Z Amritsaru do Péšávaru – 13. časť

Po návrate do hotela sme sa pokúšali cez web pakistanských železníc zistiť, kedy nám ide vlak do Péšávaru. Akosi to však nefungovalo. Telefonický kontakt nefungoval tiež, takže Maťo musel najať taxík a odviezť sa na železničnú stanicu v Ráwalpindí. Vrátil sa odtiaľ s cestovnými lístkami a s informáciou, že vlak by mal ísť o jednej. Už pri predaji lístkov mu však vraveli, že náš vlak bude meškať minimálne tri hodiny. Napriek tomu sme nelenili, najali sme dva taxíky a vydali sa na cestu na železničnú stanicu v Ráwalpindí. Dobre sme urobili, pretože sa ukázalo, že ulice tohoto mesta sú zapchaté ako tepny starého fajčiaceho aterosklerotika.

Železničná stanica v Ráwalpindí (tá vzdialenejšia budova)

Video: Zametač na železničnej stanici v Rawalpindi

Železničná stanica v Ráwalpindí vzdialene pripomína bratislavskú železničnú stanicu z čias, keď pred ňu ešte neprilepili tú hroznú plechovú prístavbu. Pri vstupe do budovy prechádzate detektorom kovov podobne ako na letiskách. Sotva sme vyšli na prvé nástupište, hneď sme padli do zorného poľa jediného prítomného policajta. Tváril sa prísne a vyžiadal si naše pasy, potom víza a nakoniec aj cestovné lístky. Vôbec som sa mu nečudoval. Na rozdiel od všetkých tých bradatých zachmúrených mužov vo voľných moslimských mundúroch, pod ktorými sa dá tak ľahko ukryť hoci aj guľomet – teda vyzerajúcich presne tak, ako v hollywoodskych filmoch zobrazujú nebezpečných islamských teroristov – sme my vyzerali nanajvýš podozrivo! Boli sme oholení, dobre naladení a naše priliehavé športové oblečenie nedávalo ani najmenší dôvod podozrievať nás, že pod ním ukrývame zbraň! Keď všetky naše dokumenty prelúskal, kamsi zatelefonoval a pravdepodobne referoval o svojom úlovku. Aký dostal cez telefón pokyn to neviem, ale keď prístroj zase odložil do vrecka uniformy, usmial sa na nás a pozval nás na čaj. Sám si čaj nedal, len vyčkal kým nás obslúžili, aby sa presvedčil, že je všetko v poriadku, uklonil sa a zmizol. Nuž takto by mohli fungovať aj naši dopraváci – dobrý deň cestná kontrola, predložte prosím doklady, ste ochotní fúkať? Nuž a keby ste nenafúkali, tak by vás strážmajster pozval do najbližšej putiky na rum.

Na stanici stálo viacero súprav osobných vlakov. Vagóny boli pozoruhodné tým, že mali omnoho menšie okná než tie, na ktoré sme zvyknutí u nás. Na tretej či štvrtej koľaji stál zdemolovaný vagón, asi pozostatok nedávnej dopravnej nehody. Vlakové nehody sú v Pakistane celkom bežné. Ak si vyhľadáte webovú stránku pakistanských železníc, zistíte, že podstatnú časť textu zaberajú práve informácie o tých najhorších, ktoré sa v krajine udiali. Pri tej poslednej tohtoročnej, keď sa vykoľajil Hazara Express zahynulo tridsať ľudí a viac ako osemdesiat utrpelo zranenia. Vykoľajilo sa desať vagónov smerujúcich do Havelianu v blízkosti železničnej stanice Sahara v okrese Nawabshah v provincii Sindh, 275 kilometrov od Karáčí. Dôvod vykoľajenia vlaku bol neznámy.

Pakistanské železnice dosahujú rozličné rekordy. Pri najhoršej nehode posledných rokov v dedine Sangi v provincii Sindh zahynulo 307 ľudí. Súviselo to s tým, že nočný rýchlik prepravoval vo svojich šestnástich vagónoch omnoho viac cestujúcich ako bola jeho kapacita  1 408 miest.

V roku 2005 pakistanské železnice dokázali zmenežovať dokonca zrážku troch(!) vlakov, pri ktorej zahynulo viac ako 120 ľudí. Zriedkavosťou nie sú ani bombové útoky proti vlakom.

Nikto sa mi nemôže čudovať, že popíjajúc čaj zaplatený pakistanským policajtom som mal zmiešané pocity. Hoci som už cestoval aj na streche vlaku z ekvádorskej Riobamby do Sibambe, či v nákladnom vlaku vo vozni na prevoz železnej rudy z mauretánskeho Nouadibou, nikde mi nelepilo tak, ako v rýchliku z Ráwalpindí do Péšávaru. Vagón sa nebezpečne kymácal, nakláňal, hrkal a búchal tak, že aj ten najadrenalínovejší kolotoč na dedinských hodoch je oproti tomu len slabý odvar. Stále som čakal, že už-už sa musíme vykoľajiť…

Železničná stanica v Ráwalpindí

Železničná stanica v Ráwalpindí

Železničná stanica v Ráwalpindí

Železničná stanica v Ráwalpindí

Železničná stanica v Ráwalpindí

Železničná stanica v Ráwalpindí

Železničná stanica v Ráwalpindí

Železničná stanica v Ráwalpindí

Železničná stanica v Ráwalpindí

Železničná stanica v Ráwalpindí

Železničná stanica v Ráwalpindí

Železničná stanica v Ráwalpindí

Železničná stanica v Ráwalpindí

Železničná stanica v Ráwalpindí

Spolucestujúci

Spolucestujúci

Vagón, do ktorého sme na nastúpili bol pomerne stroho zariadený, hoci väčšina sedadiel sa dala upraviť do ležadlovej polohy. Nad každým „kupé“ visel zo stropu ventilátor. Záchod bol turecký. Prekvapilo nás, že vo vagóne, ktorý sme si vybrali, sedelo okrem nás len asi desať ľudí. Nijako to nekorešpondovalo so zažitým názorom, že miestne vlaky sú vždy preplnené a cestujúci sedia aj na streche.

Vo vagóne A.C. Standard

Vo vagóne A.C. Standard

Vo vagóne A.C. Standard

Vo vagóne A.C. Standard

WC vo vagóne A.C. Standard

WC vo vagóne A.C. Standard

Keď sme sa s poslednými lúčmi zapadajúceho slnka pohli z Ráwalpindí čakalo nás takmer päť hodín vo vlaku.

Video: Cesta vlakom z Rawalpindí do Peshawaru

Onedlho prišiel sprievodca. Ukázali sme mu cestovné lístky veľkosti len o málo väčšej ako je necht na palci a dozvedeli sme sa, že nesedíme v správnom vagóne. Vo vlakoch pakistanských železníc jestvuje až sedem tried (AC Sleeper, AC Parlour, AC Business, AC Standard, First Class Sleeper, Economy Class, Second Class). Vagóny s označením AC (air condition) sú vybavené klimatizáciou. Neznamená to však, že v každej vlakovej súprave je zastúpených všetkých sedem tried. V tom našom boli tri. Nastúpili sme do vagóna triedy AC Standard a lístky sme mali do Economy Class. Nechceli sme sa presúvať inam a tak sprievodca navrhol, aby sme si doplatili rozdiel v cene. Ukázalo sa, že rozdiel bol zanedbateľný… necelé tri eurá. Radi sme doplatili.

sprievodca

Bol som sa pozrieť aj vo vagóne ekonomickej triedy. Tam už nebola taká „nirvána“ ako v našom vagóne, ale skôr „narváno“. Dalo by sa povedať, že to bola trieda Sardines – hlava na hlave. Niektoré oddelenia si cestujúci zakryli prinesenou plachtou a vytvorili si súkromie. Každý voľný kúsok plochy zaberala batožina, kufre, škatule a všade pomerne veľký neporiadok, ak nechcem použiť slovo bordel. A pekelný „hic“.

Prechádzajúc vlakom som zistil, že tu má sprievodca asi iné starosti, ako kontrolovať pred odchodom vlaku, či sú dvere zatvorené. Vo viacerých vagónoch boli počas jazdy otvorené dokorán, ba videl som aj chlapíka, ktorý stál na schodíkoch počas jazdy a kochal sa ubiehajúcou krajinou. Asi sa potreboval ochladiť…

Modliť sa dá aj vo vlaku, ale ako určiť kde je Mekka?

Za jazdy vo dverách vlaku

Pomerne rýchlo sa zotmelo, takže sledovať krajinu z okna sme už nemohli, zato nás začala sledovať dvojica policajtov vyzbrojená samopalmi. Sadli si ku nám a postupne nám skontrolovali cestovné lístky, pasy a víza a všetko, čo zistili, si zapísali do písanky so somárskymi rohmi. Pakistan patrí ku krajinám, kde nie je zriedkavosťou, že narazíte na falošných strážcov zákona. Ako rozoznať falošných od pravých sa dá len ťažko poradiť, pretože aj títo dvaja, hoci som bol presvedčený, že sú praví, každý z nich bol oblečený inak a každý mal aj iný typ samopalu. Ale vyzerali priateľsky, chvíľu sa s nami porozprávali, posedeli a potom išli ďalej. Neskôr v pravidelných intervaloch prechádzali okolo nás cez vagón, až som nadobudol dojem, že nás nenápadne strážia. Či to zaradil už ten policajt z ráwalpindskej železničnej stanice sa môžem len dohadovať. Keď sme v Péšávare z vlaku vystúpili, policajti pokračovali ďalej a z otvorených dverí odchádzajúceho vlaku nám mávali ako manželke, ktorá sa po desiatich rokoch spolužitia a neustálej domácej prítomnosti odhodlala ísť na tri týždne do kúpeľov.

Policajt vo vlaku

Policajt vo vlaku

Železničná stanica v Péšaváre

Železničná stanica v Péšaváre, vystupujeme pod dohľadom člena antiteroristickej jednotky

Zdroj fotografií: autor textu

(všetky fotografie sa po kliknutí na ne zväčšia)

Nadpráca Mateja Baránka

15.11.2025

Politické diskusné relácie v médiách hlavného prúdu už veľmi nesledujem, pretože ma nekonečne irituje proopozičný aktivizmus drvivej väčšiny redaktorov bez akejkoľvek snahy o zachovanie profesionálnej nestrannosti. Dnes som však v aute mal možnosť počuť kúsok Sobotných dialógov na Rádiu Slovensko. Zistil som, že redaktor Matej Baránek vymyslel a praktizuje nový [...]

Poznávacie znamenie ovce – zababraná od kriedy

13.11.2025

Už je to očividné, komické, trápne a dúfam, že aj kontraproduktívne, ako média tzv. hlavného prúdu už niekoľko týždňov pred 17. novembrom účelovo prinášajú o Slovensku len samé negatívne správy. Akoby sa na Slovensku nediali aj pozitíva!? To predsa ani štatisticky nevychádza, aby tu bolo všetko len zlé! S približujúcim sa výročím 17. novembra novinári, [...]

Situačná správa z krátkej návštevy Brna

07.11.2025

Voľakedy dávno, ešte v časoch mojich stredoškolských štúdií v Kroměříži, som sa vyskytoval v Brne dvakrát do týždňa – v nedeľu večer a v piatok popoludní, pretože som tu prestupoval z autobusu na vlak a opačne. Cestou domov som sa často v Brne zdržal aj dlhšie, prechádzal sa po Masaryčke, či po Českej ulici, či dokonca navštívil kino Družba na [...]

fico nitra

Fico opäť žiada reformu politického systému, vadí mu priveľa strán. Lídri Smeru volajú po rešpekte k výsledkom volieb

17.11.2025 20:47

V Nitre sa konalo podujatie Smeru, na ktorom rezonovali témy o stave demokracie, potrebe reformy politiky a rešpektovaní výsledkov volieb.

zhromaždenie, bratislava, protest

Bratislava v znamení 17. novembra: Opozícia aj občania žiadali koniec Ficovej vlády, neodradil ich ani dážď

17.11.2025 19:33, aktualizované: 20:28

Opozičný a občiansky protest k 17. novembru zaplnili Námestie slobody desaťtisícmi ľudí napriek dažďu a vetru.

Fico, Orbán

Fico upúšťa od spojenectva s Orbánom, zvažuje založiť v europarlamente vlastnú frakciu socialistov

17.11.2025 18:20

Fico zrušil rokovania s Orbánom o vstupe do Patriotov pre Európu, namiesto toho chce Smeru založiť v europarlamente vlastný „protivojnový“ klub.

fico,  poprad

Popradské gymnázium čelí hrubým nenávistným prejavom. Riaditeľka: Útočiť na pedagóga a žiakov je neprijateľné

17.11.2025 16:47

Riaditeľka upozornila, že učiteľ a jeho žiaci sa stali terčom útokov, osočovania a „hejtu“.

Pavol Fabian

o cestovaní, o horách, o knižkách, o hocičom...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 697
Celková čítanosť: 2605544x
Priemerná čítanosť článkov: 3738x

Autor blogu

Kategórie

Archív