, že na aténskom predmestí Glyfada nemáte veľmi čo vidieť. Ale ak si do svojho virtuálneho archívu morí zbierate tie, v ktorých ste si už niekedy omočili nohy, tu si ich môžete ponoriť do vôd Egejského mora resp. Saronického zálivu.

V Glyfade sme naďabili na miestny trh. Nádherné ovocie a zelenina nás zlákali k nákupu hrozna a granátových jabĺk. V rohu trhoviska opekal chlapík nad dreveným uhlím klasické souvlaki (obľúbené grécke jedlo pozostávajúce z kúskov bravčového, jahňacieho alebo kuracie mäsa napichnutého a opekaného na špajdli). Podával ho zabalené v placke, ktorú rovnako ako souvlaki výdatne posypal akousi slanou a veľmi dobrú chuť dodávajúcou zmesou. Hoci sme si počas celého nášho pobytu v Grécku dali souvlaki asi na troch rozličných miestach, verzia v podaní tohto chlapíka bola o niekoľko konských dĺžok lepšia od tých ostatných. Opäť som si raz potvrdil svoju skúsenosť, že najlepšie sa najete a spoznáte miestnu kuchyňu ďaleko od vychytených turistických lokalít, v podnikoch určených predovšetkým pre miestnych.

Trh už pomaly končil, a aj náš chlapík už chcel ísť domov, ale keď sme ho požiadali o repete, nechal sa ukecať. Gurmánsky orgazmus sme teda v Glyfade zažili hneď dvakrát.

Z konečnej električky v Neo Faliro sme sa metrom presunuli jednu zastávku do Pirea. Pireus je jeden z najdôležitejších stredomorských prístavov a patrí aj k najväčším mestám v Grécku. Väčšinu času v Pireu sme venovali prehliadke prístavu, kde kotvili najmä obrovské trajekty spájajúce Atény (a Pireus) s významnými gréckymi ostrovmi. Kotvili tu však aj ozrutné výletné lode, na ktorých sa jednotliví členovia posádky nemôžu navzájom vôbec poznať, lebo ich je toľko, ako obyvateľov Veľkého Grobu a Čataja dohromady.

Bokom, v opravárenskom doku sme našli zakotvenú námornú loď SS Hellas Liberty, ktorá slúži trochu ako múzeum, trochu ako výcvikové centrum a trochu ako konferenčný priestor. S malou dušičkou sme vyliezli po schodíkoch na jej palubu. Loď strážil unudený chlapík s tlstým a ospalým psím krížencom a keď zistil odkiaľ sme, dovolil nám celú loď si prezrieť (a nič za to nechcel).

Jedna časť podpalubia bola venovaná dejinám gréckeho lodiarstva a hoci som si expozíciu pozrel pomerne poctivo, medzi menami gréckych lodiarov (napr. známy Stavros Niarchos) som nenašiel meno Aristotela Onasissa, svojho času najbohatšieho muža sveta, ktorý sa v roku 1968 oženil s vdovou po americkom prezidentovi Jacqueline Kennedyovou a ktorého meno ešte aj dnes je u nás synonymom bohatstva. Ktovie prečo?

SS Hellas Liberty

SS Hellas Liberty

SS Hellas Liberty

SS Hellas Liberty

SS Hellas Liberty

SS Hellas Liberty

SS Hellas Liberty

SS Hellas Liberty

SS Hellas Liberty

SS Hellas Liberty

Ak som v predchádzajúcej časti vychvaľoval výhody novembrového spoznávania južnej Európy, treba spomenúť aj negatívum. O pol piatej je už tma! Takže zo samotného Pirea sme si prešli len pár večerných ulíc v okolí prístavu.

Grécky pravoslávny kostol Ieros Naos AG. Spyridonos v Pireu

(fotografie: P. Fabian)

Koľko rokov má Fico?

16.12.2025

Nie je tá umelá inteligencia (ChatGPT) dokonalá… Spýtal som sa jej pomocou mikrofónu: „Koľko rokov má Fico?“ Takúto mi dala odpoveď: Asi si ma pomýlila s kohútom…

Správa o ceste do Singapuru a Malajzie – 12. časť

15.12.2025

Ešte pred letom bolo potrebné opäť vyplniť elektronický registračný imigračný formulár, pretože išlo o náš druhý vstup na územie Malajzie. Leteli sme menším airbusom, v ktorom klimatizácia vykonávala divy. Paluba lietadla bola zahmlená ako kúpeľňa po desiatich minútach horúcej sprchy. Marsé vidiac ten kúdol „dymu“, ktorý vytváral chvíľami až nepriehľadnú [...]

Správa o ceste do Singapuru a Malajzie – 11. časť

14.12.2025

Ráno sme si zbalili veci, uložili sme si ich na hotelovej recepcii a metrom sa prepravili do stanice Farrer Park, nachádzajúcej sa neďaleko Sakya Muni Buddha Gaya Temple, ktorý sme včera stihli už len zatvorený. Chrám bol založený v roku 1927, thajským mníchom Venerable Vutthisarom. Svätyňa patrí k theravádovému smeru budhizmu. V hlavnej sieni sa nachádza už spomínaná [...]

Auto po zrážke s vlakom

Vlak prevalcoval auto na železničnom priecestí v Bratislave. Vodič včas unikol

16.12.2025 22:30

Na železničnom priecestí na Ivanskej ceste v Bratislave došlo v utorok k zrážke vlaku a auta.

Juraj Blanár, Petr Macinka

Macinka sa stretol s Blanárom: Česko bude rado spolupracovať so Slovenskom

16.12.2025 21:59

Podľa Macinku chce Česko sa spolupracovať so Slovenskom bez ohľadu na to, kto v tejto krajine vládne.

tatra moldava

Tatrovky za miliardu eur. V Moldave nad Bodvou ich plánujú vyrobiť 4000

16.12.2025 20:06

V Moldave nad Bodvou vyrobia v nasledujúcich štyroch rokoch 4000 vojenských nákladných vozidiel Tatra za viac ako miliardu eur.

Pavol Fabian

o cestovaní, o horách, o knižkách, o hocičom...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 718
Celková čítanosť: 2655164x
Priemerná čítanosť článkov: 3698x

Autor blogu

Kategórie

Archív