Cena leteniek spoločnosti Flyscoot sa mi zdali vcelku výhodné a tak som ich kúpil hoci som sa nazdával, že táto nízkonákladová letecká spoločnosť patrí Malajzii a nemal som z toho dobrý pocit. Malajzijci majú na svojom konte dve mysteriózne letecké katastrofy – let MH17 zostrelený nad Ukrajinou a let MH370, keď lietadlo letiace z Kuala Lumpur do Pekingu s 239 ľuďmi na palube 8. marca 2014 zmizlo bez stopy a dodnes sa nenašlo. Teórie hovoria o technickej poruche, únose alebo zámernom zneužití.
Až po návrate domov som zistil, že Flyscoot je singapurská a nie malajzijská letecká spoločnosť…
Čakal nás takmer dvanásťhodinový let z Viedne do Singapuru, tam prestup a hodinový let do Kuala Lumpur.
Dvanásťhodinový let je riadny „záhul“ aj keď cestujete renomovanou leteckou spoločnosťou. S nízkonákladovým Flyscootom to bol záhul na druhú. Lietadlo Boeing 787 Dreamliner patrí zo všetkých Boeingov k najbezpečnejším (doteraz nemalo žiadnu smrteľnú nehodu), ale v lowcostovom/nízkonákladovom (teda základnom) vybavení bolo priam utrpením ním letieť. Sedadlá boli len o málo pohodlnejšie ako rozkladacia rybárska stolička. Mäkká polstrovaná časť sedadla sotva dosahovala hrúbku histologického rezu. Sedadlá boli za sebou nasekané v takej tesnej blízkosti, že aj atóm uhlíka v štruktúre diamantovej mriežky má väčší priestor. Ak by ste čakali, že na sedadle pred vami bude umiestnený displej poskytujúci možnosť sledovania filmov, hudobných klipov či polohy lietadla, načakali by ste sa ako vysmädnutý pútnik na dažďový mrak v púšti. Namiesto displeja vrch sedadla pokrývala žltá textilná podložka pod hlavu, na ktorej boli napísané všetky výdobytky, ktoré ste si mohli k základnej cene letenky dodatočne doobjednať – teda, ak by ste priplatili! Vtedy by vám pravdepodobne priniesli nejaký tablet, na ktorom by ste si mohli pustiť film, hudbu, či sledovať polohu lietadla. Marsé naivne, po asi štyroch hodinách letu, položila letuške otázku:
„Prosím vás, kde sa práve nachádzame?“
„Neviem.“ odpovedala bez náznaku empatie uniformovaná kráska.
Bolo zrejmé, že nič iné jej ani nemohla odpovedať, pretože by to bolo proti obchodnej politike Flyscootu, ktorý chce skasírovať človeka aj za poskytnutie takejto informácie.
Dokonca aj na stredovom paneli v lietadle (ukrývajúcom dva záchody), na ktorom v normálnych lietadlách býva veľkoplošná obrazovka, bol síce umiestnený zarámovaný priestor pre ňu, ale v ráme obrazovka chýbala – bola tam len akási trápna lepenková plocha.
Chvíľu som si myslel, keď mi – sediacemu pri okne – dopoludňajšie slnko svietilo priamo do očí, že nízkonákladový Flyscoot šetril dokonca aj na okenných tienidlách. Potom som si všimol pod oknom kruhové tlačidlo, pomocou čoho sa dalo okno stmaviť do rôznej intenzity modrej farby.
Hoci ste sa vydali na dlhý let, nízkonákladové aerolinky vám v cene letenky neposkytnú ani len tú vodu potrebnú (a zvlášť u staršieho človeka) na nevyhnutnú rehydratáciu a udržiavanie krvi v tekutom stave, pretože nedostatok tekutín, minimum pohybu a opuch dolných končatín je ideálna konštelácia k vytvoreniu trombu. Aby som vyjasnil prípadné terminologické nejasnosti: trombus je maličká vec, ktorá sa s prehľadom zmestí nielen do úzkeho priestoru medzi dvomi radmi sedadiel nízkonákladového lietadla spoločnosti Flyscoot, ale dokonca aj do vašej cievy a môže spôsobiť fatálny problém! Trombón je zas plechový dýchací nástroj, ktorý sa do úzkeho priestoru medzi dvomi radmi sedadiel nízkonákladového lietadla spoločnosti Flyscoot v nijakom prípade nezmestí a to ani v stave s nerozvinutou posuvnou časťou nástroja.
Ak si nepriplatíte, tak systém náhodného prideľovania sedadiel umiestni vašu manželku na sedadlo 1A a vás na sedadlo 42K. Pre niekoho to môže byť legálna príležitosť, ako si od nej na pol dňa oddýchnuť, ale pre pár, ktorý sa tvári, že ich spoločná dovolenka baví, je to komplikácia, ktorú musí vyriešiť zaplatením dodatočnej sumy 27 euro za každé sedadlo. Ak navyše chcete riešiť aspoň jedno jedlo, tak v tejto oblasti nízkonákladovú cenu nenájdete. Za obyčajnú obloženú žemľu s honosným názvom BBQ Chicken Baguette, ktorú by ste si doma zaobstarali, obložili a zabalili za jedno euro (+trojdecovú fľašku obyčajnej vody) zaplatíte 16,50 eur. Na spiatočný let som sa „pleskol po vačku“ a objednal som nám honosne znejúce teplé jedlo Kung Po Chicken with Rice za 18,50 euro. V plastovej miske sme za tú sumu dostali žufaňu vlažnej suchej ryže, tri kúsky mäsa a jednu od hanby sa krčiacu zelenú fazuľku.
A tak vás v lietadle spoločnosti Flyscoot utešuje aspoň pohľad na malé, krehké a pekné, usmievajúce sa malajské letušky.
Menej ma utešoval pohľad na zelenú bzdochu, ktorá sa do lietadla dostala asi omylom. Hoci sama dokáže lietať (v ideálnych podmienkach až 1 – 2 kilometre), táto vzdialenosť ju zjavne neuspokojovala a rozhodla sa vydať sa s nami na let dlhý 9 900 kilometrov.
Bzdochy, ako je známe, majú na brušku špeciálne párové žľazy, ktoré vylučujú zapáchajúcu tekutinu ako obranný mechanizmus proti predátorom. Výlučok žliaz má prenikavý, korenistý zápach, pripomína pokazené ovocie alebo cesnak, niekedy aj chemický pach (ako lieh či mandľový olej).
Netúžil som, aby sa bzdocha realizovala na mne. Dal som jej frčku, ktorá ju premiestnila o dve sedadlá dopredu. Ukázalo sa, že chrobák si ma, napriek frčke, obľúbil – za chvíľu bol späť. Na gúgli sa môžete dočítať, že bzdochy vypúšťajú smrad:
– keď ju chytíš alebo stlačíš,
– keď sa cítia ohrozené,
– niekedy aj pri párení alebo lietaní (ak sa dráždia)
Jediné, čo ma v tejto situácii utešovalo, bolo, že sa bzdocha sa tu nemá s kým páriť. Všetky ostatné dôvody vypúšťania smradu boli v lietadle odôvodnené a realizovateľné. Uvažoval som, čo by sa asi stalo, keby som zahral entomofobický záchvat a privolal letušku so žiadosťou, aby bzdochu odstránila? Majú vo Flyscoote nejaký greendealovo-ochranársky kódex tvrdiaci, že každý živý tvor má svoje práva a každý živý tvor má dostať priestor na svoj osobný rozvoj? Usilovala by sa ju pokojným dohováraním presvedčiť, aby sa premiestnila niekam inam – najlepšie do výlevky lietadlového WC, ktoré dokáže urobiť taký vcuc, že ani európske vysávače pred zavedením nariadenia (EÚ) 665/2013 znižujúceho maximálny príkon na 900 W by ju tak excelentne nedokázali vcucnúť? Alebo by pribehla s nejakou handrou a nemilosrdne by bzdochu pripučila o okno? Čo by samozrejme spôsobilo na palube lietadla ekologicko-atmosféricku katastrofu a všetci by sa na mňa pozerali ako na pôvodcu smradu.
Po dôkladnom zvážení pre a proti som uštedril bzdoche ďalšiu, tentoraz razantnejšiu frčku. Kam až odletela neviem, ale zjavne to znamenalo koniec nášho priateľstva, pretože sa už viac nezjavila.
Zdroj fotografií: autor textu
(všetky fotky sa po kliknutí na ne zväčšia)




Celá debata | RSS tejto debaty