Z dovolenky v Provensálsku som sa vrátil už pred pár dňami. Po najazdených vyše 5 000 kilometroch mám aj po dnešnej noci na rukách červené otlačky od manželkiných faciek. Už má toho dosť! Nemôže sa vyspať – zo sna vraj stále krútim volantom a šliapaním na imaginárne pedály jej odkopávam perinu.
Pre šoféra sú vo Francúzsku najhoršie kruhové objazdy. Väčšinou majú viac jazdných pruhov ako u nás. Nehovoriac o tom najväčšom – pri Víťaznom oblúku v Paríži. Napája sa naň 12 bulvárov a počet jazdných pruhov možno definovať číslom 1 – ∞ podľa ľubovôle vodičov.
Nebolo to tam ľahké – každé zdolanie kruhového objazdu v kombinácii so súťaživým náhlením typickým pre Francúzov, smrdelo haváriou!
Kruhové objazdy vraj vodičovi uľahčujú orientáciu a zjednodušujú ROZHODOVANIE. Ak vám džípíeska mylne prikáže zísť z kruháča na druhej odbočke a vy zistíte, že ste s vašou štvorkolesovou pýchou vošli do zberného dvora železného šrotu, tu je priestor pre vaše ROZHODNUTIE: ostanete alebo sa vrátite. A ak sa vrátite, môžete sa po objazde krútiť stále dokola až kým nezistíte správny smer alebo do chvíle, kým sa vaša kinetózou trpiaca manželka nepovracia (pravdepodobnejšia je verzia č. 2).
Kruhové objazdy sú bermudské trojuholníky francúzskych ciest. Každý týždeň vraj z toho okolo Víťazného oblúka nad ránom (keď je najmenšia premávka) odstraňujú 5 – 8 áut, ktorým sa minul benzín skôr ako ho dokázali opustiť.
Neraz som musel Francúzov prudko na kruháči meniacich jazdný pruh zastavovať mávaním cez otvorené okno. Manželka žasla koľkých známych tam mám – imponovalo jej to. Jedinou odpoveďou mi však bolo len nervózne žabožrútske trúbenie.
V počiatkoch automobilizmu musel pred vozidlom bežať človek a žltou vlajkou upozorňovať na prichádzajúce nebezpečenstvo. V ére rozvinutého automobilizmu už takýto bežec nie je povinný. Mne by sa tam bol veru zišiel. Kúsok by s vlajkou azda odbehla aj moja nešoférujúca žena, ale 5 000 kilometrov? To by asi nezvládla. Na druhej strane, nebol by to objektívny dôvod na obmenu manželky po každej tisícke(?) najazdených kilometrov?
Teda pozor na kruhové objazdy! Po vstupe do EÚ ich začali budovať aj u nás. Napríklad ten žilinský… má tvar štvorca! Čudujete sa? Veď sme na Slovensku…
uverejnené v časopise Šarm
Zdroj fotografií: http://www.k-state.edu/roundabouts/ada/photos/larcdetriomphe.htm
Veru ten kruháč pri Víťaznom oblúku... ...
Celá debata | RSS tejto debaty