Založ si blog

Silvestrovské lampióny – 2. pokračovanie (stav po 45 dňoch)

Na moje podnety na preskúmanie znečisťovania životného prostredia silvestrovskými lampiónmi šťastia odoslané kompetentným miestam mi doteraz odpovedali len z Ministerstva životného prostredia (viď. 1. pokračovanie článku o silvestrovských lampiónoch).

Z mestskej časti Bratislava – Staré Mesto, ani z bratislavského magistrátu mi neodpovedali, hoci už uplynulo vyše 30 dní (teda lehota, do ktorej by štátne a samosprávne orgány mali občanovi odpovedať).

Oslovil som aj šiestich distribútorov/predavačov tzv. lampiónov šťatia. Viacerí z nich na svojich webových stránkach tvrdia, že lampióny neškodia životnému prostrediu a rýchlo sa v prostredí rozložia.  Oslovil som ich s prosbou, aby mi odpovedali na otázku, ako rýchlo sa lampióny rozložia a akým spôsobom sa degradujú, keďže okrem asi papierového balóna sa skladajú aj z molitanovej hubky a drôtenej konštrukcie.

Odpoveď mi poslali traja z oslovených:

Pán Tar z Mediazona s r.o. mi odpovedal, že celkom nerozumie mojej otázke, ale že podľa informácií výrobcu sa lampióny rozložia do cca 7 dní (!!!)

Pani Cachanová z www.lietajuce-lampiony.sk  mi odpísala, že rozpad lampióna nastane:

hneď ako balón zvlhne alebo naprší, alebo spadne do vody. Inak moc nie.“

Nuž, dole pod článkom sú fotografie lampiónov po 45 dňoch, ktoré od Silvestra uplynuli – čiže takmer 7x dlhšie ako je predpokladaný rozpad podľa pána Tara.

Samozrejme, že som už pri fotení nenašiel všetky lampióny, ktoré som vyfotil na Nový rok. Určite to však nie je spôsobené tým, že by sa už rozpadli! Jednoducho ich vietor odfúkol niekde inde a už sa nedajú dohľadať. Iba, ak by som na každý z nich hneď na Nový rok pripevnil nejaký čip a hľadal ich pomocou GPS -)))

Z fotografií vidno, že napriek tomu, že za uplynulých 45 dní vcelku výdatne zapršalo, ba niekoľko dní lampióny ležali aj pod slušnou snehovou prikrývkou (p. Cachanová) k žiadnemu rozkladu nedošlo. Akurát trochu vybledli, stratili sýtosť farby.

Najserióznejšiu odpoveď mi napísal Ing. Gogola z www.balonystatia.sk

„…jemný ryžový papier, z ktorého sú lampióny zostavené sa (podľa počasia)
rozloží počas niekoľkých týždňov. Bambusová výstuž sa rozkladá rovnako ako klasické drevo.“

 

Zo slov Ing. Gogolu vyplýva, že práve jeho firma je distribútorom tzv. ekologických lampiónov, keďže pri výrobe nepoužívajú drôt a molitan. Problém je však v tom, že zo všetkých tých cca 200 lampiónov, ktoré som na Nový rok na dunajskej hrádzi, v lokalite označenej tabuľkou so štátnym znakom a nápisom  Územie európskeho významu našiel, bol takýto tzv. ekologický len jeden jediný(!) 

Stále si myslím, že lampióny chvíľkového (možno) šťastia sú nešťastím pre životné prostredie. Tento článok opäť prepošlem kompetentným.

A „rýchly“ rozklad lampiónov budem sledovať aj nasledujúcich týždňoch, mesiacoch, rokoch…(?)

DSC00153a

 

DSC00154a

 

DSC00155a

 

DSC00156a

 

DSC00157a

 

DSC00158a

 

DSC00160a

 

DSC00163a

 

DSC00164a

 

DSC00165a

 

DSC00166a

 

DSC00167a

DSC00168a

 

DSC00170a

 

DSC00173a

 

DSC00175a

 

DSC00176a

 

DSC00177a

 

DSC00178a

 

DSC00198a

 

DSC00199a

 

DSC00200a

 

DSC00201a

 

DSC00202a

 

DSC00203a

Úvaha o mieri

15.06.2024

Pred pár rokmi som čítal seriózny článok o tom, ako akísi vedci zisťovali, ktorý spôsob defekácie je najlepší – čupiačky alebo posediačky. Neviem, či to boli americkí vedci, lebo tí zistili aj to, že koho v noci svrbí riť, tomu ráno smrdia prsty… Pre náš účel nie je dôležité akej národnosti boli vedci, ktorí to zisťovali. Podstatné je, čo zistili. A [...]

Porušovanie volebného zákona? Z čej strany?

11.06.2024

V rôznych druhoch volieb som sa doteraz zúčastnil práce v okrskovej volebnej komisii asi desaťkrát. Vždy to bolo v bratislavskej mestskej časti Staré Mesto. Nikdy som však nemusel ísť za voličmi z prenosnou urnou. Až v týchto eurovoľbách to vyšlo na mňa. Okrem viacerých súkromných bytov som navštívil aj dve zariadenia pre seniorov, či lepšie povedané – domovy [...]

Voľby a hlavné mesto

10.06.2024

Tak, ako v prezidentských voľbách aj v eurovoľbách som bol v okrskovej volebnej komisii v bratislavskom Starom Meste. Výsledky hlasovania v tomto okrsku v oboch prípadoch boli pre človeka môjho zmýšľania mierne deprimujúce. V prezidentských voľbách, čo bola vlastne konfrontácia koalície a opozície, získal v „mojom“ okrsku P. Pellegrini približne 20 percent hlasov a I. [...]

zelenskyj, summit, švajčiarsko, ukrajina,

Zelenskyj: Keby Rusko malo záujem o mier, nebola by žiadna vojna

15.06.2024 20:45, aktualizované: 21:35

Na mierovom summite o Ukrajine vo Švajčiarsku sa zúčastňuje viac ako 90 krajín a osem medzinárodných organizácií.

francúzsko, Protest, krajná pravica

Desaťtisíce Francúzov protestovali proti krajnej pravici, môže vyhrať predčasné voľby

15.06.2024 19:53

Francúzsky prezident Macron vyhlásil predčasné voľby po neúspechu svojho centristického tábora v minulotýždňových eurovoľbách.

žilina, polícia,

Otrasný nález. V meste Rajec našli bezvládne telo novorodenca

15.06.2024 19:14, aktualizované: 20:20

Stať sa tak malo vedľa materskej škôlky.

Peter Pellegrini, inaugurácia

Bude Pellegrini nadstranícky? Bude z neho skôr Gašparovič než Kováč, hovoria odborníci. Podporu koalície ešte bude potrebovať

15.06.2024 19:00

Politológovia nepredpokladajú, že sa Pellegrini voči vláde bude vymedzovať. Podporu koalície ešte bude potrebovať pri prípadnej opätovnej kandidatúre. Môže však prekvapiť.

Pavol Fabian

o cestovaní, o horách, o knižkách, o hocičom...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 603
Celková čítanosť: 2173811x
Priemerná čítanosť článkov: 3605x

Autor blogu

Kategórie