Založ si blog

Správa o ceste do Ruska – 1/10

Absolvovať transsibírsku magistrálu je môj dávny sen. V roku 2020 som mal s kamarátom všetko nachystané. Príprave cesty som venoval množstvo času, pričom do jej organizácie bol zapojený aj veľvyslanec SR v Číne a chargé d´affaires mongolského veľvyslanectva v Bratislave, ktorého som osobne viezol zo shwechatského letiska do Bratislavy, pretože som chcel získať u neho „dobré body“. Najväčším problémom bolo presvedčiť niektorú z ruských požičovní áut, aby nám požičala vozidlo. Nijaká nechcela pristúpiť na to, aby sme s autom požičaným v Ruskej federácii cestovali do zahraničia (Mongolska) a po návrate do Ruska ho vrátili v úplne inom vzdialenom meste. Nakoniec sa však s jednou požičovňou podarilo dohodnúť aj to.

A prišiel covid…

Môj druhý pokus o transsibírsku magistrálu sa udial pred pár dňami. Kamarátka ma upozornila na inzerát hľadajúci spoluúčastníkov na túto cestu. Keďže iniciátorkou bola dáma pracujúca v štruktúrach slovenských železníc a tá tvrdila, že vie pre štyroch ľudí vybaviť bezplatný medzinárodný cestovný lístok na vlaky určený pre zamestnancov železníc a ich príbuzných, pochopiteľne ma to navnadilo. Prihlásili sme sa siedmi. Potom postupne záujemcovia odpadávali až sme napokon zostali dvaja. Ona a ja. Tesne pred odchodom sa rozhodla pridať k nám ešte ďalšia žena – teda dve ženy a ja.

Pripraviť takúto cestu v podmienkach protiruských sankcií nie je úplne jednoduché. Mnohé ruské webové stránky cez google nefungujú. Treba si nainštalovať ruský prehliadač yandex a aj tak nie je isté, či sa vám zobrazí všetko, čo potrebujete. Naše kreditné karty v Rusku tiež nefungujú a verejne prístupné wifiny sú v Rusku pre občanov EÚ tiež zväčša neprístupné. To všetko je dosť obmedzujúce, ak si chcete dopredu aspoň niečo pripraviť, dohodnúť, zaplatiť…

Vďaka hlúpym sankciám dnes z Európskej únie priame lety do Ruska nejestvujú. Lieta sa tam cez Istanbul, či stredoázijské štáty. A dá sa tam dostať aj cez Estónsko.

Túto cestu sme napokon zvolili aj my, pretože Ryanair ponúka vcelku lacné letenky do Tallinnu. Odtiaľ sme mali ísť vlakom do estónskeho pohraničného mesta Narva a peši cez prechod po moste ponad hraničnú rieku Narva do ruského Ivangoroda.

Z Tallinnu jazdí do Petrohradu, kam sme sa potrebovali dostať, niekoľko autobusov denne. Problém je v tom, že most v Narve je pre automobilovú dopravu uzavretý. Estónske úrady tvrdia, že ide o rozhodnutie ruskej strany za účelom vykonávania rekonštrukčných prác na moste, pričom doba uzávery nie je časovo stanovená. Estónske úrady najprv zrušili 24-hodinovú prevádzku tohto hraničného priechodu, vraj z dôvodu nevyťaženosti v nočných hodinách. Neskôr tvrdili, že ruská strana zrušila možnosť automobilovej dopravy po moste z dôvodu jeho rekonštrukcie. Ako je to naozaj, to vedia asi len kompetentní, pretože na ruskej strane je na budove colnice pripevnená veľká tabuľa hovoriaca o tom, že most bol kompletne rekonštruovaný v rokoch 2007-2013 v rámci Európskeho nástroja susedstva a partnerstva a rekonštrukcia bola dokončená 30. 11. 2015. Žeby už o deväť rokov neskôr potreboval novú rekonštrukciu? Omnoho viditeľnejším dôvodom neprejazdnosti mosta sú na estónskej strane umiestnené mohutné betónové protitankové zátarasy a ostnatý drôt.

Most cez rieku Narva

Prevádzka pešieho prechodu je ohraničená časom od 7,00 do 23,00. Informácie, ktoré sa dali zistiť o podmienkach na hraničnom prechode boli veľmi rozličné. Niektoré hovorili o tom, že eurá nemožno vyvážať z EÚ, iné hovorili, že vyviezť možno maximálne 1 000 eur. Niektorí ľudia, ktorí cestu absolvovali, hovorili o prísnych osobných a aj telesných prehliadkach, pričom Estónci vraj nedovoľujú doviezť z Ruska nič propagačné proputinovské, či proruské a Rusi zas vraj nútia, ak nájdu niekomu eurá, vymeniť ich priamo na hranici v nevýhodnom kurze.

Nevedeli sme, čo nás čaká…

Aj plánovanie ďalších dní pobytu nebolo jednoduché, pretože sme boli obmedzený ich počtom (17) stanoveným vopred kúpenou spiatočnou letenkou z Tallinnu do Viedne.

Tallinn

Tallinn

Tallinn

Tallinn

Tallinn

Tallinn

Tallinn

Cesta do, resp. z Vladivostoku prekračuje sedem časových pásiem. Na transsibírskej magistrále síce na železnici všade platí moskovský čas, ale všetky ostatné plánovania museli zohľadňovať rozličné časy a čo najvhodnejšie nadväznosti jednotlivých činností. Nečudo, že príprava trvala pomerne dlho a aj tak nemohla byť dokonalá, ako pri cestách po EÚ alebo aj kdekoľvek inde, pretože sankcie oboch strán konfliktu robia problémy už len s obyčajným rezervovaním ubytovania (kreditné karty vydané v EÚ v Rusku neplatia, nemáte sa teda čím zaručiť, a musíte len dúfať, že vám rezerváciu urobia na dobré slovo).

Za týchto okolností sme teda odleteli z Viedne do Tallinnu. Na tallinnskom letisku vysvitlo, že dvaja z troch účastníkov majú pri sebe nemalú čiastku v eurách. Iracionálna obava, že nám ich v Rusku zoberú, alebo nás donútia zmeniť ich v nevýhodnom kurze viedla k tomu, že sme peniaze vložili do igelitového vrecúška a uložili v parčíku pred letiskom pod strom, pod kameň. Miesto sme si vyfotili a dúfali, že pri návrate nájdeme nielen miesto, ale aj ukryté peniaze.

Miesto, kde sme na tallinnskom letisku ukryli peniaze

Zdroj fotografií a videí: autor textu

(všetky fotografie sa po kliknutí na ne zväčšia)

Správa o ceste do Česka – 5. časť

23.08.2024

Ďalšia trasa nás viedla okolo sútoku Labe s Cidlinou, potom okolo poľnohospodárskeho areálu zameraného na pestovanie ovocia, kde na jednej z hál veľký plagát lákal na výstavu melónov. Rád by som sa tam bol býval pozrel, pretože ja poznám len žltý a červený! Neviem si dobre predstaviť, čo na takej výstave môže byť vystavované iné… čas nám však nedovolil [...]

Kuffa z ufa

22.08.2024

Štefan Kuffa pôsobí na slovenskej politickej scéne ako mimozemský výsadok z ufa. Prekvapuje, zaráža, ohuruje, šokuje. Jeho najnovší čin v malej obci na východnom Slovensku Malá Franková opäť rozvíril hladinu verejných diskusií a vášni. Niet pochýb o tom, že Kuffa je náboženský fanatik. Dá sa pokojne povedať, že aj extrémista. A podľa toho, čo o ňom čítam, [...]

Správa o ceste do Česka – 4. časť

21.08.2024

Po prehliadke Mělníka naša trasa pokračovala opäť po ľavom brehu rieky Labe. Zanedlho sa pred nami otvoril pohľad na veľký chemický podnik. Prekvapila ma jeho obrovská rozloha porovnateľná azda aj s bratislavským Slovnaftom, hoci nie všetky budovy boli funkčné. Na dvoch z nich rástli statné stromy, z čoho usudzujem, že zanedbané boli už dlhý čas. Nemal som dobrý pocit [...]

Sweden Climate Protest

Aktivistku Thunbergovú zadržali na klimatickom proteste v Bruseli

06.10.2024 18:53

Švédsku aktivistku zadržali spolu s ďalšími vyše 100 protestujúcimi.

Chaldíja

Izraelské letectvo zaútočilo v sýrskom meste Homs na autá s humanitárnou pomocou

06.10.2024 17:53

Tri nákladné vozidlá s humanitárnou pomocou boli zaparkované blízko továrne na výrobu iránskych automobilov.

Izrael Gaza operácia rukojemníci záchrana vyslobodenie

Po útoku na juhu Izraela zomrela žena, desať ľudí je ranených, strelec mŕtvy

06.10.2024 17:33

Došlo k tomu iba deň pred prvým výročím začiatku vojny medzi militantným hnutím Hamas a Izraelom.

SR NRSR 19.schôdza 15.deň konsolidácia BAX

Konsolidácia bude pokračovať aj v ďalších rokoch, uviedol Kamenický. Viskupič žiadal opatrenia na pomoc občanom

06.10.2024 17:15

Obaja sa zhodli, že nový minister zdravotníctva by mal byť odborník a krízový manažér.

Pavol Fabian

o cestovaní, o horách, o knižkách, o hocičom...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 621
Celková čítanosť: 2265354x
Priemerná čítanosť článkov: 3648x

Autor blogu

Kategórie