Správa o ceste do Singapuru a Malajzie – 16. časť

Pinang Peranakan Mansion je jednou z najznámejších historických pamiatok v meste George Town. Ide o múzeum, ktoré predstavuje bohatý životný štýl a kultúru Peranakanov – potomkov čínskych prisťahovalcov, ktorí sa usadili v Malajzii, Singapure a Indonézii a prijali niektoré miestne zvyky. Budovu postavili koncom 19. storočia, pôvodným majiteľom bol kapitan Chung Keng Kwee – vplyvný čínsky obchodník s cínom a vodca Hakka komunity. Architektúra spája britsko-koloniálny štýl s čínsko-peranakanským dizajnom – čo odráža multikultúrny charakter Penangu v tom období.

Neskôr budovu zreštaurovali a premenili na múzeum, ktoré dnes vlastní súkromný nadšenec kultúrneho dedičstva. Múzeum verne zachováva vzhľad typickej peranakanskej domácnosti z prelomu 19. a 20. storočia. Možno tu vidieť viac než tisíc exponátov originálneho nábytku, šperkov, porcelánu, výšiviek a dekorácií, tradičné peranakanské odevy, nádherný interiér s farebnými dlaždicami, vitrážovými oknami a ručne vyrezávaným nábytkom z teakového dreva, svadobnú miestnosť, ktorá ukazuje, ako vyzerala tradičná peranakanská svadba, zelený vonkajší dvor a presvetlené vnútorné átrium.

Pinang Peranakan Mansion

Do Pinang Peranakan mansionu je vstup možný len v sprievodcovaných skupinách ľudí. Keď som kupoval lístok, neviem z akého dôvodu nás priradili do skupiny s francúzsky hovoriacim lektorom. Prehliadka sa mala začať až o hodinu. Nechcelo sa nám tak dlho čakať a tak sme sa nenápadne pripojili ku skupine Číňanov, ktorí práve začínali svoju prehliadku. Francúzštinu neovládam, tak mi je jedno, či nerozumiem po francúzsky alebo po čínsky.

Nebol to najšťastnejší nápad. Čínsky hovoriaci sprievodca rozprával plynulo, hlasne, nezajakával sa, ale zdĺĺĺĺĺĺhavo a obšííííírne. Marsé od istého času musí nosiť dioptrické okuliare počas celého dňa, a tak vzhľadom na jej učený výraz sme azda vyzerali ako dvaja Európania, ktorí si zničili zrak práve učením sa čínskych znakov. Sprievodca si azda myslel, že rozumieme po čínsky. Jeho výklad bol pre Číňana asi pútavý a dokonca aj vtipný, lebo skupina čínskych turistov sa podchvíľou úprimne jeho slovám rehotala. Zo zdvorilosti sme sa neisto a zhovievavo usmievali aj my (asi ako diváci komediálneho seriálu z jojkárskej televíznej produkcie), ale sprievodca nás odhalil už v druhej miestnosti. Po skončení svojho výkladu prišiel za nami a upozornil nás, že nemusíme chodiť s ním, keď nerozumieme – prehliadky budú aj v iných rečiach, vrátane angličtiny. Ubezpečili sme ho, že prehliadka s čínskym výkladom má svoje neopakovateľné čaro a nám sa páči.

Nenamietal.

Pri najbližšej príležitosti sme sa však od skupiny odtrhli a zvyšok domu sme si prehliadli sami. Koniec koncov, v dnešnej dobe internetu, si väčšinu informácií o Pinang Peranakan mansion môžete vygúgliť aj sami – samozrejme bez sprievodcových vtipov, ktorým sme ale aj tak nerozumeli…

video, čínsky sprievodca po Pinang Peranakan manson: https://www.youtube.com/watch?v=inYJ_hNMp3I

Pinang Peranakan mansion je koncentrát úžasného luxusu a človek pociťuje až neprávosť, že jeden človek môže vlastniť také bohatstvo zatiaľ čo tisíce iných živoria.

S dokončením prehliadky Pinang Peranakan mansion sa ozval hlad.

Zamierili sme do už osvedčenej veľkovývarovne s názvom The Jetty Food Court a pre veľký úspech som si dal opäť asam laksa a potom ešte akúsi kórejskú fajnovosť. Šesťstoštyridsať mililitrové pivo Tiger patriace do skupiny Heineken stálo opäť viac ako naše dva obedy. Pivovar Tiger vznikol v roku 1932 v Singapure a postupne sa toto pivo rozšírilo do viacerých krajín juhovýchodnej Ázie. Na zahnanie smädu slúži úspešne, ale na spokojné švejkovské pomľaskávanie to nie je. Ale nechceli sme porušiť zásadu dobrého vojaka Jozefa Švejka: „Začať deň bez piva, to je ako ísť do vojny bez pušky.“

Do prístavu trajektu je to odtiaľto len pár stoviek metrov, čiže to hravo zvládnete za pár minút, ak vás pravda nič nezrazí na rušnej ulici Pengkalan Weld. Nieto tu totiž chodníkov, svoj priestor si musíte vydobyť medzi chaoticky sa pohybujúcimi vozidlami najrôznejšieho druhu doslova vlastnými lakťami.

Na trajektovom turnikete vám platí karta Touch´n Go. Nemá zmysel sa niekam tlačiť, všetko je tu organizované a na trajekt vás nepustia skôr, kým to niekto neodsúhlasí. Lodná kabína je príjemne klimatizovaná, pätnásť minútová plavba pôsobí osviežujúco, aj keď nemôžete stáť na palube a nechať sa ošľahať juhovýchodnými vetrami.

starý trajekt

na trajekte

video trajekt: https://www.youtube.com/watch?v=VC2prt06gmc

Prístav na pevninskej časti Penangu sa nazýva Butterworth a je súčasťou združenej prestupnej stanice, kde sa stretávajú tri druhy dopravy – lodná, vlaková a autobusová.

Späť do Kuala Lumpur sme išli autobusom. Chcel som pôvodne vyskúšať malajzijskú železnicu, ale jednak sú lístky na vlak výrazne drahšie, druhak spoje nejazdia veľmi často a nenašiel som pre nás vlak s vyhovujúcim odchodom.

Autobus spoločnosti Sri Maju bol poschodový, pohodlný, ale do Kuala Lumpur sme prišli s dvojhodinovým meškaním. A to aj napriek tomu, že na dvoch zastávkach nám šofér nedovolil ísť ani na wc kvôli úspore času. Uviazli sme totiž v dopravnej zápche a čas sme len doháňali. Na ceste nás zastihla aj jediná búrka, ktorú sme počas pobytu zažili. Spoza okna autobusu sa na ňu celkom príjemne pozeralo. Jedna búrka a aj to strávená v autobuse, to bol skvelý výsledok vzhľadom na to, že dlhodobá predpoveď počasia pre celý náš pobyt sľubovala dennodenný dážď a búrky.

Autobus spoločnosti Sri Maju

Liter 95 oktánového benzínu v Malajzii stojí okolo 52 centov…

Autobus nás doviezol na ústrednú autobusovú stanicu Terminal Bersepadu Selatan. Už sme ju poznali z cesty do Singapuru, ale aj tak nám trvalo, kým sme našli správny smer ku stanici metra. Nie je to tu bohvieako označené a to, čo označené je, vás zavedie ku stanici KLIA expressu, ktorý si poľahky môžete zmýliť s metrom.

Batožina ponechaná v hoteli Ceylonz Suites by MyKey nás počkala presne na tom mieste, kde som ju v hotelovom sklade nechal a dokonca od nás nechceli ani poplatok za skladovanie, ktorým sa nám pred piatimi dňami vyhrážali.

Žiaľ, bazén na streche sme už nestihli…

Izba s výhľadom v hoteli Ceylonz Suites by MyKey

 

 

Zdroj fotografií: autor textu

(všetky fotky sa po kliknutí na ne zväčšia)

Správa o ceste do Singapuru a Malajzie – 15. časť

20.12.2025

Ráno si opäť berieme taxík a dávame sa odviezť na Kek chuan Road. Táto ulica, známa svojimi pestrofarebnými domami, bola vraj vyhodnotená v akejsi súťaži ako 17. najkrajšia ulica na svete, ale viete, ako je to s takýmito súťažami – to je akoby ste na štrkovisku mali vybrať kameň, ktorý má najväčší zmysel pre humor! Nuž neviem, ulica Kek chuan Road je krátka, [...]

Stíhačky pre slnečné počasie

19.12.2025

Tak som sa včera zo správ dozvedel, že americké stíhačky F-16 nemôžu doletieť na Slovensko, pretože je hmla. Kladiem si otázku, čo sú to za stíhačky, ktoré nedokážu pristáť v hmle? Dopravné lietadlá bežne prepravujú tisíce ľudí, či je hmla, či dážď a nijako to neobmedzuje ich prevádzku, ale vojenské stíhačky, ktoré sme za drahé peniaze nakúpili, [...]

Správa o ceste do Singapuru a Malajzie – 14. časť

18.12.2025

Po návrate na parkovisko sme si privolali opäť taxík pomocou aplikácie Grab. Za smiešnych sedem ringgitov (1,4 eura) sme sa dali odviezť k údolnej stanici pozemnej lanovky na Penang Hill. Penang Hill je vrch a turistická atrakcia na ostrove Penang. Jeho nadmorská výška je 833 metrov nad morom. Na vrchol sa dá vyviezť tzv. funikulárom, ale je to v podstate ten typ pozemnej [...]

Trump Epstein Congress

Demokrati tvrdia, že ministerstvo spravodlivosti odstránilo materiál z Epsteinových spisov

21.12.2025 12:22

Z balíka súborov dostupných na stiahnutie na webovej stránke ministerstva bola zrejme odstránená jedna z fotografií.

ruské tanky šrot

Rusi prenikli do Sumskej oblasti a uniesli vyše päťdesiat civilistov

21.12.2025 11:35

Ukrajinský ombudsman Lubinec prípad označil za hrubé porušenie medzinárodného humanitárneho práva.

predstavenie noveho vlaku, comfort jet

Krádež káblov ochromila dopravu v Prahe, vlaky meškajú desiatky minút

21.12.2025 11:20

Zlodej ukradol približne 70 metrov káblov zabezpečovacieho zariadenia pri hlavnej stanici.

Pavol Fabian

o cestovaní, o horách, o knižkách, o hocičom...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 723
Celková čítanosť: 2664791x
Priemerná čítanosť článkov: 3686x

Autor blogu

Kategórie

Archív