Pár slov o Litve – 3. časť

Ráno sme vstávali skoro, pretože sme sa ponáhľali na vlak do Vilniusu. Litva je síce pretkaná železničnými koľajami ako tuhársky mramor pásikmi, ale frekvencia spojov nie je častá. Potrebovali sme stihnúť vlak odchádzajúci z Klaipedy do hlavného mesta o 7,30 hod, pretože ďalší išiel až o 11.05. Cesta vlakom do hlavného mesta trvá viac ako štyri hodiny. Pozoruhodné je, že ak si chcete kúpiť miestenku na vlak do Vilniusu a už nie je voľná na celú trasu, tak litovské železnice dokážu miesta skombinovať tak, že vám vydajú jednu miestenku do mesta Šiauliai, ktoré sa nachádza asi v polovici vzdialenosti a z tohto mesta vám dajú ďalšiu miestenku. Skrátka musíte si počas jazdy presadnúť na iné miesto. Ale sedíte!  Nie som si istý, či takto promptne vedia poskytovať služby aj slovenské železnice…

 

Po príchode na vilniuskú železničnú stanicu sa okamžite presúvame oproti cez ulicu na hlavnú autobusovú stanicu. Máme totiž v pláne navštíviť najvyšší vrch tohto pobaltského štátu. Je to taká moja mánia navštevovať najvyššie vrchy krajín. Dosiaľ sa mi podarilo vystúpiť na najvyššie kopce osemnástich štátov.

V tomto prípade nejde o žiaden vrcholný turistický, či nebodaj horolezecký výkon, pretože najvyšší vrch Litvy si v teréne ani nevšimnete. Autobusy do malej dediny s názvom Medininkai vyrážajú z Vilniusu každú hodinu. Cesta trvá okolo 40 minút. Od dedinskej zastávky treba k najvyššiemu bodu Litvy ešte šliapať päť kilometrov. Rusky hovoriaci šofér nášho autobusu bol však ústretový a odviezol nás na križovatku, kde nemá bežnú zastávku a skrátil nám tak cestu k vrcholu o dva kilometre.

História najvyššieho vrchu Litvy je zaujímavá, pretože do roku 2002 bol za najvyšší považovaný Juozapinés kalnas (292,7 m. n. m.). V roku 2004 špecialisti z Ústavu geodézie pri Gediminasovej technickej univerzite vo Vilniuse namerali pomocou GPS inému, 500 metrov vzdialenému, vŕšku výšku 293,84 m n. m. Bolo tak potvrdené podozrenie litovského geografa Rimanta Krupicku z roku 1985, že Juozapinės kalnas nie je najvyšším bodom Litvy.

Meno pre doteraz bezmenné návršie vyberali Litovčania vo verejnej súťaži a zvíťazil návrh Liberta Klimku, profesora histórie na Pedagogickej univerzite vo Vilniuse. Vrch nazvali Aukštojas. Aukštėjas (Aukštojas, Aukštujis) bol jedným z najdôležitejších bohov v litovskej pohanskej mytológii. Považovali ho za tvorcu sveta.

Juozapinés kalnas

Juozapinés kalnas

Juozapinés kalnas

Neďaleko kameňa označujúceho najvyšší bod Litvy vybudovali rozhľadňu. Tento euroúnijný rozhľadňový mor sa teda šíri aj v Pobaltí. Rozhľadňa nie je vysoká. V podstate nemá zmysel štverať sa na ňu, lebo uvidíte presne to isté, čo od jej základne.

Aukštojas

Aukštojas

Aukštojas

Rozhľad do krajiny z Aukštojas

Po náležitom zdokumentovaní dobytia najvyššieho vrcholu sme sa vrátili do dediny Medininkai. Spočiatku sme si chceli skrátiť cestu po lesnom chodníku vyznačenom v aplikácii Mapy.cz, ale po pár metroch chodník zanikol v hustom neprekliesniteľnom lese, a tak sme sa museli vrátiť na asfaltku.

Stredoveký hrad Medininkai (Medininkų pilis) bol postavený v prvej polovici 14. storočia. Obranný obvod hradu má 6,5 ha; je to najväčší hrad ohradeného typu v Litve. Obdĺžnikové hradné nádvorie malo rozlohu približne 1,8 hektára a chránili ho múry vysoké 15 metrov a hrubé 2 metre. Hrad mal 4 brány a veže. Hlavná veža (donjon), vysoká asi 30 metrov, slúžila na ubytovanie. Medininkai sa prvýkrát spomína v roku 1392. Koncom 15. storočia hrad ťažko poškodil veľký požiar. Neskôr, kvôli zvýšenému používaniu strelných zbraní už tento typ hradu nebol vhodný na obranné účely a začal byť využívaný ako rezidencia. V priebehu 17. – 18. storočia bol reorganizovaný na farmu a pekáreň. Po obnove hradu je v ňom dnes múzeum, ktoré vraj vystavuje veľkú zbierku predmetov vyrobených zo striebra remeselníkmi Litovského veľkovojvodstva a zbierku poľovníckych trofejí a loveckých nožov prezidenta Algirdasa Brazauskasa. Vstupné do areálu predstavovalo 8 eur za osobu. Vzhľadom na to, že v spomínanej veži z priestorových dôvodov mohla byť umiestnená skutočne len múzejná miniexpozícia a nádvorie sa dalo vyfotiť aj zadarmo, rozhodli sme sa šetriť.

Stredoveký hrad Medininkai

Stredoveký hrad Medininkai

Stredoveký hrad Medininkai

Stredoveký hrad Medininkai

Stredoveký hrad Medininkai

Stredoveký hrad Medininkai

Medininkai

kostol v Medininkai

kostol v Medininkai

Po návrate do Vilniusu sme zamierili do hostela Fortuna, kde sme mali zabezpečené ubytovanie. Fortuna má výhodnú pozíciu nielen z hľadiska blízkosti autobusovej aj železničnej stanice, ale aj z hľadiska blízkosti mestského centra. Nehovoriac, že cena ubytovania bola tiež prijateľná. Naša izba sa nenachádzala v hlavnej budove, ale na terase v priľahlej budove vo dvore (na terase sú tuším 4 izby). Bola maličká, bez nočných stolíkov, ale so slušne vybavenou kuchynkou. Posteľnú bielizeň si musíte navliecť sami, čo samozrejme nie je až taký problém. Ubytovanie disponovalo kvalitným wifi signálom.

Pravda je, že pod posteľou sa povaľovali chuchvalce prachu, sprchový kút (nejaký lacnejší typ) bol mierne skorodovaný, polička v kúpeľni nad umývadlom zhrdzavená, s dreveným dosť negustióznym dnom. V kúpeľni ani v kuchyni nebolo odsávanie, takže paru/vlhkosť  po sprchovaní ste museli vyvetrať cez okno v izbe alebo cez vchodové dvere terasy do dvora. Personál hostela bol toho typu – že všetko čo vám treba k ubytovaniu vám poviem, ale nič navyše odo mňa nechcite.

 

Zdroj fotografií: autor textu

(Všetky fotografie sa po kliknutí na ne zväčšia)

Správa o ceste do Singapuru a Malajzie – 18. časť

23.12.2025

Pred nami zostával posledný bod programu. Návšteva druhej najvyššej budovy na svete – Merdeka 118. Merdeka tower je vysoká 678,9 metra (architektonická výška) a má 118 nadzemných podlaží. Stavať ju začali v roku 2014 a s veľkou slávou ju otvorili 10. januára 2024. Napriek ceremoniálnemu otvoreniu, budova ešte stále nie je dokončená, v okolí vidno čulý pracovný [...]

Správa o ceste do Singapuru a Malajzie – 17. časť

22.12.2025

V posledný deň pobytu sme v hoteli pobalili batohy do letového módu a premiestnili sa stanicu KL Sentral. Uložili sme ich do zamykateľných skriniek a zamierili k nástupisku, odkiaľ odchádzajú vlaky do Batu Caves. Hoci sa nástupisko nachádza pod úrovňou terénu a vagóny sú podobné metru, nie je to metro, ale prímestský vlak. Aj na ten však platí karta Touch´n Go. Vlak [...]

Správa o ceste do Singapuru a Malajzie – 16. časť

21.12.2025

Pinang Peranakan Mansion je jednou z najznámejších historických pamiatok v meste George Town. Ide o múzeum, ktoré predstavuje bohatý životný štýl a kultúru Peranakanov – potomkov čínskych prisťahovalcov, ktorí sa usadili v Malajzii, Singapure a Indonézii a prijali niektoré miestne zvyky. Budovu postavili koncom 19. storočia, pôvodným majiteľom bol kapitan Chung Keng Kwee [...]

Švajčiarsko / Čestná stráž /

Neutrálne Švajčiarsko bije na poplach: Rozsiahlejšiemu útoku by sme sa neubránili

27.12.2025 17:51

„Nedokážeme sa brániť proti hrozbám z diaľky, ani proti rozsiahlemu útoku na našu krajinu,“ skonštatoval veliteľ.

Maslo krádež Trnava

Trikrát a dosť je späť. Novela Trestného zákona vyšla v Zbierke zákonov

27.12.2025 16:20

Nová legislatíva rozšíri tiež skutkovú podstatu trestného činu marenia volebnej kampane aj na súvis s konaním „cudzej moci“

Denis Kapustin

Na Ukrajine padol veliteľ ruských partizánov bojujúcich proti Putinovi Denis Kapustin

27.12.2025 15:35

V marci 2023 ho zaradili do federálneho registra Ruska ako „teroristu a extrémistu“

Pavol Fabian

o cestovaní, o horách, o knižkách, o hocičom...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 725
Celková čítanosť: 2672222x
Priemerná čítanosť článkov: 3686x

Autor blogu

Kategórie

Archív