Založ si blog

Príručka samovraha – 13. časť

Ak sa pri tvorbe vlastného rozlúčkového listu chcete inšpirovať poslednými slovami slávnych osobností, v nasledujúcich riadkoch nájdete posledné vyjadrenia takmer troch stovák zväčša všeobecne známych ľudí bližšej i vzdialenejšej histórie.

Ducos, Jean-François, francúzsky aristokrat a politik, keď mu kat pred popravou strihal vlasy (1793):

„Dúfam, že vaše gilotína je ostrejšia ako vaše nožnice.“

Podľa iného zdroja:

„Konvent zabudol na jednu vec – prijať dekrét o jednote a nedeliteľnosti hláv a tiel.“

Duncanová, Isadora, americká tanečníčka, keď nasadla do auta zn. Bugatti. (Jej dlhý červený šál sa jej o chvíľu neskôr zamotal do kolesa auta, v ktorom cestovala) (1927):

„Adieu, priatelia. Idem za nádherou a slávou.“

Dvořák,  Antonín, český hudobný skladateľ (1904):

„Nejako sa mi krúti hlava, pôjdem si ľahnúť.“

Edison Thomas, americký vynálezca, keď sa chvíľu pred smrťou prebral z mrákot (1931):

„Je to tam veľmi krásne.“

Einstein, Albert, nemecko-švajčiarsko-americký teoretický fyzik (1955):

„Už som naplnil svoje tunajšie poslanie.“

Elliott, Ebenezer, anglický básnik (1849):

„Zvláštny pohľad na starého človeka, ktorému sa nechce umrieť.“

Epikúros zo Samu, grécky filozof (270 pred n.l.):

„Zbohom. A pamätajte na moje slová.“

Feynman, Richard Phillips, americký fyzik (1988):

„Nechcel by som zomierať dvakrát. Je to také nudné.“

Fleming, Ian, britský námorný dôstojník, novinár, tvorca Jamesa Bonda k členom posádky sanitky, ktorí poň prišli (1964):

„Je mi ľúto, že vás obťažujem, páni. Nechápem, ako ste sa sem dostali tak rýchlo v tejto dopravnej kalamite.“

France, Anatole, francúzsky prozaik, básnik, literárny kritik a esejista (1924):

„Mamička…!“

François de Malherbe, francúzsky básnik, literárny kritik a prekladateľ svojmu spovedníkovi (1628):

„Otče, budem brániť až do smrti čistotu francúzskeho jazyka.“

Franklin, Benjamin, americký novinár, diplomat, vedec a vynálezca na dcérinu radu, nech sa pokúsi v posteli zmeniť polohu, aby sa mu ľahšie dýchalo (1790):

„Umierajúcemu mužovi nič nejde ľahko.“

Freud, Sigmund, rakúsky lekár, psychológ a psychiater (1939):

„To je absurdné! To je absurdné!“

Fox, Henry, britský štátnik (1774):

„Keď príde pán Selsyn, pozvite ho ďalej. Ak budem živý, rád ho uvidím, keď budem mŕtvy, uvidí ma rád on.“

Gándhí, Mahátmá, indický mysliteľ a politik (1948):

„Hé Ramá! (Môj Bože!)“

Garibaldi, Giuseppe, taliansky národný hrdina, bojovník za slobodu a politik – o vtákoch, ktoré sadli na okno jeho izby (1882):

„Kŕmte ich, až tu nebudem.“

Gauguin, Paul, francúzsky maliar poprosil listom misionára o pomoc, kým však prišla, bol už mŕtvy (1903):

„Drahý pán Verner, neobťažovalo by vás príliš, keby som vás požiadal, aby ste ma navštívili? Oči mi neslúžia a nemôžem chodiť. Som veľmi chorý. P.G.“

Goethe, Johann Wolfgang, nemecký básnik a dramatik (1832):

„Viac svetla!“

Podľa iného zdroja:

„Otvorte aj druhú okenicu, nech je tu viac svetla.“

Gregor VII., taliansky benediktínsky mních a pápež (1085):

„Miloval som spravodlivosť, nenávidím neprávosť, preto zomieram vo vyhnanstve.“

Guardini, Romano, nemecký teológ, filozof a spisovateľ talianskeho pôvodu (1968):

„Stvoril si nás pre seba. A nepokojné je naše srdce, kým nespočinie v Tebe.“

Guevara, Ernesto, známy ako Che Guevara, argentínsko- kubánsky lekár a marxistický revolucionár, jedna z vedúcich osobností Kubánskej revolúcie (1967):

„Viem, že ma zastrelíte. Nikdy ste ma nemali dostať živého. Povedzte Fidelovi, že táto prehra neznamená koniec revolúcie – tá bude triumfovať inde. Povedzte Aleide, aby na mňa zabudla, znovu sa vydala, bola šťastná a viedla deti ku štúdiu. Poproste vojakov, nech dobre mieria.“

Gustav II. Adolf, švédsky kráľ počas bitky pri Lutzene svojmu spolubojovníkovi (1632):

„Mám dosť, priateľu, ty sa zachráň!“

Haller, Albrecht von, švajčiarsky anatóm, fyziológ, botanik a básnik (1777):

„Tepna tepe… Tepna ešte tepe… Tepna už netepe…“

Hannibal, Barkas, kartáginský politik a štátnik tesne pred prehltnutím jedu (183 pred n.l.):

„Nastal čas ukončiť strach Rimanov. Už ďalej nehodlajú čakať na smrť starého muža, ktorý im spôsobil toľko starostí.“

Zážitok z dnešného dňa. . .

25.04.2024

Vybral som sa dnes na Miestny úrad Bratislava – Staré Mesto, aby som tam, ako budúci člen okrskovej volebnej komisie v eurovoľbách, podpísal potrebné dokumenty. Prechádzal som cez Hviezdoslavovo námestie a už diaľky som zbadal pred americkou ambasádou veľký zhluk ľudí. Prekvapilo ma to, pretože som nevedel o žiadnej protestnej, ani inej akcii a väčšinou o nich [...]

O Pelleho víťazstve

07.04.2024

Treba povedať, že Pellegriniho víťazstvo bolo napriek očakávaniam a odhadom výrazné! A bolo by bývalo omnoho, omnoho výraznejšie, ak by sa na Slovensku viedla normálna demokratická a slušná predvolebná kampaň. To, čo prevádzal Matovič tesne pred volebným dňom, bolo to najhlbšie dno a mne sa z neho chcelo naozaj zvracať. Ukázalo sa, že najväčším homofóbom na [...]

O Pelém a o hre proti nemu

05.04.2024

Keďže sme dnes v období volebného moratória, nejdem písať politizujúce články podporujúceho niektorého z kandidátov. Nechcem porušovať zákon. Vo svojom dnešnom príspevku sa chcem venovať najlepšiemu futbalistovi všetkých čias, Brazílčanovi Pelému (Edson Arantes do Nascimento). Uvediem krátky citát z autobiografickej knižky skvelého českého [...]

HIMARS

USA ohlásili nákupy vojenského materiálu pre Ukrajinu za šesť miliárd, vybavenie však zrejme nedorazí niekoľko rokov

26.04.2024 21:43

Na dodanie materiálu si však budú musieť Ukrajinci počkať, lebo proces jeho obstarávania je len na začiatku.

Palestína / Deti / Pásmo Gazy /

v Pásme Gazy zomrelo bábätko zachránené z maternice umierajúcej matky

26.04.2024 18:51

Izrael aj napriek medzinárodnému pobúreniu stále hrozí, že podnikne pozemnú operáciu v meste Rafah.

parlament

Amnesty International kritizuje návrhy týkajúce sa RTVS, neziskových organizácií a rodných čísel

26.04.2024 18:30

Organizácia vyzýva na dodržiavanie princípov a ochranu právneho štátu, slobodu združovania a prejavu i na právo na informácie a na ochranu pred diskrimináciou.

Záborská , vašečka

Poslanci ukončili piatkové rokovanie debatou k sexuálnej výchove

26.04.2024 18:25

Poslanci Vašečka a Záborská chcú podmieniť výchovu a vzdelávanie v oblasti sexuálneho správania informovaným súhlasom rodičov.

Pavol Fabian

o cestovaní, o horách, o knižkách, o hocičom...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 593
Celková čítanosť: 2127733x
Priemerná čítanosť článkov: 3588x

Autor blogu

Kategórie