Založ si blog

Príručka samovraha – 16. časť

Ak sa pri tvorbe vlastného rozlúčkového listu chcete inšpirovať poslednými slovami slávnych osobností, v nasledujúcich riadkoch nájdete posledné vyjadrenia takmer troch stovák zväčša všeobecne známych ľudí bližšej i vzdialenejšej histórie.

Lujza Pruská, (Luisa von Mecklenburg-Strelitz), pruská kráľovná (1810):

„Som kráľovná a napriek tomu nemám silu, aby som pohla svojimi rukami.“

Luxemburský, Jan, zvaný Slepý, český kráľ vyšiel s týmito poslednými slovami k samovražednému útoku do bitky pri Kreščaku (1346):

„Toho bohdá nebude, aby český kráľ z boja utekal!“

Madame de Staël,  francúzsko-švajčiarska spisovateľka (1817):

„Cítim, že mi klesá teplota. Chyťte moje ruky, sú studené a už celkom prozaické.“

Madame du Barry, grófka, milenka francúzskeho kráľa Ľudovíta XV. Odsúdená revolučným tribunálom za sympatie s rojalistami, v zúfalej snahe predĺžiť si život, prosila na parížskom námestí Svornosti kata (1793):

„Ešte chvíľu počkajte, pán kat, malý moment…“

Maeterlinck, Maurice, belgický dramatik a básnik svojej žene (1949):

„Pre mňa je to úplne prirodzené. Znepokojuje ma to len kvôli tebe.“

Mahler, Gustav, rakúsky hudobný skladateľ a dirigent s úsmevom začal dirigovať neviditeľný orchester (1911):

„Mozart!“

Marat, Jean-Paul, francúzsky politik, lekár a publicista, ktorého nožom zavraždila v kúpeľni girondistka Charlotta Cordayová (1793):

„Všetci by mali ísť pod gilotínu!“

Marguerite d’Écosse, škótska princezná, manželka francúzskeho kráľa Ľudovíta XI., ktorá žila od neho i od celého dvora izolovaná, neskôr upadla do depresií a zomrela vo veku 21 rokov (1445):

„Hanba životu! Nech mi o ňom nehovoria!“

Marley, Bob, jamajský spevák a skladateľ (1981):

„Peniaze nedokážu kúpiť život.“

Marx, Julius Henry „Groucho“, americký komik (1977):

Už nie je nijaký spôsob, ako žiť!“

Marx, Karl Heinrich, nemecký filozof, ekonóm, historik, novinár, ideológ robotníckeho hnutia svojmu domácemu na otázku, čo by chcel odkázať svetu (1883):

„Vypadnite! Posledné slová sú pre bláznov, ktorí toho nepovedali dosť!“

Maupassant, Guy de, francúzsky spisovateľ a otec moderných poviedok (1893):

„Tma, ach, aká tma…“

Mercury, Freddie, pôvodným menom Farrokh Bulsara (1946–1991) britský rockový spevák, skladateľ a člen skupiny Queen (1991):

„Musím čurať.“

Meyrink, Gustav, rakúsky spisovateľ a okultista (1932):

„Teraz zomriem. Prosím, nevyhovárajte mi to, to odpútanie je nadmieru veľké a dôležité. A prosím, keby som mal ešte viac trpieť, nedávajte mi nič utišujúce – chcem prejsť na druhú stranu vzpriamený a pri vedomí.“

Micipsa, numidský kráľ (118 pred n.l.):

„Svornosťou malé veci rastú, nesvornosťou sa aj najväčšie rozpadávajú.“

Miller, Glenn, americký džezový hudobník, jeho lietadlo, ktorým letel koncertovať do Paríža sa stratilo nad kanálom La Manche (1944):

„Kde, do paroma, sú padáky?“

Mirabeau, gróf de, (Honoré Gabriel Riqueti) francúzsky politik, stúpenec konštitučnej monarchie, rečník, spisovateľ a publicista svojmu sluhovi(1791):

„Podopri túto hlavu, najmocnejšiu z celej Francie.“

Moliere, francúzsky herec, dramatik, režisér. Zomrel po skončení 4. predstavenia svojej poslednej hry Zdravý nemocný, v ktorej hral titulnú rolu vyrieknuc (1673):

„Prisahám…“ 

More, Thomas, anglický právnik, politik a spisovateľ katovi na popravisku (1535):

„Mám krátky krk. Mier dobre, aby si si neurobil hanbu.“

Podľa iného zdroja:

„Zomieram ako verný služobník Boží a kráľov.“

Podľa ešte iného zdroja:“

„Pomôžte mi, prosím, vystúpiť hore (na popravisko). K tomu, aby som zostúpil, už pomoc potrebovať nebudem.“

Podľa ďalšieho zdroja, keď pred popravou odhrnul svoju dlhú bielu bradu z popravného klátu:

„Bola by škoda, aby bola sťatá, nikdy nikoho nezradila.“

Nech je platná ktorákoľvek verzia, stále platí, že jeho hlava bola vystavená celý mesiac na London Bridge.

Mozart, Wolfgang Amadeus, rakúsky hudobný skladateľ o svojom poslednom diele s názvom Requiem (1791):

„Nehovoril som vám, že som si to písal pre seba?“

Podľa iného zdroja:

„Chuť smrti mi sadla na pery. Cítim niečo, čo nie je z tohto sveta.“

Zážitok z dnešného dňa. . .

25.04.2024

Vybral som sa dnes na Miestny úrad Bratislava – Staré Mesto, aby som tam, ako budúci člen okrskovej volebnej komisie v eurovoľbách, podpísal potrebné dokumenty. Prechádzal som cez Hviezdoslavovo námestie a už diaľky som zbadal pred americkou ambasádou veľký zhluk ľudí. Prekvapilo ma to, pretože som nevedel o žiadnej protestnej, ani inej akcii a väčšinou o nich [...]

O Pelleho víťazstve

07.04.2024

Treba povedať, že Pellegriniho víťazstvo bolo napriek očakávaniam a odhadom výrazné! A bolo by bývalo omnoho, omnoho výraznejšie, ak by sa na Slovensku viedla normálna demokratická a slušná predvolebná kampaň. To, čo prevádzal Matovič tesne pred volebným dňom, bolo to najhlbšie dno a mne sa z neho chcelo naozaj zvracať. Ukázalo sa, že najväčším homofóbom na [...]

O Pelém a o hre proti nemu

05.04.2024

Keďže sme dnes v období volebného moratória, nejdem písať politizujúce články podporujúceho niektorého z kandidátov. Nechcem porušovať zákon. Vo svojom dnešnom príspevku sa chcem venovať najlepšiemu futbalistovi všetkých čias, Brazílčanovi Pelému (Edson Arantes do Nascimento). Uvediem krátky citát z autobiografickej knižky skvelého českého [...]

France Macron

ONLINE: Za dva mesiace poslala Európa Kyjevu 6 miliárd eur, dieru po pomoci USA to nezacelilo

26.04.2024 06:25, aktualizované: 06:51

Od leta 2023 európske príspevky na pomoc Ukrajine trvalo prevyšovali tie od Spojených štátov.

Rusko, Ukrajina, vojna na Ukrajine

Ficove reči o mieri vyvracia samotné Rusko. Trump môže byť v boji proti Putinovi tvrdší ako Biden, tvrdí generál Macko

26.04.2024 06:05

Peniaze na muníciu nepodporujú vojnu, ale prežitie Ukrajiny, hovorí generál Pavel Macko.

Kongres, USA

Pre CIA hodnotil politické riziká. Expert z Harvardu pre Pravdu vysvetlil, či USA hrozí občianska vojna

26.04.2024 06:00

Občianska vojna – Civil War (na Slovensku je v kinách pod názvom Kolaps) je už dva týždne na čele rebríčka najúspešnejších filmov v USA.

Pavol Fabian

o cestovaní, o horách, o knižkách, o hocičom...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 593
Celková čítanosť: 2127074x
Priemerná čítanosť článkov: 3587x

Autor blogu

Kategórie