Latinskoamerické čriepky- 23. časť

Málokto, kto navštívi Peru, vynechá zo svojho programu náhornú planinu Nazca. Náhorná plošina má rozlohu okolo 500 km2. Je to v podstate púštna oblasť známa svojimi geoglyfmi. Nazca sa leží vyše 400 km juhovýchodne od hlavného mesta Limy. Na náhornej plošine sa nachádza viac ako 300 obrazcov tvorených svetlými líniami vzniknutými odstránením tmavšieho vulkanického povrchu.

video cestou z Limy do Nazca: https://youtu.be/cXXabEL6v10

Nazca

Nazca

Nazca

Nazca

Nazca

Nazca

Nazca

K dispozícii za malý obnos sú tu síce dve rozhľadne, z ktorých  môžete vidieť dva či tri obrazce, ale rozhodne vám  to neposkytne komplexný pohľad a komplexný dojem z tohto úžasného miesta. Dokonale viditeľné sú obrazce len pri pohľade z lietadla!

rozhľadňa

výhľad z rozhľadne

výhľad z rozhľadne

výhľad z rozhľadne

výhľad z rozhľadne

Geoglyfy viditeľné z rozhľadne

Geoglyfy viditeľné z rozhľadne

Geoglyfy viditeľné z rozhľadne

Geoglyfy viditeľné z rozhľadne

Geoglyfy viditeľné z rozhľadne

Na okraji 30-tisícového rovnomenného mesta sa nachádza malé letisko. Pomenované je po Márii Reichovej nemecko-peruánskej matematičke a archeologičke, ktorá sa preslávila svojimi výskumami starovekých petroglyfov a geoglyfov na planine Nasca. Známa bola aj tým, že ako prvá vykonávala fotografovanie geoglyfov, a to tak, že sa pripútala k drevenej doske zavesenej pod vrtuľníkom.

Ak chcete absolvovať let nad planinou Nazca, musíte sa dopredu objednať, pretože záujem návštevníkov je veľký. Už pri objednávaní vyplníte dotazník, do ktorého musíte uviesť nielen svoj vek, ale aj váhu. Napriek tomu, že vyplníte dotazník, keď sa dostavíte na letisko, nič vám to nepomôže, pretože personál letiska vás donúti postaviť sa na váhu a dôkladne si získané údaje overí. A potom na základe zistení rozhoduje o posádke jednotlivých lietadiel. Ide o malé lietadielka (cessna), kde väčšinou okrem miest pre dvojčlennú posádku je už len šesť sedadiel pre cestujúcich. Lietadielká musia byť z ekonomických dôvodov využité do posledného miesta, takže sa vám môže stať, že vašu partiu rozdelia do dvoch, či viacerých strojov alebo vám do kabíny priradia niekoho úplne cudzieho, pretože nejde len o rozdeľovanie podľa toho, kto ku komu patrí, ale aj podľa zistenej váhy, aby nepresahovala užitočnú záťaž lietadla a bola rovnomerne rozložená na obidvoch stranách stroja.

Letisková hala v Nazca

Letisková hala v Nazca

Letisková hala v Nazca

Letisková hala v Nazca

Každý vyhliadkový let trvá okolo pol hodiny. Môžem povedať, že je to niečo úplne iné, ako letieť klasickým dopravným lietadlom – boeingom či airbusom. Na uši dostanete slúchadlá, jednak aby utlmili zvuk revúceho motora a tiež a by ste počuli výklad copilota. Pilot postupne nalietava nad jednotlivé obrazce. Aby ste si ich mohli dokonale prezrieť a vyfotografovať, nakláňa lietadlo do 45 stupňového uhla. Raz na jednu stranu, aby si ich mohla vyfotiť trojica sediaca naľavo a raz na druhú stranu, aby sa ulahodilo trojici sediacej napravo. Tieto nakláňačky nie veľmi dobre pôsobia na žalúdok a tiež na slimáka v strednom uchu zodpovedného za pocit rovnováhy. Citlivejší ľudia by si mali pred týmto letom dať kinedryl. A podľa získanej skúsenosti niektorých nemenovaných členov našej partie ani kinedryl vám nemusí pomôcť.

Z nie celkom jasných dôvodov vytvorili tunajší indiáni kedysi v období 200 rokov pred n. l. – 800 rokov n. l. na náhornej plošine viac ako tristo obrazcov, ktoré majú väčšinou rozmery až niekoľko desiatok metrov. Najčastejšie ide o podoby zvierat, hmyzu, rýb, vtákov. Ale nájdeme tu aj ľudské postavy, geometrické obrazce, špirály, či línie dlhé až niekoľko kilometrov.

Indiáni obrazce vytvorili údajne tak, že stačilo odstrániť desať až dvadsať centimetrov povrchovej, tmavo zafarbenej horniny a pod ňou sa zjavil svetlo zafarbený vápencový alebo pieskovcový podklad. Na vytvorenie jedného obrazca je potrebných len niekoľko hodín práce menšej skupiny ľudí. Záhadou je zmysel/účel obrazcov a aj to, ako boli tieto presné obrazce vymerané. Z pohľadu drobného človeka nachádzajúceho sa na zemi je nemožné vidieť a presne vytýčiť všetky tie obrovské línie. Jestvujú úvahy niektorých bádateľov, ktorí tvrdia, že indiáni mohli mať napríklad jednoduché balóny na teplý vzduch alebo veľké draky, ktoré mohli vyniesť človeka do výšky a ten odtiaľ mohol usmerňovať tvorcov obrazov. Ale neznie to veľmi uveriteľne…

Názvy najznámejších obrazcov geoglyfov sú: Kondor, Ruky, Kolibrík, Astronaut, Pavúk, Špirála, Opica, Strom, Papagáj…

Tím japonských archeológov z univerzity Jamagata objavil od roku 2004 ďalších 318 nových geoglyfov. Ale posledná expedícia, ktorá sa konala medzi septembrom 2022 a februárom 2023 znamenala významný prielom, keď bolo objavených ďalších 303 geoglyfov. Tento objav sa realizoval za pomoci použitia umelej inteligencie AI.

O účele a zmysle geoglyfov jestvuje veľa teórií. Podľa niektorých to boli zastávky pre pútnikov – čiarové obrazce ich sprevádzali po celej ich ceste, zatiaľ čo reliéfne obrazce boli umiestnené priamo vedľa ich cestičiek. Hovorilo sa o tom, že geoglyfy mali funkciu náboženského uctievania, navigácie pútnikov, alebo, že obrazce slúžili ako kalendáre a astronomické mapy, či ako prostriedok pre záchyt dažďovej vody.

Český bádateľ Jiří Sonnek si myslí, že dlhé líniové geoglyfy sú pozostatkom akýchsi manufaktúr na výrobu povrazov, ktoré potom slúžili na viazanie balzových pltí, stavbu povrazových mostov a vôbec na použitie v stavebníctve. Obrazce ľudí a zvierat považoval za logá jednotlivých povrazníckych firiem.

Najznámejšou teóriou je však teória švajčiarskeho spisovateľa a bádateľa Ericha von Dänikena, ktorý tvrdí, že čiary mali byť vytvorené návštevníkmi z kozmu pri pristáti (teda išlo o akýsi kozmodróm) alebo mali týchto mimozemských návštevníkov upútať a vyzvať ich, aby pristáli práve tu.

Nech je ako chce, obrazce z Nascy sa stali pre miestnych obyvateľov vďaka turistickému ruchu významným zdrojom príjmu. Nečudoval by som sa, ak by pod rúškom noci vyrážali za tmy potajme na planinu desiatky domorodcov s lopatami a krompáčmi a za pomoci GPS navigácie vyrábali nové a nové obrazce.

Hoci sú geoglyfy z lietadla pekne viditeľné, vlastnými leteckými fotografiami som bol dosť sklamaný. Na nich sa dajú geoglyfy často lokalizovať až po viacnásobnom zväčšení. Preto som niekoľko geoglyfov na nasledujúcich fotkách označil červeným pokusom o kruh:

videá z Nazca: https://youtu.be/zSiR9mBsrPc

https://youtu.be/2Hes5lUQmmU

https://youtu.be/KxKJfqx1lac

https://youtu.be/_ziW1LRHyQM

https://youtu.be/QXgIZI0w3B0

Erich von Däniken v Spomienkach na budúcnosť o Nazce píše:

Neďaleko oceánu, v predhorí peruánskych Ánd leží starobylo mesto Nazca. Po oboch stranách údolia Palpa prebieha 60km dlhý a 2 kilometre široký pruh roviny v pravom slova zmysle posiatej neveľkými balvanmi podobajúcim sa hrdzavým kusom železa. Obyvatelia nazývajú celú oblasť Pampa, hoci o vegetácii tu nemôže byť vôbec reč. Z lietadla prelietavajúceho túto oblasť sa dá zistiť, že balvany vytvárajú obrovité, geometricky usporiadané rady, z ktorých niektoré prebiehajú rovnobežne, iné sa krížia alebo vymedzujú lichobežníkové plochy.

Archeológovia tvrdia, že ide o inkské cesty.

Absurdná logika! Na čo by asi Inkom slúžili rovnobežne prebiehajúce cesty? Cesty, ktoré sa krížia? Cesty vedené tesne vedľa seba na jedinej plošine a navyše slepo končiace?

Boli tu samozrejme nájdené typické produkty starej nazcanskej keramiky a hrnčiarstva  – nezjednodušujeme si však až príliš riešenie otázky, ak len preto pripisujeme stavbu geometricky usporiadaných kamenných radov vo Valle del Palpa tiež nazcanskej kultúre?

V tejto oblasti neboli až do roku 1952 vykonávané vôbec žiadne cieľavedome vykopávky. Pre žiaden z nálezov dodnes neexistuje usporiadaná chronológia. Až teraz sú rady kameňov a obrazce premeriavané. Výsledky výskumov jednoznačne potvrdzujú domnienku, že rady kameňov boli kladené podľa astronomických plánov. Profesor Alden Mason, odborník v odbore peruánskeho staroveku, sa domnieva, že obrovité obrazce z kamenných radov sú nemým svedectvom akéhosi náboženstva alebo azda aj figúrami z jeho kalendára.

Nám vnuká šesťdesiatkilometrová rovina pri Nazca – hlavne pri pohľade z lietadla – celkom jednoznačne predstavu letiska.

A prečo aj nie?

Samozrejme, že nijaký akademicky vzdelaný archeológ nepripustí domnienku o návšteve nepozemšťanov na našej Zemi. Múdry človek sa predsa nevydáva do nebezpečenstva posmechu vyslovením odvážneho, hoci i celkom možného tvrdenia. Výskum smerujúci k vedeniu je možný až vtedy, ak je nájdený predmet určený k preskúmaniu. Akonáhle sa to však stane, je kamienok tak dlho brúsený a leštený, až – aký zázrak! – presne zapadne do už existujúcej mozaiky. Vedecká archeológovia totiž nepripúšťa, že by predinkské národy dokonale ovládali vymeriavaciu techniku.

Domnienku, že by sa v staroveku mohli objaviť lietadlá prirodzene okamžite odmietne ako nezmyselnú hlúposť.

Načo teda rady kameňov pri Nazca slúžili?

Domnievame sa, že do gigantických rozmerov mohli byť prenesené z modelu pomocou súradnicovej siete, alebo postavené podľa pokynov odovzdávaných z lietadla. Či rovina pri Nazca bola alebo nebola kedysi letiskom sa nedá dnes jednoznačne povedať. Železné výrobky celkom určite nenájdeme – predhistorické železo nejestvuje. Korózia zničí kov za pár rokov, kameň nekoroduje. Ja azda pochabou myšlienka, že kamenné rady boli postavené, aby „bohom“ ukázali: pristaňte tu! Všetko sme pripravili tak, ako ste si priali…

Stavitelia geometrických obrazov azda ani netušili prečo stavbu budujú. Azda naopak vedeli, čo „bohovia“ pre svoje pristátie potrebujú…

 

Zdroj fotografí: autor textu

(všetky fotografie sa po kliknutí na ne zväčšia)

Správa o ceste do Singapuru a Malajzie – 4. časť

25.11.2025

Rýchlo sme sa premiestnili ku KL Menara Tower, čo je kualalumpurská televízna veža. Ešte z domu som kúpil vstupenky a posledný vstup bol možný o 19,30. Nechceli sme, aby nám prepadli, veď neboli úplne zadarmo. Vstupenka do všetkých troch priestorov (Observation Deck vo výške 276 metrov, Sky Deck vo výške 421 metrov a Sky Box v rovnakej výške) stála okolo 100 ringgitov [...]

Správa o ceste do Singapuru a Malajzie – 3. časť

24.11.2025

Na stanici metra Masjid Jamek som vyrobil prvý problém. Necítim sa však zaň úplne zodpovedný – nastúpili sme na nesprávnu linku metra a ja som si to uvedomil až na tretej zastávke. Museli sme sa vrátiť na Masjid Jamek a nastúpiť na inú trasu. Na ospravedlnenie môjho omylu však mám podstatný argument – bol som už v mnohých metrách sveta, ale dosiaľ nikdy som sa [...]

Správa o ceste do Singapuru a Malajzie – 2. časť

21.11.2025

V Singapure vystúpite z lietadla cez rukáv, ktorý je klimatizovaný rovnako, ako všetky objekty obrovského letiska. So skutočným singapurským podnebím sa stretnete len vtedy, keď z klimatizovaných priestorov letiska vystúpite do priestoru vyhradeného pre fajčiarov. Nachádza sa na terase, plnej tropickej zelene mimo budovy. Vlhké a horúce podnebie vás ovalí akoby vás niekto [...]

Kysucká nemocnica, Čadca

Nedostatok personálu riešia neštandardným spôsobom. Chýbajúcich lekárov chcú do nemocnice prilákať bytmi

25.11.2025 20:30

Zámer je už rozbehnutý, momentálne pracujú na verejnom obstarávaní. Žilinská župa takto spustila boj proti odlivu zdravotníckeho personálu.

násilie na ženách

Zastaviť násilie na ženách a dievčatách je možné, len ak všetci spojíme sily

25.11.2025 18:58

Podporu kampani vyjadril aj prezident Pellegrini, viacerí ministri či prezidentka Policajného zboru Maškarová.

Pavol Fabian

o cestovaní, o horách, o knižkách, o hocičom...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 702
Celková čítanosť: 2615342x
Priemerná čítanosť článkov: 3726x

Autor blogu

Kategórie

Archív