Príručka samovraha – 26. časť

(text je zaopatrený poznámkami pod čiarou, ktoré sa nachádzajú na konci článku)

Skok z lietadla sa javí ako jeden z najistejších spôsobov skoncovania so životom. Po pravde si však treba povedať, že ani tu nemáte stopercentnú istotu. Je zdokumentovaných zopár prípadov, keď sa parašutistom vyskočivším v štvor- a viackilometrovej výške neotvoril padák a pád na zem prežili bez väčšej ujmy na zdraví. Sú to však len raritné výnimky! Štatisticky je efekt takéhoto skoncovania so životom veľmi sľubný.

Málokto z občanov Slovenska má vlastné lietadlo, či vrtuľník. To znamená, že buď budete musieť využiť bežnú linku niektorej leteckej spoločnosti, alebo si kúpiť poukážku na tandemový parašutistický zoskok s inštruktorom, využiť jeho chvíľkovú nepozornosť a vyskočiť bez neho a podľa možnosti aj bez padáka.

Tandemový zoskok na padáku autor tejto príručky nikdy neabsolvoval – je totiž stúpencom čistej a suchej vlastnej spodnej bielizne. Z rozhovorov s ľuďmi, ktorí ho absolvovali však vie, že uskutočniť samovražedný skok z lietadla zn. Čmeliak[1] patriaceho adventurovej agentúre nebude jednoduché. Zodpovedný inštruktor vás z bezpečnostných dôvodov ešte pred vzletom pripevní sedacím úväzom a lanom ku kovovej konštrukcii lietadla tak, ako panička svojho psíka pred obchodom a odopne vás až vtedy, keď už budete pripnutý k jeho telu. Nie je tu teda priestor pre samostatné konanie. Môžete sa síce pokúsiť s inštruktorom bojovať, ale takéto lietadlá z ekonomických dôvodov nelietajú len s jedným zákazníkom. Vznesú sa do nebies až keď majú dostatok záujemcov o tandemový zoskok – let sa predsa musí vyplatiť! Je teda predpoklad, že budete bojovať proti početnej presile ďalších inštruktorov a zákazníkov. Nerovný boj len ťažko vyhráte…

Trochu nádejnejší by mohol byť pokus vyskočiť z dopravného lietadla pravidelnej leteckej linky. Stačí si kúpiť letenku. Aký let a akú spoločnosť zvolíte, záleží len od vás a vašich finančných možností. Ak nízkonákladovú, budú vám v posledných chvíľach života vyhrávať Cigáni v žalúdku, pretože na jej palube sa jedlo nepodáva. Ak inú, tzv. vysokonákladovú, budú vám vyhrávať tiež, pretože plátky mäsa ktoré vám tam naservírujú, sú vždy také tenké, akoby ich rezali v histologických laboratóriách na mikrotóme (prístroj pripravujúci vzorky na zisťovanie mikroštruktúry ľudských tkanív[2].) V takej osudovej chvíli vás však asi nebude zaujímať či ste hladný alebo nie.

Do lietadla by ste sa mali dostať bez problémov. Teda za predpokladu, že nemáte aj záložný plán B.

Každý vie, že v lietadle žiadne kľučky na oknách nie sú. A keby aj, okenné otvory sú pomerne malé – rozložitejší samovrah by sa cez ne nemusel prepchať. Jediná možnosť je vyskočiť z dverí. Problém je v tom, že počas štartu musíte sedieť pripútaný. Prechádzať sa po lietadle môžete až keď kapitán vydá povolenie. A povolenie vydá, až keď lietadlo dosiahne letovú výšku asi 10 kilometrov.

V tej výške by dvere na lietadle neotvorili ani takí chlapíci ako Arnold Schwarzenegger, či Sylvester Stallone. Fungujú totiž presne tak, ako veko na papiňáku, teda pretlakovom hrnci. Pretlak v kabíne lietadla ich oproti tlaku vonkajšieho vzduchu pritláča takou silou, že otvoriť ich, by predstavovalo nadľudský výkon. Ak to potrebujete vedieť presne, ide o rozdiel tlakov vyjadrený číslom 55,158.1 newtonov na štvorcový meter, čo predstavuje približne 5 500 kilogramov na meter štvorcový. Ak by sa vám to predsa len podarilo, závidel by vám aj Chuck Norris! Otvárať dvere dopravného lietadla za letu však nie je dobrý nápad aj z iného dôvodu. Keď sa o to 22. júna 2019 istá žena pokúsila na linke z Londýna do tureckého letoviska Dalaman (samozrejme neúspešne), lietadlo sa za sprievodu dvoch vojenských stíhačiek muselo vrátiť do Británie. Letecká spoločnosť ohodnotila tento špás sumou  85 tisíc libier (vyše 75 tisíc eur), čo nešťastná žena s nejasným motívom bude splácať do konca života. Nehovoriac o tom, že dostala doživotný zákaz vkročiť na palubu lietadiel tejto spoločnosti!

Viac šancí otvoriť lietadlové dvere by ste mohli mať, keby ste sa o to pokúsili počas štartu alebo v malej výške. Vtedy však musíte byť pripútaný a len čo by ste sa zdvihli zo sedadla, už by ste sa stali terčom pozornosti posádky.

Z času na čas sa napriek tomu možno dočítať o pokusoch cestujúcich otvoriť počas letu bezpečnostné dvere. Naposledy sa o to pokúsil 81-ročný Taiwanec a svoj čin odôvodnil tým, že je prostatik a pomýlil si únikový východ s dverami od toalety. Dostal za to takú mastnú pokutu, že si už v živote nezalieta[3].

Dopravné lietadlo je teda pre náš zámer nevhodné.

[1] Ide o prebudované bývalé poľnohospodárske lietadlá, donedávna práškujúceho úrodné družstevné lány, s cieľom  zabezpečiť potravinovú sebestačnosť Slovenska. (ide o tie družstevné lány, ktoré sú dnes premenené na golfové ihriská s cieľom zabezpečiť osobnostnú integritu novej podnikateľskej vrstvy na Slovensku.)

[2] Plátky hrúbky 20 – 50  μm sú tenšie ako poštová známka!

[3] Ak by išlo o slovenského dôchodcu, tak vzhľadom na úroveň našich penzií a platov by si do konca života nezalietal nielen on, ale ani jeho deti a deti jeho detí.

Čím horšie, tým lepšie (pre PS)

26.11.2025

Stratégovia Progresívneho Slovenska sa rozhodli ísť dôsledne cestou negovania všetkého, čo sa na Slovensku deje a najmä čo sa deje s podpisom Ficovej vlády. Nebudem tu spomínať bombastickú a nehoráznu myšlienku PS otvárať Benešove dekréty, lebo to je taký nezmysel ako keby ryby začali nosiť slnečné okuliare. Každý rozumný človek takéto myšlienky hraničiace [...]

Správa o ceste do Singapuru a Malajzie – 4. časť

25.11.2025

Rýchlo sme sa premiestnili ku KL Menara Tower, čo je kualalumpurská televízna veža. Ešte z domu som kúpil vstupenky a posledný vstup bol možný o 19,30. Nechceli sme, aby nám prepadli, veď neboli úplne zadarmo. Vstupenka do všetkých troch priestorov (Observation Deck vo výške 276 metrov, Sky Deck vo výške 421 metrov a Sky Box v rovnakej výške) stála okolo 100 ringgitov [...]

Správa o ceste do Singapuru a Malajzie – 3. časť

24.11.2025

Na stanici metra Masjid Jamek som vyrobil prvý problém. Necítim sa však zaň úplne zodpovedný – nastúpili sme na nesprávnu linku metra a ja som si to uvedomil až na tretej zastávke. Museli sme sa vrátiť na Masjid Jamek a nastúpiť na inú trasu. Na ospravedlnenie môjho omylu však mám podstatný argument – bol som už v mnohých metrách sveta, ale dosiaľ nikdy som sa [...]

rušeň

Horúci deň pre slovenské železnice. V priebehu pár hodín horeli dva rušne

26.11.2025 16:30

Doobeda horela lokomotíva rýchlika Ex 654 Tatran, ktorý smeroval z Martina do Bratislavy.

tabak, finančná správa

Dve megarazie proti nelegálnym cigaretám: daňoví kriminalisti odhalili historicky najväčšiu výrobňu a zadržali 29 osôb. Zhabali aj tony tabaku

26.11.2025 16:10

Kriminálny úrad finančnej správy uskutočnil dve rozsiahle akcie s krycími názvami Šarišan a Metropolitan.

SR Bratislava počasie SHMÚ poľadovica výstraha BAX

Sneženie, lejaky, povodne a teraz príde toto. Počasie sa so Slovenskom nemazná

26.11.2025 16:01

SHMÚ vydal výstrahy prvého stupňa.

Ponorka

Poľsko si od Švédska kúpi tri nové ponorky

26.11.2025 15:58

Poľské vojenské námorníctvo v súčasnosti disponuje len jednou ponorkou sovietskej výroby.

Pavol Fabian

o cestovaní, o horách, o knižkách, o hocičom...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 703
Celková čítanosť: 2616269x
Priemerná čítanosť článkov: 3722x

Autor blogu

Kategórie

Archív