Latinskoamerické čriepky- 14. časť

Soľné bane Maras sa rozkladajú na ploche asi dvoch hektárov na nehostinnej planine v nadmorskej výške okolo  3 200 metrov. Ide o jedno z najväčších centier ťažby soli predhispánskeho pôvodu v Cuscu. Nachádzajú sa v provincii Urubamba v Cuscu na juhovýchode Peru. Soľné bane majú dlhú históriu. Nepretržite sa využívajú od v predhispánskych čias, cez nasledujúce obdobia, vrátane obdobia Inkov, koloniálizmu, republikánov a súčasnej doby.

Archeologický výskum v sektore Pakallamoqo odhalil artefakty, ako je keramika Chanapata pochádzajúca zo skorého prechodného obdobia. Vykopávky v oblasti Maras odhalili archeologické náleziská s úlomkami keramiky z rôznych období, vrátane štýlov Chanapata (700 pred Kristom), Killke (1000 po Kr.) a Inkov.

V 16. storočí boli majiteľmi soľných baní v Marase významné osobnosti ako Don Felipe Topa Yupangui a Don Alonso Titu Atauchi, potomkovia šľachty Inkov. Počas 16. a 17. storočia zostala kontrola nad soľnými baňami potomkom Inkov.  V 19. storočí sa však vlastníctvo presunulo na súkromné ​​osoby, čo viedlo k sporom o prístup a kontrolu.

V roku 1969 prevzal kontrolu nad ťažbou soli a komercializáciou peruánsky štát, ale v roku 1980 miestne komunity znovu získali kontrolu založením spoločnosti Marasal SA, ktorú vlastnili obyvatelia miest Maras a Pichingoto. Dnes spoločnosť riadi správu soli a obchodovanie, pričom soľné studne v oblasti vlastní približne 400 rodín.

Lokalita sa stala významnou turistickou atrakciou a je otázne, či majitelia baní dnes neprofitujú viac z turistov ako zo soli…

Zdroj fotografií: autor textu

(všetky fotky sa po kliknutí na ne zväčša)

Správa o ceste do Singapuru a Malajzie – 9. časť

10.12.2025

Ďalší deň sme už postupovali podľa pripraveného programu. Metrom sme sa prepravili do konečnej stanice fialovej linky metra Harbour Front. Ako inak, umiestnená bola zase v prízemí obrovského nákupného strediska VivoCity. Tentoraz som mal všetko presne naštudované! Vedel som, že sa musíme dostať na tretie poschodie tohto shopping centra, pretože odtiaľ štartuje monorail [...]

Správa o ceste do Singapuru a Malajzie – 8. časť

09.12.2025

Ďalší deň sme sa presunuli do Singapuru. Najprv metrom na ústrednú autobusovú stanicu Terminal Bersepadu Selatan. Hoci som lístky na autobus kúpil ešte doma, na autobusovej stanici treba vykonať chceck-in, takže je vhodne prísť s dostatočnou časovou rezervou. V čase nášho vybavovania fungovalo len jedno okienko a pracovník za ním bol komótny ako penzista s diaľkovým [...]

Správa o ceste do Singapuru a Malajzie – 7. časť

08.12.2025

Od mešity Masjid Negara to nie je ďaleko k starej železničnej stanici, ktorá sa tiež ráta medzi kualalumpurské pamätihodnosti. Stavba stanice sa začala v roku 1910 a úplne ju dokončili v roku 1917. Rozsiahla budova je postavená v duchu angloázijskej architektúry. Presne ten štýl býva označený ako neomaurský/mughalský/indo-saracénsky/neo-saracénsky. Neviem síce, čo to [...]

Prezident Pavel postoj k Turkovi nezmenil, no dá mu možnosť obhájiť sa

10.12.2025 17:00

Český prezident trvá na svojich výhradách voči tomu, aby sa Filip Turek stal členom novej českej vlády.

SR protest pochod ÚOO rušenie BAX

Opozícia napadla rušenie úradu whistleblowerov na Ústavnom súde

10.12.2025 16:33

Podanie podpísalo 63 poslancov PS, SaS, KDH aj Hnutia Slovensko.

dialnica d1

A je to tu. Veľký míľnik na bratislavskej D1 sa blíži, NDS však avizuje aj úplnú uzáveru

10.12.2025 16:14

Chceme tento rok stihnúť maximum prác a verím, že nám počasie vyjde v ústrety, uviedol investičný riaditeľ NDS Július Mihálik.

Libanon / Bejrút /

Bulharsko povedalo nie vydaniu majiteľa lode, ktorý má podiel na výbuchu v Bejrúte

10.12.2025 16:07

Explózia v prístave si vyžiadala viac než 220 obetí a 6 500 zranených.

Pavol Fabian

o cestovaní, o horách, o knižkách, o hocičom...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 713
Celková čítanosť: 2642633x
Priemerná čítanosť článkov: 3706x

Autor blogu

Kategórie

Archív