Potulky po Mauritánii 6. časť

Nocovali sme v kempe Dolphine na brehu zálivu Baie de l’Étoile. Na stavanie stanov sme rezignovali (čím dlhšie ich človek udrží nezapieskované, tým lepšie). Majiteľ kempu nám totiž umožnil nocovať na verande reštaurácie, kde boli k dispozícii aj matrace, takže stačilo vybaliť spacáky. Vzhľadom na to, že sme boli jediní návštevníci, zaujať priestor reštaurácie vyvolalo určite menší celosvetový rozruch ako zaujať Krym.

Na pobreží v okolí kempu pútali pozornosť nevšedné geologické útvary a opustené, resp. nedostavané  turistické objekty. A tu som – okolo tretej v noci, keď som si vyšiel uľaviť môjmu močovému mechúru – absolvoval aj svoje jediné, ale o to intenzívnejšie stretnutie s fenekom ušatým. Neviem, čo ho tak fascinovalo, ale fakt je, že sme sa vzájomne zvedavo po celý čas úkonu z päťmetrovej vzdialenosti pozorovali.

Na druhý deň nás čakala jazda nákladným vlakom, ktorý je vo svete známy pod názvom iron train. To však až popoludní.

Doobeda sme sa dali toyotami odviezť najprv k najväčšiemu cintorínu lodí na svete, potom na najjužnejší cíp polostrova Cap Blanc.

A ako cintorín vznikol?

Finančné problémy krajiny viedli úrady k tomu, že privierali oči pred majiteľmi lodí, ktorí ponúkali úplatky za uskladnenie použitých plavidiel v prístave. Tak sa tu postupe nazhromaždilo okolo tristo skorodovaných vrakov.

K hromadeniu starých plavidiel v nouadhibouskom prístave prispel aj fakt, že Mauritánci kupovali staršie lode od medzinárodných prepravcov v nádeji, že budú prevádzkovať vlastnú lodnú dopravu. Keď sa však ukázalo, že plavidlá neboli ekonomicky konkurencieschopné a náklady na údržbu a opravy boli príliš vysoké, podnikatelia skrachovali a lode ponechali napospas vlnám.

Prvou loďou zanechanou v zálive bol krížnik francúzskeho námorníctva, Chasseloup-Laubat. Neskôr sa v 20. rokoch 20. storočia používal ako plávajúce javisko.

Cintorín sa stal veľkým zdrojom príjmov aj pre mnohých obyvateľov Nouadhibou. Miestne spoločnosti im platili za záchranu čohokoľvek, čo malo z plavidiel hodnotu. Najatí mechanici odstraňovali častí motorov a elektrikári získavali opraviteľné elektronické zariadenia. Dnes sa už v zátoke na vlnách pohupuje len niekoľko lodných vrakov. Miestne autority si uvedomili, že takto to ďalej nejde. Lenže pobrežie okolo zátoky je stále skladiskom množstva najmä plastového odpadu a tekutina  obmývajúca piesčitý breh sa podobá skôr na naftu ako na vodu.

 

Na najjužnejšom cípe polostrova samozrejme nechýba impozantný maják. Pomocou fixného lana možno zbehnúť zo skalného útesu na pobrežie a prekvapiť svojou prítomnosťou tisíce čajok. Neďaleko majáka sa nachádza skromná budova návštevníckeho centra mauritánskeho oceánografického inštitútu, ktorý sa venuje záchrane tuleňov mníšskych. V návštevníckom centre toho na pozeranie nie je veľa, ale pozoruhodné sú dvere s nápisom „Kto je zodpovedný za ochranu prírody?“ Keď ich otvoríte, vo veľkom zrkadle, ktoré sa za nimi nachádza, uzriete sám seba.

 

Zdroj fotografií: autor textu (všetky fotografie sa po kliknutí na ne zväčšia)

Prosba o podporu

22.10.2025

Vážení čitatelia môjho blogu, dnes sa na Váš obraciam s prosbou o podporu. Som autorom desiatich vydaných kníh. Moju ostatnú knihu hovoriacu o Matovičovom riadení pandemickej krízy (k napísaniu ktorej ma oprávňovalo moje medicínske vzdelanie a osobná skúsenosť s riešením epizoócií) som vydal vo vydavateľstve, ktorého meno sa nesmie spomínať. Odvtedy som ponúkol [...]

Prosba o podporu

06.10.2025

Vážení čitatelia môjho blogu, dnes sa na Váš obraciam s prosbou o podporu. Som autorom desiatich vydaných kníh. Moju ostatnú knihu hovoriacu o Matovičovom riadení pandemickej krízy (k napísaniu ktorej ma oprávňovalo moje medicínske vzdelanie a osobná skúsenosť s riešením epizoócií) som vydal vo vydavateľstve, ktorého meno sa nesmie spomínať. Odvtedy som ponúkol [...]

Kam to až povedie?

02.10.2025

Najprv s tým začala IKEA. V škatuli vám predala obývačkovú stenu či sedačku a vy ste si ju mali doma poskladať sami. Potom prišli potravinové hypermarkety s tým, aby ste si sami nablokovali nákup. Najnovšie, ak si kúpite vložky do topánok, dajú vám ich pekne zabalené v celofáne, ale vystrihnúť do požadovanej veľkosti a tvaru si ich musíte sami. Už len čakám, kedy [...]

hzs, záchranári, Malý Studený potok

Vo Vysokých Tatrách zahynul turista, spadol do rozvodneného potoka

26.10.2025 09:24

Silný prúd ho v piatok strhol pod hladinu, jeho telo sa podarilo nájsť až v sobotu.

poliklinika tehelna autor: Robert Huttner

Poliklinika Tehelná visí na vlásku: Sú fámy o búraní pravdivé, alebo ju čaká záchrana?

26.10.2025 09:00

O poliklinike Tehelná sa šíria fámy, že už dlho vydrží. Starosta aj štát ich už roky vyvracia a sľubuje jej obnovu. Aký bude jej osud?

Vladimir Putin

Putin navštívil ruské veliteľstvo, dostal hlásenie o fronte aj správu o teste novej unikátnej rakety

26.10.2025 08:05

Ruský prezident Vladimir Putin navštívil jedno z veliteľstiev ruských síl, ktoré sú zapojené do bojov na Ukrajine.

vojna na Ukrajine

ONLINE: Bude sa ťahať vojna roky? Kyjev aj Moskva dúfajú, že sa protivník ekonomicky a spoločensky zrúti

26.10.2025 07:00, aktualizované: 08:39

Výsledok vojny bude závisieť od toho, koho ekonomika a spoločnosť sa zrúti ako prvá – ukrajinská alebo ruská, píše The Wall Street Journal (WSJ).

Pavol Fabian

o cestovaní, o horách, o knižkách, o hocičom...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 694
Celková čítanosť: 2583164x
Priemerná čítanosť článkov: 3722x

Autor blogu

Kategórie

Archív