Správa o ceste do Ruska – 1/10

Absolvovať transsibírsku magistrálu je môj dávny sen. V roku 2020 som mal s kamarátom všetko nachystané. Príprave cesty som venoval množstvo času, pričom do jej organizácie bol zapojený aj veľvyslanec SR v Číne a chargé d´affaires mongolského veľvyslanectva v Bratislave, ktorého som osobne viezol zo shwechatského letiska do Bratislavy, pretože som chcel získať u neho „dobré body“. Najväčším problémom bolo presvedčiť niektorú z ruských požičovní áut, aby nám požičala vozidlo. Nijaká nechcela pristúpiť na to, aby sme s autom požičaným v Ruskej federácii cestovali do zahraničia (Mongolska) a po návrate do Ruska ho vrátili v úplne inom vzdialenom meste. Nakoniec sa však s jednou požičovňou podarilo dohodnúť aj to.

A prišiel covid…

Môj druhý pokus o transsibírsku magistrálu sa udial pred pár dňami. Kamarátka ma upozornila na inzerát hľadajúci spoluúčastníkov na túto cestu. Keďže iniciátorkou bola dáma pracujúca v štruktúrach slovenských železníc a tá tvrdila, že vie pre štyroch ľudí vybaviť bezplatný medzinárodný cestovný lístok na vlaky určený pre zamestnancov železníc a ich príbuzných, pochopiteľne ma to navnadilo. Prihlásili sme sa siedmi. Potom postupne záujemcovia odpadávali až sme napokon zostali dvaja. Ona a ja. Tesne pred odchodom sa rozhodla pridať k nám ešte ďalšia žena – teda dve ženy a ja.

Pripraviť takúto cestu v podmienkach protiruských sankcií nie je úplne jednoduché. Mnohé ruské webové stránky cez google nefungujú. Treba si nainštalovať ruský prehliadač yandex a aj tak nie je isté, či sa vám zobrazí všetko, čo potrebujete. Naše kreditné karty v Rusku tiež nefungujú a verejne prístupné wifiny sú v Rusku pre občanov EÚ tiež zväčša neprístupné. To všetko je dosť obmedzujúce, ak si chcete dopredu aspoň niečo pripraviť, dohodnúť, zaplatiť…

Vďaka hlúpym sankciám dnes z Európskej únie priame lety do Ruska nejestvujú. Lieta sa tam cez Istanbul, či stredoázijské štáty. A dá sa tam dostať aj cez Estónsko.

Túto cestu sme napokon zvolili aj my, pretože Ryanair ponúka vcelku lacné letenky do Tallinnu. Odtiaľ sme mali ísť vlakom do estónskeho pohraničného mesta Narva a peši cez prechod po moste ponad hraničnú rieku Narva do ruského Ivangoroda.

Z Tallinnu jazdí do Petrohradu, kam sme sa potrebovali dostať, niekoľko autobusov denne. Problém je v tom, že most v Narve je pre automobilovú dopravu uzavretý. Estónske úrady tvrdia, že ide o rozhodnutie ruskej strany za účelom vykonávania rekonštrukčných prác na moste, pričom doba uzávery nie je časovo stanovená. Estónske úrady najprv zrušili 24-hodinovú prevádzku tohto hraničného priechodu, vraj z dôvodu nevyťaženosti v nočných hodinách. Neskôr tvrdili, že ruská strana zrušila možnosť automobilovej dopravy po moste z dôvodu jeho rekonštrukcie. Ako je to naozaj, to vedia asi len kompetentní, pretože na ruskej strane je na budove colnice pripevnená veľká tabuľa hovoriaca o tom, že most bol kompletne rekonštruovaný v rokoch 2007-2013 v rámci Európskeho nástroja susedstva a partnerstva a rekonštrukcia bola dokončená 30. 11. 2015. Žeby už o deväť rokov neskôr potreboval novú rekonštrukciu? Omnoho viditeľnejším dôvodom neprejazdnosti mosta sú na estónskej strane umiestnené mohutné betónové protitankové zátarasy a ostnatý drôt.

Most cez rieku Narva

Prevádzka pešieho prechodu je ohraničená časom od 7,00 do 23,00. Informácie, ktoré sa dali zistiť o podmienkach na hraničnom prechode boli veľmi rozličné. Niektoré hovorili o tom, že eurá nemožno vyvážať z EÚ, iné hovorili, že vyviezť možno maximálne 1 000 eur. Niektorí ľudia, ktorí cestu absolvovali, hovorili o prísnych osobných a aj telesných prehliadkach, pričom Estónci vraj nedovoľujú doviezť z Ruska nič propagačné proputinovské, či proruské a Rusi zas vraj nútia, ak nájdu niekomu eurá, vymeniť ich priamo na hranici v nevýhodnom kurze.

Nevedeli sme, čo nás čaká…

Aj plánovanie ďalších dní pobytu nebolo jednoduché, pretože sme boli obmedzený ich počtom (17) stanoveným vopred kúpenou spiatočnou letenkou z Tallinnu do Viedne.

Tallinn

Tallinn

Tallinn

Tallinn

Tallinn

Tallinn

Tallinn

Cesta do, resp. z Vladivostoku prekračuje sedem časových pásiem. Na transsibírskej magistrále síce na železnici všade platí moskovský čas, ale všetky ostatné plánovania museli zohľadňovať rozličné časy a čo najvhodnejšie nadväznosti jednotlivých činností. Nečudo, že príprava trvala pomerne dlho a aj tak nemohla byť dokonalá, ako pri cestách po EÚ alebo aj kdekoľvek inde, pretože sankcie oboch strán konfliktu robia problémy už len s obyčajným rezervovaním ubytovania (kreditné karty vydané v EÚ v Rusku neplatia, nemáte sa teda čím zaručiť, a musíte len dúfať, že vám rezerváciu urobia na dobré slovo).

Za týchto okolností sme teda odleteli z Viedne do Tallinnu. Na tallinnskom letisku vysvitlo, že dvaja z troch účastníkov majú pri sebe nemalú čiastku v eurách. Iracionálna obava, že nám ich v Rusku zoberú, alebo nás donútia zmeniť ich v nevýhodnom kurze viedla k tomu, že sme peniaze vložili do igelitového vrecúška a uložili v parčíku pred letiskom pod strom, pod kameň. Miesto sme si vyfotili a dúfali, že pri návrate nájdeme nielen miesto, ale aj ukryté peniaze.

Miesto, kde sme na tallinnskom letisku ukryli peniaze

Zdroj fotografií a videí: autor textu

(všetky fotografie sa po kliknutí na ne zväčšia)

Správa o ceste do Singapuru a Malajzie – 10. časť

11.12.2025

S plnými bruchami sme sa vydali na prechádzku po Malej Indii. Hneď za rohom bás čakal Sri Veermakaliamman temple. Sri Veeramakaliamman Temple stojaci na ulici Serangoon Road je jeden z najznámejších hinduistických chrámov v Singapure. Postavili ho okolo 1855 indickí prisťahovalci z Tamil Nadu. Pôvodne slúžil ako svätyňa pre obyvateľov z južnej Indie, ktorí pracovali v [...]

Správa o ceste do Singapuru a Malajzie – 9. časť

10.12.2025

Ďalší deň sme už postupovali podľa pripraveného programu. Metrom sme sa prepravili do konečnej stanice fialovej linky metra Harbour Front. Ako inak, umiestnená bola zase v prízemí obrovského nákupného strediska VivoCity. Tentoraz som mal všetko presne naštudované! Vedel som, že sa musíme dostať na tretie poschodie tohto shopping centra, pretože odtiaľ štartuje monorail [...]

Správa o ceste do Singapuru a Malajzie – 8. časť

09.12.2025

Ďalší deň sme sa presunuli do Singapuru. Najprv metrom na ústrednú autobusovú stanicu Terminal Bersepadu Selatan. Hoci som lístky na autobus kúpil ešte doma, na autobusovej stanici treba vykonať chceck-in, takže je vhodne prísť s dostatočnou časovou rezervou. V čase nášho vybavovania fungovalo len jedno okienko a pracovník za ním bol komótny ako penzista s diaľkovým [...]

Venezuela, tanker

Jedna nestačila. USA chcú zhabať ďalšie lode s venezuelskou ropou

11.12.2025 20:52

Spojené štáty sa chystajú zabaviť ďalšie lode prevážajúce venezuelskú ropu, uviedla agentúra Reuters s odvolaním sa na svoje zdroje.

vojna na Ukrajine, Siversk

Padá ďalšia ukrajinská bašta? Rusi: Dobyli sme Siversk. Ukrajinci: Mesto je stále v našich rukách

11.12.2025 20:22

Ďalšia dôležitá ozbrojená bašta ukrajinských síl, mesto Siversk, je v ruských rukách, tvrdí Moskva. Kyjev to odmieta.

rubeľ, Rusko, Moskva

Štáty EÚ našli cestu, ako siahnuť na ruské aktíva, obídu právo veta a Orbána. Začnú s neobmedzeným zmrazením ruských peňazí

11.12.2025 18:25

Nemecko a ďalšie štáty EÚ sa dohodli, že väčšinovým hlasovaním vytvoria právny základ pre využitie ruských štátnych aktív na podporu Ukrajiny.

Pavol Fabian

o cestovaní, o horách, o knižkách, o hocičom...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 714
Celková čítanosť: 2644426x
Priemerná čítanosť článkov: 3704x

Autor blogu

Kategórie

Archív