Návrh víkendového programu č. 5

Prvá oficiálna zaistená cesta (Klettersteig) na Slovensku je Ferrata Horskej záchrannej služby na Martinských holiach. Poskytuje dve trasy stupňa obtiažnosti B a C.

My sme sa rozhodli ich navštíviť presne v ten deň, keď začala dvojtýždňová uzávera cesty pod Strečnom a preto sme do Martina nedorazili autom, ale vlakom – čiže sme sa nedopravili priamo na parkovisko, ktoré sa nachádza v mieste nástupu na trasu, ale len na martinskú železničnú stanicu.

img_6838

Vybudovanie ferraty je iste záslužný čin, ale jej propagácia je žiaľ dosť mizerná. Na železničnej stanici v Martine ani nikde inde po ceste nenájdete žiadny smerový ukazovateľ, upútavku, nič, čo by vás navigovalo k vášmu cieľu. Ak by sme nemali GPS navigáciu a nenaštudovali si doma na mape, kam treba ísť, asi by sme dosť blúdili. Nástup na ferratu, resp. turistický chodník vedúci k nej sa nachádza v mestskej časti Martin – Stráne. Tá je od stanice vzdialená asi 4 kilometre, takže peši sa trmácate po asfaltkách cca hodinu. Druhou okolnosťou, ktorá podľa mňa obmedzuje návštevnosť ferraty je skutočnosť, že dostať sa do východzieho miesta mestskou hromadnou dopravou je prakticky nemožné. Autobus tam chodí tak štyri krát za deň, aj to nie z vlakovej či autobusovej stanice. Mestská hromadná doprava však asi bude celoplošný martinský problém, súdiac aspoň podľa toho, že jednotlivé mestské spoje sú na všetkých linkách také riedke ako zuby vyslúžilého celoživotného poctivého žuvača listov koky.

img_6839

Problém s propagáciou bude ale asi aj inde. Hoci v deň našej nedeľnej a prázdninovej návštevy bolo krásne počasie, veľa ľudí sme na ferrate nestretli. S radosťou sme to, samozrejme, ocenili, na druhej strane budovateľov ferraty a majiteľov novovybudovaného Wellness penziónu Ferrata umiestneného hneď  pri nástupe na turistickú značku to asi až tak neteší.

Nuž, ale poďme k veci. Od zastávky MHD v Martine na Stráňach možno vyraziť po starom doprava – to znamená po žltej značke, alebo po novom doľava podľa šípky umiestnenej pod veľkou orientačnou mapou – čo je novšia verzia trasy. Červená značka vás vedie okolo spomínaného penziónu až k ústiu do kaňonu Pivovarského potoka, v ktorom je táto jednosmerná ferrata zasadená.

img_6840

 

Drtička kamenia pri opustenej rudnej bani

Drtička kamenia pri opustenej rudnej bani

 

img_6849

img_6850

 

 

Chodník spočiatku vedie nenáročným terénom niekoľkonásobne prekračujúc potok mostíkmi vybudovanými z dvoch brván pospájanými latami. Vo výške 930 metrov začínajú prvé technické pomôcky a o kúsok ďalej je vhodné miesto na navlečenie sa do ferratového setu.

Ďalšia trasa stupňa obtiažnosti B vedie najmä po ľavej strane Pivovarského potoka a nenáročne traverzuje po skalných stienkach. Zaistená je oceľovým lanom, jedným kovovým rebríkom a občas oceľovými stúpačkami či kramľami. Vo výške cca 1 130 metrov sa ferrata rozdvojuje – vľavo pokračuje béčkovou obtiažnosťou, doprava vedie náročnejšia trasa C. V tomto mieste sa nachádzajú dva drevené stoly s lavicami, poskytujúcimi odpočinok i dostatok času rozhodnúť sa, ktorou trasou ďalej.

Ja som, žiaľ, musel pokračovať ľahšou trasou, lebo som tam bol aj s manželkou (čo už samé o sebe bol malý zázrak, pretože naposledy – pred cca 35 rokmi, keď sme boli na Ostrom Roháči – v tom kratučkom úseku s reťazou, ktorý tam je, dostala hysák a odvtedy sa zaprisahala, že na žiadne takéto „nebezpečenstvá“ so mnou už v živote nepôjde),

S manželkou sme sa teda vydali béčkovou trasou a dcéra s priateľom pokračovali trasou C. Vzhľadom na to, že z miesta, kde sa obe trasy rozdeľujú možno značnú časť trasy C posúdiť vizuálne i vzhľadom na dcérino a priateľovo neskoršie hodnotenie sa nazdávam, že nielen trasa B, ale aj trasa C je z hľadiska obtiažnosti mierne nadhodnotená, čo však neznamená, že nemôže byť nebezpečná.

Vedeli to (alebo podceňovali) aj turisti, ktorých sme stretli. Ich vybavenosť ferratovými setmi bola tak 50 : 50 a to aj u tých, ktorí sa vydali na ťažšiu trasu C.

Je pravda že ani ja som sa na béčkovej trase všade neistil (manželke som to prikázal, aby jej to dodalo aký-taký pocit istoty, i keď nedodalo), ale práve tu sa po pár minútach ukázalo, že ani zdanlivo ľahké stienky s nevysokou výškou netreba podceňovať. Jeden z dvojice neistiacich sa mladíkov, ktorí išli pred nami a ktorý v rozhovore s nami pár minút predtým spomínal, že ani zďaleka nie sú na svojej prvej ferrate, sa v klzkom žľabe pošmykol a zletel dolu kamenným korytom minimálne tri metre. Padol do jazierka plného ľadovej vody. Našťastie, jeho jedinou ujmou bolo to, že sa skrz-naskrz premočil. Zo stredu jazierka však trčala ostrá skala a keby padol trochu nešikovnejšie mohlo to skončiť veľmi smutne…

img_6852

img_6854

img_6857

Obe trasy sa vo výške 1 250 metrov opäť spájajú a starou lesnou cestou sa dá dostať na hrebeň Martinských holí a v neďalekej chate sa občerstviť pivkom. Návrat je pomerne nezáživnou trasou po žltej značke do miesta, z ktorého sme vyšli (k zastávke takmer nechodiacej MHD).

To, že Ferratu HZS možno najviac odporučiť práve začínajúcim „ferratárom“ najlepšie dosvedčuje skutočnosť, že ju bez nejakých väčších problémov dokázala prejsť moja manželka, ktorá vyše 30 rokov tvrdila, že už nikdy viac! Takže odporúčam ako príjemný výletík – pre niekoho maximálne adrenalínový, pre iného len s jemnou príchuťou adrenalínu.

img_6858

img_6860

img_6863

Aj Campact je ich. . .

06.12.2025

Neviem ako sa stalo, ale jedného dňa mi v mailovej schránke pristala správa od nemeckej občianskej/kampaňovej organizácie Campact založenej v roku 2004. Chceli odo mňa podpis pod petíciu. Už si ani presne nepamätám pod akú. Možno to bola petícia proti tomu, aby EÚ uzatvorila zmluvu TTIP. Zmluva TTIP (Transatlantic Trade and Investment Partnership) bola plánovaná obchodná a [...]

Nepela

05.12.2025

Po filme o Duchoňovi som sa trochu obával ísť na film o Nepelovi. Zatiaľ čo prvý film, z ktorého priam trčal nedostatok peňazí a ktorý cielene urobil z Duchoňa v prvom rade alkoholika a až potom obdivuhodného speváka, ma sklamal, tak film o Nepelovi ma príjemne prekvapil. Bál som sa, že sa v ňom bude rozoberať jeho homosexualita spredu aj zozadu, zo všetkých uhlov [...]

Správa o ceste do Košíc. . .

04.12.2025

Do Košíc som cestoval preto, aby som spojil príjemné s užitočným. Chcel som sa zúčastniť sobotňajšieho Protestu proti progresivizmu a tiež po dlhom čase navštíviť mesto, v ktorom som kedysi dávno študoval. Nikdy predtým som sa žiadneho protestu v Košiciach nezúčastnil, takže neviem posúdiť a porovnať účasť s inými podobnými akciami. Keď som prišiel k Dolnej [...]

X-Bionic Sphere v Samorine

Olympijská pýcha či drahý omyl? Projekt Olympic Areny za 31 miliónov zostane mimo majetku štátu, výstavbe sa nevyhneme

07.12.2025 08:00

Olympic Arena v Šamoríne rastie za desiatky miliónov z verejných peňazí, no štátu patriť nebude. Prečo Slovensko stavia luxusnú halu so súkromníkom?

vojna na Ukrajine, pozemný dron

ONLINE: Orbán obvinil EÚ, že chce rozpútať vojnu s Ruskom do roku 2030

07.12.2025 07:50

Maďarský premiér Viktor Orbán tvrdí, že Európska únia sa chystá na vojnu s Ruskom.

Muzeum Na ciare  11

Ako sa pašovali cigarety a dokumenty: Múzeum Na čiare odhaľuje tajomstvá pašerákov

07.12.2025 07:00

Získali aj devízové prehlásenie od Karla Gotta z 80. rokov.

požiar, India

Pri požiari v nočnom klube v indickom letovisku zahynulo najmenej 25 ľudí

07.12.2025 06:40

Najmenej 25 ľudí zahynulo v noci na nedeľu pri požiari v obľúbenom nočnom klube v indickom letovisku Goa ležiacom na západe krajiny.

Pavol Fabian

o cestovaní, o horách, o knižkách, o hocičom...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 709
Celková čítanosť: 2635951x
Priemerná čítanosť článkov: 3718x

Autor blogu

Kategórie

Archív