Ostrov nádejí – 23. pokračovanie

 

17. september 2015

Výjazdové rokovanie vlády doplnené o členov BRŠ sa konalo vo výcvikovom vojenskom priestore Záhorie. Minister obrany a predseda vlády sa na miesto dostavili v maskáčových uniformách, ktoré očividne práve vytiahli z neporušeného originálneho obalu, tak ako ho do armády dodali z ružomberskej textilky spriaznenej s ministrom obchodu. Obom nechýbali na maskáčových nohaviciach starostlivo nažehlené puky. Hoci väčšina mužov v poľnej uniforme nadobúda imidž tvrdého muža, minister obrany v nej naďalej vyzeral ako skladník z hypermarketu[1] a predseda vlády ako nie veľmi úspešný koncipient advokátskej kancelárie[2]. Ostatní členovia vlády a bezpečnostnej rady boli slávnostne oblečení v tmavých oblekoch a treba priznať, že nevyzerali až tak idiotsky[3].

Pred slávnostne ustrojenými potentátmi stojacimi na malej tribúnke ovenčenej súknom vo farbách národnej trikolóry sa konala defilírka po buzerpľaci, na ktorej prepochodovala rota tučniakov a hneď za nimi posádka lode Martin, pričom rota tučniakov dodržala priam skvelú jednotnosť kroku, čo sa nedá povedať o posádke lode Martin. Tá prepochodovala okolo tribúny presne tým štýlom, akým sa zvyknú pohybovať hordy nedočkavých záujemcov o povianočné zľavy tesne po otvorení brán nákupného centra.

Na krátkej recepcii, ktorá po prehliadke nasledovala, zúčastnení skonštatovali, že všetko je pripravené a nič nestojí v ceste slovenského expedičného zboru na ostrov Jan Mayen. Termín vyplávania lode bol stanovený na 20. september.

Kapitán Jakub Dovanič sa pre redaktora interného časopisu ministerstva obrany vyznal:

„Už sa neviem dočkať, kedy vyplávame. Teším sa ako malý chlapec!“

Aby svojim slovám dodal patričnú váhu, od radosti sa pomočil[4].

 

Nevyhovujúci lekársky posudok o zdravotnej spôsobilosti na výkon funkcie veliteľa námorného plavidla oceánskej plavby bol v prípade Jakuba Dovaniča očividne „upravený“ pracovníkmi ministerstva zdravotníctva.

Nevyhovujúci lekársky posudok o zdravotnej spôsobilosti na výkon funkcie veliteľa námorného plavidla oceánskej plavby bol v prípade Jakuba Dovaniča očividne „upravený“ pracovníkmi ministerstva zdravotníctva.

 

Výpis z registra trestov námorníka 1.triedy Dezidera Lakatoša nesie neklamné známky manipulácie orgánov štátnej moci v záujme rýchleho naplnenia stavu posádky bývalej výletnej lode Martin.

Výpis z registra trestov námorníka 1.triedy Dezidera Lakatoša nesie neklamné známky manipulácie orgánov štátnej moci v záujme rýchleho naplnenia stavu posádky bývalej výletnej lode Martin.

 

20. september 2015

Pod rúškom rannej hmly vyplávala loď Martin z bratislavského prístavu proti prúdu Dunaja. Na nábreží sa s ňou lúčili výlučne len rodinní príslušníci posádky. Vzhľadom na to, že nemalú časť mužstva tvorili námorníci pochádzajúci z letanovskej osady, na nábreží postávalo, mávalo vreckovkami a utieralo si slzy okolo desaťtisíc ľudí. Zároveň z nábrežia zmizli desiatky historizujúcich mosadzných smetných košov a množstvo ďalšieho uličného mobiliáru z kovu.

Okrem rodinných príslušníkov členov posádky boli svedkami odchodu lode už len dvaja penzisti, ktorých kvárila pravidelná ranná nespavosť a o tomto čase sa zvykli prechádzať po dunajskom nábreží. S údivom sa dohadovali:

„Čo sa to tu deje?“

Po chvíľke sledovania čudného náklonu lode spôsobeného zle umiestnenými 120 milimetrovými húfnicami typu D-30 a podľa chaotického správania sa ľudí na palube usúdili, že do Bratislavy zavítali americkí filmári, aby v lacných slovenských exteriéroch nakrútili novú verziu Titanicu.

Bol to však zlý úsudok, pretože loď Martin 20. september 2015 presne o šiestej hodine a tridsiatej štvrtej minúte nenabrala smer ku dnu, ale smer Rakúsko. Vyrazila na historickú misiu k budúcemu mimokontinentálnemu územiu Slovenskej republiky v Severnom ľadovom oceáne.

O šesť hodín neskôr už kontraadmirál Námorných síl Armády SR dostal od kapitána lode prvú slávnostnú rádiovú depešu o tom, že na obzore už vidno prvé viedenské domy, len loď má trochu problém s hľadaním vhodnej trasy vo vodnom toku, pretože sonar každú chvíľu signalizuje nebezpečenstvo plytčiny.

Kontraadmirál Námorných síl Armády SR bol síce bývalý kapitán zámorských lodí, ale dobre poznal aj Dunaj. Správa o plytčinách pred Viedňou sa mu zdala čudná.

„Spojte ma okamžite s ministrom školstva!“ prikázal svojmu pobočníkovi.

Spojenie s bývalým učiteľom zemepisu na prvom stupni základných škôl sa podarilo promptne zabezpečiť.

„Pán kolega, práve sa mi hlásil Martin. Vraj vidia už prvé viedenské domy, ale ohrozujú ich plytčiny. Viete o tom, že by pred Viedňou boli v plavebnej dráhe nejaké plytčiny?“

Minister školstva, ktorý počas svojej neslávnej učiteľskej kariéry na základnej škole svojich žiakov vehementne presviedčal napríklad o tom, že Trinidad a Tobago sú majstri sveta v bicyklebale, nemal o splavnosti Dunaja ani šajn:

„Nie som si celkom istý… zvolám k tejto otázke ministerské kolégium.“

Kontradmirál zdvihol oči v stĺp, pretože medzitým došla z lode Martin ďalšia správa hovoriaca:

„Viedeň už vidíme, ale pred nami je všade plytčina! Misia je ohrozená!“

Šéf Námorných síl SR si našťastie a na rozdiel od ministra školstva uvedomoval, že katastrofa misie môže prísť každú chvíľu. Prikázal pobočníkovi, aby ho spojil s kýmsi z lodnej spoločnosti Dunajplavba a.s. Za pár okamihov sa dozvedel, že pred Viedňou žiadnej plytčiny v plavebnej dráhe niet.

„Vykonajte lokalizáciu lode podľa GPS.“ prikázal pobočníkovi a spolu prešli k prístroju.

Za pár okamihov sa na monitore zjavila poloha lode. Bývalá výletná loď Martin sa nachádzala sotva kilometer južne od Vysokej pri Morave. Kontraadmirál zdúpnel:

„Je toto možné?!“

Vrchný veliteľ Námorných síl Armády SR sa vykašľal na predpisy, vybral z vrecka súkromný mobil a horúčkovito vyťukal číslo kapitána lode Jakuba Dovaniča:

„Vy idiot! Aká Viedeň?! Kam sa to plavíte?! Viete, kde ste?“

„Pred Viedňou…“ neisto zahabkal kapitán.

„Prd makový[5]! Pred Vysokou pri Morave!“

„Čože?“

„Plavíte sa po MO-RA-VE! Okamžite sa otočte a vráťte sa do Dunaja!“ zrúkol kontraadmirál.

Vďaka promptnej a profesionálnej kontraadmirálovej reakcii sa napokon podarilo odvrátiť katastrofu a misia mohla pokračovať.

obr. č. 10

O nejakých dvanásť hodín sa kapitán lode BVL Martin ozval znovu. Menej slávnostne, zato viac neisto:

„Vplávali sme do Viedne a pokračujeme na Passau.“

Našťastie, kontraadmirál už prikázal permanentné sledovanie lode podľa GPS lokalizácie, takže na Admiralite vedeli, že je to pravda.

 

[1] Čím v skutočnosti aj bol, kým sa vrhol do politiky

[2] Čím v skutočnosti aj bol, kým sa vrhol do politiky

[3] Vyzerali akoby išli na sväté prijímanie alebo ako skupinka členov sicílskej mafie na pohrebe zastreleného kolegu (pričom druhé prirovnanie bolo bližšie realite)

[4] U námorníkov žijúcich väčšinu života v studených a vlhkých podmienkach je to pomerne bežný jav. Podľa štatistiky Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) skúmajúcej výskyt zápalu močových ciest u rozličných profesných skupín, na prvom mieste s najvyšším výskytom tohto ochorenia sa umiestnila práve profesná skupina: námorníci. Na opačnom konci rebríčka s takmer nulovým výskytom zápalov močových ciest: pohoniči tiav púštnych karaván.

[5] V skutočnosti zrúkol čosi iné, omnoho vulgárnejšie, ale autor sa zdráha používať slová ako napr. guľové hovno…

Hoaxy, pravda a schopnosť ich odlíšiť

18.08.2025

V uplynulých dvoch dňoch sa mňa obtreli tri udalosti, tri situácie, pri ktorých som si uvedomil, aká je tenká hranica medzi hoaxom a pravdou a ako ľahko ľudia môžu podliehať manipulácii. Žiaľ, jednej z týchto manipulácií som tentoraz podľahol aj ja. Našťastie krátkodobo a najmä vďaka svojej zbrklosti. Na Facebooku sa mi ukázal údajný profil Natálie Blahovej (bez [...]

Cestovná správa o krátkom pobyte v trojhraničí SK-HU-UA – 4. časť

15.08.2025

Na spiatočnú cestu z Užhorodu do Bielu som sa rozhodol využiť kratšiu trasu s lanovými mostom. Cyklochodník viedol krásnou prírodou CHKO Latorica. Prekvapilo ma, že cca päťdesiat metrov od lanového mosta sa nachádza ďalší „most“ – tzv. produktovod, preklenujúci rieku pravdepodobne plynovým potrubím. Aj po ňom by sa dalo s bicyklom prejsť (s malými ťažkosťami). [...]

Cestovná správa o krátkom pobyte v trojhraničí SK-HU-UA – 3. časť

14.08.2025

Na svoju vyše stokilometrovú cyklocestu do Užhorodu a späť som vyrazil z obce Biel smerom do susednej obce Bačka. Navigácia aplikácie mapy.cz ma zaviedla hneď na začiatku do objektu na prekládku železnej rudy a ďalej som sa odtiaľ nevedel vymotať. Mapy.cz ma stále posielali odbočiť niekam na nejestvujúcu cestu. Až po niekoľkominútovom motaní sa sem a tam som zbadal [...]

Havária poľskej stíhačky

Stíhačka F-16 havarovala v Poľsku pri nácviku na leteckú šou, pilot zahynul

28.08.2025 21:21

V poľskom meste Radom vo štvrtok počas nácviku leteckej šou havarovala stíhačka F-16.

Belgium Europe Summit

Strčte si sankcie do zadku, odkázal Orbánovi veliteľ, ktorý udrel na Družbu. Obvinil ho, že má ruky od ukrajinskej krvi

28.08.2025 20:10

Ukrajinský veliteľ maďarskej národnosti poslal Viktorovi Orbánovi drsný odkaz. A ako sa spor Kyjeva s Budapešťou vyostril na diplomatickej úrovni?

10 madar s dronom

Kyjev obvinil Maďarsko z diskriminácie maďarskej menšiny, lebo Budapešť zakázala vstup ukrajinskému veliteľovi 'Maďarovi' Brovdimu, ktorý zaútočil na Družbu

28.08.2025 19:46

Po maďarskom zákaze vstupu do schengenského priestoru ukrajinskému veliteľovi Brovdimu sa na Budapešť oborili Sibyhu aj Zelenskyj.

Izrael, Palestínčania, nemocnica, obete, streľba, novinári Pásmo Gazy, Izrael

Reuters už kvôli zabíjaniu novinárov nezdieľa s Izraelom polohu svojich tímov v Gaze

28.08.2025 18:27

Izraelská armáda zabila taký veľký počet novinárov v Pásme Gazy, že s ňou tlačová agentúra Reuters prestala zdieľať polohu svojich tímov.

Pavol Fabian

o cestovaní, o horách, o knižkách, o hocičom...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 686
Celková čítanosť: 2540799x
Priemerná čítanosť článkov: 3704x

Autor blogu

Kategórie

Archív