Latinskoamerické čriepky – 7. časť

Uyuni má síce len necelých 29 000 obyvateľov, ale zato má letisko, kam lieta bolívijský národný letecký prepravca Boliviana de Aviación so svojimi veľkými boeingami. Batožinu z útrob boeingu 707 síce ručne vynášajú traja spotení zriadenci a rozdávajú ju čakajúcim cestujúcim štýlom – ulap si ten najkrajší kufor a je tvoj, ale inak nie je tomuto spôsobu dopravy čo vyčítať.

Letisko Uyuni

Široké a prašné ulice mesta Uyuni pripomínajú typické zaprášené mestečko z westernov Sergia Leoneho. Kvádre soli sa tu, podobne ako u nás tvárnice ytong, využívajú ako stavebný a dekoračný materiál pri stavbe budov, len s tým rozdielom, že životnosť takejto tvárnice zo soli je maximálne pätnásť rokov. Mesto je východiskovým bodom pre výlety do soľnej pláne Salar de Uyuni.

Uyuni

Uyuni

Kúsok od Uyuni sa nachádza stará manufaktúra na spracovanie soli vyťaženej  v pláni. Možno tu absolvovať krátku exkurziu, nakúpiť darčekové balenia soli a množstvo tých najrozličnejších suvenírov vyrobených z toho istého materiálu. Salar de Uyuni je asi jediné miesto na svete, kde nie som si istý, či platí ono rozprávkové – soľ nad zlato.

Tehly zo soli

soľná manufaktúra

soľná manufaktúra

výrobky zo soli

výrobky zo soli

výrobky zo soli

výrobky zo soli

výrobky zo soli

výrobky zo soli

Pár kilometrov za mestom sa rozprestiera Cementerio de Trenes (Cintorín lokomotív). Nachádzajú sa tu však nielen staré skorodované parné lokomotívy, ale aj hrdzavé vagóny, ba celé vlaky. Nákladné vagóny kedysi vozili z miestnych baní nerasty na pobrežie Tichého oceána, ale keď sa bane vyťažili, s ich zatvorením zakapala aj vlaková doprava. Železničnú trať naprojektovali Briti v druhej polovici 19. storočia. Trať mala spojiť južnú Bolíviu a pobrežie Pacifiku neďaleko prístavu Antofagasta pretínajúc náhornú planinu Altiplano. Budovať sa začala v roku 1888 a práce na nej trvali štyri roky. Napriek tomu, že vlaky tu odpočívajú už takmer sedemdesiat rokov, stále sú relatívne zachované, pretože je tu veľmi suché podnebie takmer bez zrážok, takže korózia až tak rýchlo nepostupuje. Ohrozenie pre tieto vlaky predstavujú skôr zlodeji, ktorí využívali ukradnutý železný šrot do svojich stavieb. Dnes však cintorín získal akúsi ochranu, pretože z neho urobili turistickú atrakciu. Ľudia tu môžu, samozrejme na vlastné nebezpečenstvo, liezť po vagónoch, po lokomotívach a fotiť sa kdekoľvek chcú – hoci aj v kotli parného rušňa.


video nandu v Bolívii: https://youtu.be/iu2unHcEwOo

video lamy v Bolívii: https://youtu.be/Ar_d4wUQLe0

https://youtu.be/lTtntVAI354

 

 

Zdroj fotografií: autor textu

(všetky obrázky sa po kliknutí na ne zväčšia)

Hoaxy, pravda a schopnosť ich odlíšiť

18.08.2025

V uplynulých dvoch dňoch sa mňa obtreli tri udalosti, tri situácie, pri ktorých som si uvedomil, aká je tenká hranica medzi hoaxom a pravdou a ako ľahko ľudia môžu podliehať manipulácii. Žiaľ, jednej z týchto manipulácií som tentoraz podľahol aj ja. Našťastie krátkodobo a najmä vďaka svojej zbrklosti. Na Facebooku sa mi ukázal údajný profil Natálie Blahovej (bez [...]

Cestovná správa o krátkom pobyte v trojhraničí SK-HU-UA – 4. časť

15.08.2025

Na spiatočnú cestu z Užhorodu do Bielu som sa rozhodol využiť kratšiu trasu s lanovými mostom. Cyklochodník viedol krásnou prírodou CHKO Latorica. Prekvapilo ma, že cca päťdesiat metrov od lanového mosta sa nachádza ďalší „most“ – tzv. produktovod, preklenujúci rieku pravdepodobne plynovým potrubím. Aj po ňom by sa dalo s bicyklom prejsť (s malými ťažkosťami). [...]

Cestovná správa o krátkom pobyte v trojhraničí SK-HU-UA – 3. časť

14.08.2025

Na svoju vyše stokilometrovú cyklocestu do Užhorodu a späť som vyrazil z obce Biel smerom do susednej obce Bačka. Navigácia aplikácie mapy.cz ma zaviedla hneď na začiatku do objektu na prekládku železnej rudy a ďalej som sa odtiaľ nevedel vymotať. Mapy.cz ma stále posielali odbočiť niekam na nejestvujúcu cestu. Až po niekoľkominútovom motaní sa sem a tam som zbadal [...]

korupcia

Iba päť z 21 opatrení a 12 vôbec. Slovensko čelí kritike pre (ne)boj s korupciou

04.09.2025 11:51

Skupina GRECO usúdila, že pokrok je nedostatočný a Slovensku dala deadline.

šimečka kišš PS

PS predstavilo Tresk. Šimečka: Ponúkame návod na reštart ekonomiky po vládach Smeru

04.09.2025 11:25

Šimečka dodal, že PS je pripravené poraziť stranu Smer a zostaviť lepšiu vládu pre Slovensko.

Hlavná ulica v Košiciach

Bagre na Hlavnej: Pred 30 rokmi začala najväčšia premena Košíc, ktorá zmenila tvár mesta

04.09.2025 11:01

Rekonštrukcia odhalila stredoveké hradby, priniesla nové inžinierske siete, taliansku dlažbu aj podzemné múzeum

Bear / Medveď hnedý /

Na Hornej Nitre napadol medveď muža, zranený skončil v nemocnici

04.09.2025 10:27

Trenčianska krajská polícia verejnosť vyzvala na zvýšenú opatrnosť.

Pavol Fabian

o cestovaní, o horách, o knižkách, o hocičom...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 686
Celková čítanosť: 2545160x
Priemerná čítanosť článkov: 3710x

Autor blogu

Kategórie

Archív