Drachenwand steig

Najsť Austriacamp v Mondsee nebolo celkom jednoduché. Adresu uverejnenú na kempingovom webe (Achort 60) nikto nepoznal –  dokonca ani navigácia. A to sme ešte nemali istotu, či nás tam príjmu, pretože podľa informácii z webu, kemp končil sezónu 31.októbra a to bol presne deň, v ktorý sme ho hľadali. A potrebovali sme prespať aj ďalšiu noc…

Šéfka kempingu, nachádzajúceho sa mimo obce Mondsee (na opačnej strane jazera, smerom na St. Lorenz) však bola ústretová a prespať nás nechala, aj keď všetko svedčilo o tom, že kemping svoju tohtoročnú prevádzku naozaj končí. (Ceny v kempe: stan 7,30 eur, osoba 6,30 eur, auto 3,9 eur, auto nám nezarátala.)

Na druhý deň po príchode sme vyrazili autom smerom na Strobl, kde sme mali v pláne prejsť feratu Postalmklamm klettersteig s efkovým variantom. K ferate vedie z obce Strobl cesta, na ktorej sa vyberá mýtne, ale pri mýtnom domčeku nám vietor z plachát zobrala tabuľa s kriedovým nápisom: Ferata je dnes z technických príčin zatvorená! Pani vyberajúca mýto nám nepríjemnú správu potvrdila s povzbudením, že zajtra bude už opäť priechodná.

To bola síce dobrá správa, ale predpoveď počasia na zajtra nedávala veľa nádejí, že by sme tento steig vedený v úzkej kaňonovitej a už aj tak dosť vlhkej tiesňave, mohli za dažďa bezpečne a príjemne prejsť.

Ako náhradný program sme zvolili Drachenwand klettersteig. Znamenalo to vrátiť sa späť do St. Lorenzu a zaparkovať pred miestnou krčmou. Lenže na oficiálnom parkovisku pred krčmou s príznačným názvom Drachenwand (Dračia stena) bolo plno a návštevníkov veľa. Na včerajšej ferate Grosser Donnerkogel steig  (viď. TU) sme za celý deň stretli len dvoch Holanďanov (bol pracovný deň), ale dnes to tu vyzerá ako pri obliehaní Viedne Turkami v roku 1683. Parkovalo sa kdekade na poli a miestny aktivista vyberal dobrovoľné vstupné vo výške 2 eurá. (Ono ani tak nešlo o vstupné, ako o príspevok na údržbu feraty). Návštevníci hojne prispievali (aj my), ale doklad žiaden nedostali a tak mi vŕta v hlave, v ktorej krčme ten aktivista s červeným nosom sumu určenú na údržbu feraty stekucuje a či som to s tou údržbou dobre pochopil – či nemal na mysli údržbu hladiny alkoholu vo vlastnej krvi. Pritom, keby sme boli bývali vedeli, ako dnes dopadneme, nemuseli sme auto vôbec vyťahovať na cestu, pretože Drachenwand steig bol z nášho kempu vzdialený cca 2 kilometre a dosiahnuteľný prechádzkovým tempom po asfaltke za pol hoďku.

Pohľad z Austria campu na stenu Drachenwand steigu

Pohľad z Austria campu na stenu Drachenwand steigu, vľavo na zväčšenej fotografii vidno okno Dračej diery

(všetky fotografie sa po kliknutí na ne zväčšia)

img_4968

img_4969

Prístup z obce k ferate vedie lesným chodníčkom a trvá približne 30 minút. Po oblečení kompletného feratového výstroja vás hneď na úvod čakajú dva rebríky tesne za sebou. Za nimi nasleduje vcelku jednoduché lezenie (A,B,C) s dostatkom vhodných miest na odpočinok. Skala je zabezpečená dostatkom vysekaných stupov a chytov.

 

Rebríky na začiatku feraty

Rebríky na začiatku feraty

Rebríky na začiatku feraty

Rebríky na začiatku feraty

img_4927

img_4928

img_4933

img_4935

img_4939

img_4940

img_4942

Približne v polovici sa cesta rozdeľuje. Kto odbočí vľavo, vyberie si najťažšiu časť feraty hodnotenú ako C/D. Kto odbočí vpravo (a väčšina z toho množstva ľudí odbočila práve sem) vyberie si cestu možno o čosi ľahšiu, ale spestrenú atraktívnym lanovým mostom. Mierne sa kolísajúci most s drevenými stupmi je dlhý 20-30 metrov a je veľmi vzdušný, hĺbku pod ním odhadujem na cca 300 metrov. Postrehol som viacero ľudí, ktorí mali psychický problém vydať sa po ňom, lenže únikový variant na tejto ferate nejestvuje! Hneď za mostom je na skalnej stene upevnená lavička určená na odpočinok, pokiaľ o lavičkách na odpočinok máte práve takúto predstavu (sedíte na doske upevnenej na kovovej tyči zarazenej do steny chrbtom ku skale a pod vami je 300 metrov ničoho.)

Naznačená trasa feraty vrátane označenia lanového mostu

Naznačená trasa feraty vrátane označenia lanového mostu

Detail lanového mosta

Detail lanového mosta

Lanový most

Lanový most

img_4945

Za lanovým mostom sa obe varianty feraty opäť spoja a na vrchol zostáva prekonať už len pekný vrcholový hrebeň s vrcholovým krížom. Celé lezenie trvá asi dve hodiny.

Ferata poskytuje krásne pohľady na Mondsee. Pre vysokú návštevnosť však treba rátať s padajúcimi kameňmi (helma nevyhnutná) a tiež treba dobre kontrolovať čoho sa chytáte a na čo stúpate. Mnohé chyty/stupy sú uvoľnené a tak sa vám môže stať, že po ich zaťažení sa budete porúčať…

Na vrchole (1 060 m) sme prehliadli nádherný skalný útvar – Dračiu dieru. Ak by nás na ňu neupozornili rakúski spolulezci prišli by sme o nevšedný zážitok. Otvor v skale poskytuje opäť skvelý výhľad na Mondsee. Podľa legendy Dračia diera vznikla tak, že jedna z miestnych žien mala veľmi zlú povahu a preto ju odniesol čert. Lenže ten nezvládol prelet ponad skalnú stenu (asi mu tá jazyčnica kibicovala do šoférovania) a vybúral do steny okno, ktoré je tam dodnes.

Pohľad z vrcholu

Pohľad z vrcholu na Mondsee

img_4948

img_4949

Dračia diera

Dračia diera

Zostup vedie po normálnej turistickej, dobre značenej ceste. Miestami je dosť strmá a zaistená lanami a rebríkmi. Keď si už myslíte, že zostup máte za sebou, čaká vás opätovné stúpanie, ktoré miestni priliehavo nazvali Dračia pomsta. Napriek tomu späť pri krčme by ste mali byť o hodinu po začatí zostupu.

Pivo v krčme s českou obsluhou je dobrá odmena za podstúpenú námahu.

Predpoveď počasie na ďalší deň sa, žiaľ, nezmenila, a tak sa večer vraciame domov. Svedectvo live kamier z Mondsee z nasledovného dňa nám dalo za pravdu, že to bolo dobré rozhodnutie.

 

Správa o ceste do Singapuru a Malajzie – 4. časť

25.11.2025

Rýchlo sme sa premiestnili ku KL Menara Tower, čo je kualalumpurská televízna veža. Ešte z domu som kúpil vstupenky a posledný vstup bol možný o 19,30. Nechceli sme, aby nám prepadli, veď neboli úplne zadarmo. Vstupenka do všetkých troch priestorov (Observation Deck vo výške 276 metrov, Sky Deck vo výške 421 metrov a Sky Box v rovnakej výške) stála okolo 100 ringgitov [...]

Správa o ceste do Singapuru a Malajzie – 3. časť

24.11.2025

Na stanici metra Masjid Jamek som vyrobil prvý problém. Necítim sa však zaň úplne zodpovedný – nastúpili sme na nesprávnu linku metra a ja som si to uvedomil až na tretej zastávke. Museli sme sa vrátiť na Masjid Jamek a nastúpiť na inú trasu. Na ospravedlnenie môjho omylu však mám podstatný argument – bol som už v mnohých metrách sveta, ale dosiaľ nikdy som sa [...]

Správa o ceste do Singapuru a Malajzie – 2. časť

21.11.2025

V Singapure vystúpite z lietadla cez rukáv, ktorý je klimatizovaný rovnako, ako všetky objekty obrovského letiska. So skutočným singapurským podnebím sa stretnete len vtedy, keď z klimatizovaných priestorov letiska vystúpite do priestoru vyhradeného pre fajčiarov. Nachádza sa na terase, plnej tropickej zelene mimo budovy. Vlhké a horúce podnebie vás ovalí akoby vás niekto [...]

sneh, zima, zasnežená cesta, policajné auto, polícia

Cestu medzi Zvolenom a B. Bystricou zaplavilo. Pri Krupine sa vylial potok, Sliač skončil pod vodou

26.11.2025 08:54, aktualizované: 09:32

Riziko povodní je hlásených vo viacerých okresoch.

Požiar / Oheň /

Tragédia v Kozárovciach. Pri požiari rodinného domu prišla o život žena a jej tri deti

26.11.2025 08:06, aktualizované: 09:00

Hasiči zasahovali niekoľko hodín.

Israel Palestinians

Brusel zaregistroval občiansku iniciatívu o zastavení asociačnej dohody s Izraelom

26.11.2025 08:03

O iniciatíve rozhodne eurokomisia vtedy, keď získa aspoň milión podpisov občanov členských krajín EÚ.

France Defense

Nesmieme byť slabí zoči-voči Rusku, upozornil Macron. Asi vycvičí dobrovoľníkov pre armádu, koľko im zaplatí?

26.11.2025 08:00

Vo Francúzsku sa špekuluje, že prezident oznámi opätovné zavedenie povinnej vojenčiny. Zrejme však predstaví iný plán posilnenia ozbrojených síl.

Pavol Fabian

o cestovaní, o horách, o knižkách, o hocičom...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 702
Celková čítanosť: 2615721x
Priemerná čítanosť článkov: 3726x

Autor blogu

Kategórie

Archív