Potulky po Mauritánii 6. časť

Nocovali sme v kempe Dolphine na brehu zálivu Baie de l’Étoile. Na stavanie stanov sme rezignovali (čím dlhšie ich človek udrží nezapieskované, tým lepšie). Majiteľ kempu nám totiž umožnil nocovať na verande reštaurácie, kde boli k dispozícii aj matrace, takže stačilo vybaliť spacáky. Vzhľadom na to, že sme boli jediní návštevníci, zaujať priestor reštaurácie vyvolalo určite menší celosvetový rozruch ako zaujať Krym.

Na pobreží v okolí kempu pútali pozornosť nevšedné geologické útvary a opustené, resp. nedostavané  turistické objekty. A tu som – okolo tretej v noci, keď som si vyšiel uľaviť môjmu močovému mechúru – absolvoval aj svoje jediné, ale o to intenzívnejšie stretnutie s fenekom ušatým. Neviem, čo ho tak fascinovalo, ale fakt je, že sme sa vzájomne zvedavo po celý čas úkonu z päťmetrovej vzdialenosti pozorovali.

Na druhý deň nás čakala jazda nákladným vlakom, ktorý je vo svete známy pod názvom iron train. To však až popoludní.

Doobeda sme sa dali toyotami odviezť najprv k najväčšiemu cintorínu lodí na svete, potom na najjužnejší cíp polostrova Cap Blanc.

A ako cintorín vznikol?

Finančné problémy krajiny viedli úrady k tomu, že privierali oči pred majiteľmi lodí, ktorí ponúkali úplatky za uskladnenie použitých plavidiel v prístave. Tak sa tu postupe nazhromaždilo okolo tristo skorodovaných vrakov.

K hromadeniu starých plavidiel v nouadhibouskom prístave prispel aj fakt, že Mauritánci kupovali staršie lode od medzinárodných prepravcov v nádeji, že budú prevádzkovať vlastnú lodnú dopravu. Keď sa však ukázalo, že plavidlá neboli ekonomicky konkurencieschopné a náklady na údržbu a opravy boli príliš vysoké, podnikatelia skrachovali a lode ponechali napospas vlnám.

Prvou loďou zanechanou v zálive bol krížnik francúzskeho námorníctva, Chasseloup-Laubat. Neskôr sa v 20. rokoch 20. storočia používal ako plávajúce javisko.

Cintorín sa stal veľkým zdrojom príjmov aj pre mnohých obyvateľov Nouadhibou. Miestne spoločnosti im platili za záchranu čohokoľvek, čo malo z plavidiel hodnotu. Najatí mechanici odstraňovali častí motorov a elektrikári získavali opraviteľné elektronické zariadenia. Dnes sa už v zátoke na vlnách pohupuje len niekoľko lodných vrakov. Miestne autority si uvedomili, že takto to ďalej nejde. Lenže pobrežie okolo zátoky je stále skladiskom množstva najmä plastového odpadu a tekutina  obmývajúca piesčitý breh sa podobá skôr na naftu ako na vodu.

 

Na najjužnejšom cípe polostrova samozrejme nechýba impozantný maják. Pomocou fixného lana možno zbehnúť zo skalného útesu na pobrežie a prekvapiť svojou prítomnosťou tisíce čajok. Neďaleko majáka sa nachádza skromná budova návštevníckeho centra mauritánskeho oceánografického inštitútu, ktorý sa venuje záchrane tuleňov mníšskych. V návštevníckom centre toho na pozeranie nie je veľa, ale pozoruhodné sú dvere s nápisom „Kto je zodpovedný za ochranu prírody?“ Keď ich otvoríte, vo veľkom zrkadle, ktoré sa za nimi nachádza, uzriete sám seba.

 

Zdroj fotografií: autor textu (všetky fotografie sa po kliknutí na ne zväčšia)

Dobrý výkon JUDr. Fico, Ing. Takáč a MVDr. Chudý!

21.05.2025

Stalo sa už „dobrým“ zvykom, že naši novinári tzv. hlavného prúdu, čiže mainstreamoví dennodenne prinášajú negatívne správy o činoch vlády premiéra Roberta Fica. Netvrdím, že Fico robí všetko dobre. Žiadna vláda nerobí všetko dobre. Každá vláda sa dá kritizovať, ale títo, tzv. žurnalisti, dennodenne programovo kydajú na vládu aj kvôli hocijakým [...]

DNES!

13.05.2025

Krátka správa o včerajšej prechádzke po meste

26.04.2025

Včera som sa trochu prechádzal po našom hlavnom meste. Upútali ma dve veci, dva pamätníky. Prvým bola pamätná tabuľa Svetozára Miletiča na rovnomennej ulici. Čo je na nej napísané, sa mi podarilo prečítať až po cca piatich minútach intenzívneho lúštenia vyblednutého písma. Pritom Miletič je významnou osobnosťou (aj) našich dejín. Tento vojvodinský Srb bol žiakom [...]

Nemecko útok nôž vlak

Vo vlaku v Bavorsku napadol útočník cestujúcich a štyroch zranil

03.07.2025 17:09

Incident sa udial na linke do Viedne, páchateľa zadržali.

Martin Kačo, slovenská delegácia v Kyjeve

Slovenská delegácia v Kyjeve: pripravujú sa nové projekty. Bratislava potvrdila, že podporuje ukrajinskú cestu do EÚ

03.07.2025 16:50

Slovensko na rokovaniach apelovalo na dôležité otázky energetickej bezpečnosti súvisiace s jednostranným pozastavením tranzitu plynu cez ukrajinské územie.

Peter Begányi

Slovenská televízia má nového riaditeľa. Vedením poverili režiséra Begányiho

03.07.2025 16:47

Peter Begányi v Slovenskej televízii a rozhlase pôsobil od mája 2025 ako poradca generálnej riaditeľky STVR Martiny Flašíkovej.

leyenová, Frederiksen,

Von der Leyenová: EÚ chce dohodu s USA, ale pripravuje sa aj na neúspech

03.07.2025 16:19

V USA je aktuálne eurokomisár pre obchod Maroš Šefčovič, ktorý má v pláne ďalšie rokovania so zástupcami americkej administratívy.

Pavol Fabian

o cestovaní, o horách, o knižkách, o hocičom...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 681
Celková čítanosť: 2498509x
Priemerná čítanosť článkov: 3669x

Autor blogu

Kategórie

Archív