Potulky po Mauritánii 6. časť

Nocovali sme v kempe Dolphine na brehu zálivu Baie de l’Étoile. Na stavanie stanov sme rezignovali (čím dlhšie ich človek udrží nezapieskované, tým lepšie). Majiteľ kempu nám totiž umožnil nocovať na verande reštaurácie, kde boli k dispozícii aj matrace, takže stačilo vybaliť spacáky. Vzhľadom na to, že sme boli jediní návštevníci, zaujať priestor reštaurácie vyvolalo určite menší celosvetový rozruch ako zaujať Krym.

Na pobreží v okolí kempu pútali pozornosť nevšedné geologické útvary a opustené, resp. nedostavané  turistické objekty. A tu som – okolo tretej v noci, keď som si vyšiel uľaviť môjmu močovému mechúru – absolvoval aj svoje jediné, ale o to intenzívnejšie stretnutie s fenekom ušatým. Neviem, čo ho tak fascinovalo, ale fakt je, že sme sa vzájomne zvedavo po celý čas úkonu z päťmetrovej vzdialenosti pozorovali.

Na druhý deň nás čakala jazda nákladným vlakom, ktorý je vo svete známy pod názvom iron train. To však až popoludní.

Doobeda sme sa dali toyotami odviezť najprv k najväčšiemu cintorínu lodí na svete, potom na najjužnejší cíp polostrova Cap Blanc.

A ako cintorín vznikol?

Finančné problémy krajiny viedli úrady k tomu, že privierali oči pred majiteľmi lodí, ktorí ponúkali úplatky za uskladnenie použitých plavidiel v prístave. Tak sa tu postupe nazhromaždilo okolo tristo skorodovaných vrakov.

K hromadeniu starých plavidiel v nouadhibouskom prístave prispel aj fakt, že Mauritánci kupovali staršie lode od medzinárodných prepravcov v nádeji, že budú prevádzkovať vlastnú lodnú dopravu. Keď sa však ukázalo, že plavidlá neboli ekonomicky konkurencieschopné a náklady na údržbu a opravy boli príliš vysoké, podnikatelia skrachovali a lode ponechali napospas vlnám.

Prvou loďou zanechanou v zálive bol krížnik francúzskeho námorníctva, Chasseloup-Laubat. Neskôr sa v 20. rokoch 20. storočia používal ako plávajúce javisko.

Cintorín sa stal veľkým zdrojom príjmov aj pre mnohých obyvateľov Nouadhibou. Miestne spoločnosti im platili za záchranu čohokoľvek, čo malo z plavidiel hodnotu. Najatí mechanici odstraňovali častí motorov a elektrikári získavali opraviteľné elektronické zariadenia. Dnes sa už v zátoke na vlnách pohupuje len niekoľko lodných vrakov. Miestne autority si uvedomili, že takto to ďalej nejde. Lenže pobrežie okolo zátoky je stále skladiskom množstva najmä plastového odpadu a tekutina  obmývajúca piesčitý breh sa podobá skôr na naftu ako na vodu.

 

Na najjužnejšom cípe polostrova samozrejme nechýba impozantný maják. Pomocou fixného lana možno zbehnúť zo skalného útesu na pobrežie a prekvapiť svojou prítomnosťou tisíce čajok. Neďaleko majáka sa nachádza skromná budova návštevníckeho centra mauritánskeho oceánografického inštitútu, ktorý sa venuje záchrane tuleňov mníšskych. V návštevníckom centre toho na pozeranie nie je veľa, ale pozoruhodné sú dvere s nápisom „Kto je zodpovedný za ochranu prírody?“ Keď ich otvoríte, vo veľkom zrkadle, ktoré sa za nimi nachádza, uzriete sám seba.

 

Zdroj fotografií: autor textu (všetky fotografie sa po kliknutí na ne zväčšia)

Správa o ceste do Singapuru a Malajzie – 10. časť

11.12.2025

S plnými bruchami sme sa vydali na prechádzku po Malej Indii. Hneď za rohom bás čakal Sri Veermakaliamman temple. Sri Veeramakaliamman Temple stojaci na ulici Serangoon Road je jeden z najznámejších hinduistických chrámov v Singapure. Postavili ho okolo 1855 indickí prisťahovalci z Tamil Nadu. Pôvodne slúžil ako svätyňa pre obyvateľov z južnej Indie, ktorí pracovali v [...]

Správa o ceste do Singapuru a Malajzie – 9. časť

10.12.2025

Ďalší deň sme už postupovali podľa pripraveného programu. Metrom sme sa prepravili do konečnej stanice fialovej linky metra Harbour Front. Ako inak, umiestnená bola zase v prízemí obrovského nákupného strediska VivoCity. Tentoraz som mal všetko presne naštudované! Vedel som, že sa musíme dostať na tretie poschodie tohto shopping centra, pretože odtiaľ štartuje monorail [...]

Správa o ceste do Singapuru a Malajzie – 8. časť

09.12.2025

Ďalší deň sme sa presunuli do Singapuru. Najprv metrom na ústrednú autobusovú stanicu Terminal Bersepadu Selatan. Hoci som lístky na autobus kúpil ešte doma, na autobusovej stanici treba vykonať chceck-in, takže je vhodne prísť s dostatočnou časovou rezervou. V čase nášho vybavovania fungovalo len jedno okienko a pracovník za ním bol komótny ako penzista s diaľkovým [...]

Venezuela, tanker

Jedna nestačila. USA chcú zhabať ďalšie lode s venezuelskou ropou

11.12.2025 20:52

Spojené štáty sa chystajú zabaviť ďalšie lode prevážajúce venezuelskú ropu, uviedla agentúra Reuters s odvolaním sa na svoje zdroje.

vojna na Ukrajine, Siversk

Padá ďalšia ukrajinská bašta? Rusi: Dobyli sme Siversk. Ukrajinci: Mesto je stále v našich rukách

11.12.2025 20:22

Ďalšia dôležitá ozbrojená bašta ukrajinských síl, mesto Siversk, je v ruských rukách, tvrdí Moskva. Kyjev to odmieta.

rubeľ, Rusko, Moskva

Štáty EÚ našli cestu, ako siahnuť na ruské aktíva, obídu právo veta a Orbána. Začnú s neobmedzeným zmrazením ruských peňazí

11.12.2025 18:25

Nemecko a ďalšie štáty EÚ sa dohodli, že väčšinovým hlasovaním vytvoria právny základ pre využitie ruských štátnych aktív na podporu Ukrajiny.

Pavol Fabian

o cestovaní, o horách, o knižkách, o hocičom...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 714
Celková čítanosť: 2644529x
Priemerná čítanosť článkov: 3704x

Autor blogu

Kategórie

Archív