Drachenwand steig

Najsť Austriacamp v Mondsee nebolo celkom jednoduché. Adresu uverejnenú na kempingovom webe (Achort 60) nikto nepoznal –  dokonca ani navigácia. A to sme ešte nemali istotu, či nás tam príjmu, pretože podľa informácii z webu, kemp končil sezónu 31.októbra a to bol presne deň, v ktorý sme ho hľadali. A potrebovali sme prespať aj ďalšiu noc…

Šéfka kempingu, nachádzajúceho sa mimo obce Mondsee (na opačnej strane jazera, smerom na St. Lorenz) však bola ústretová a prespať nás nechala, aj keď všetko svedčilo o tom, že kemping svoju tohtoročnú prevádzku naozaj končí. (Ceny v kempe: stan 7,30 eur, osoba 6,30 eur, auto 3,9 eur, auto nám nezarátala.)

Na druhý deň po príchode sme vyrazili autom smerom na Strobl, kde sme mali v pláne prejsť feratu Postalmklamm klettersteig s efkovým variantom. K ferate vedie z obce Strobl cesta, na ktorej sa vyberá mýtne, ale pri mýtnom domčeku nám vietor z plachát zobrala tabuľa s kriedovým nápisom: Ferata je dnes z technických príčin zatvorená! Pani vyberajúca mýto nám nepríjemnú správu potvrdila s povzbudením, že zajtra bude už opäť priechodná.

To bola síce dobrá správa, ale predpoveď počasia na zajtra nedávala veľa nádejí, že by sme tento steig vedený v úzkej kaňonovitej a už aj tak dosť vlhkej tiesňave, mohli za dažďa bezpečne a príjemne prejsť.

Ako náhradný program sme zvolili Drachenwand klettersteig. Znamenalo to vrátiť sa späť do St. Lorenzu a zaparkovať pred miestnou krčmou. Lenže na oficiálnom parkovisku pred krčmou s príznačným názvom Drachenwand (Dračia stena) bolo plno a návštevníkov veľa. Na včerajšej ferate Grosser Donnerkogel steig  (viď. TU) sme za celý deň stretli len dvoch Holanďanov (bol pracovný deň), ale dnes to tu vyzerá ako pri obliehaní Viedne Turkami v roku 1683. Parkovalo sa kdekade na poli a miestny aktivista vyberal dobrovoľné vstupné vo výške 2 eurá. (Ono ani tak nešlo o vstupné, ako o príspevok na údržbu feraty). Návštevníci hojne prispievali (aj my), ale doklad žiaden nedostali a tak mi vŕta v hlave, v ktorej krčme ten aktivista s červeným nosom sumu určenú na údržbu feraty stekucuje a či som to s tou údržbou dobre pochopil – či nemal na mysli údržbu hladiny alkoholu vo vlastnej krvi. Pritom, keby sme boli bývali vedeli, ako dnes dopadneme, nemuseli sme auto vôbec vyťahovať na cestu, pretože Drachenwand steig bol z nášho kempu vzdialený cca 2 kilometre a dosiahnuteľný prechádzkovým tempom po asfaltke za pol hoďku.

Pohľad z Austria campu na stenu Drachenwand steigu

Pohľad z Austria campu na stenu Drachenwand steigu, vľavo na zväčšenej fotografii vidno okno Dračej diery

(všetky fotografie sa po kliknutí na ne zväčšia)

img_4968

img_4969

Prístup z obce k ferate vedie lesným chodníčkom a trvá približne 30 minút. Po oblečení kompletného feratového výstroja vás hneď na úvod čakajú dva rebríky tesne za sebou. Za nimi nasleduje vcelku jednoduché lezenie (A,B,C) s dostatkom vhodných miest na odpočinok. Skala je zabezpečená dostatkom vysekaných stupov a chytov.

 

Rebríky na začiatku feraty

Rebríky na začiatku feraty

Rebríky na začiatku feraty

Rebríky na začiatku feraty

img_4927

img_4928

img_4933

img_4935

img_4939

img_4940

img_4942

Približne v polovici sa cesta rozdeľuje. Kto odbočí vľavo, vyberie si najťažšiu časť feraty hodnotenú ako C/D. Kto odbočí vpravo (a väčšina z toho množstva ľudí odbočila práve sem) vyberie si cestu možno o čosi ľahšiu, ale spestrenú atraktívnym lanovým mostom. Mierne sa kolísajúci most s drevenými stupmi je dlhý 20-30 metrov a je veľmi vzdušný, hĺbku pod ním odhadujem na cca 300 metrov. Postrehol som viacero ľudí, ktorí mali psychický problém vydať sa po ňom, lenže únikový variant na tejto ferate nejestvuje! Hneď za mostom je na skalnej stene upevnená lavička určená na odpočinok, pokiaľ o lavičkách na odpočinok máte práve takúto predstavu (sedíte na doske upevnenej na kovovej tyči zarazenej do steny chrbtom ku skale a pod vami je 300 metrov ničoho.)

Naznačená trasa feraty vrátane označenia lanového mostu

Naznačená trasa feraty vrátane označenia lanového mostu

Detail lanového mosta

Detail lanového mosta

Lanový most

Lanový most

img_4945

Za lanovým mostom sa obe varianty feraty opäť spoja a na vrchol zostáva prekonať už len pekný vrcholový hrebeň s vrcholovým krížom. Celé lezenie trvá asi dve hodiny.

Ferata poskytuje krásne pohľady na Mondsee. Pre vysokú návštevnosť však treba rátať s padajúcimi kameňmi (helma nevyhnutná) a tiež treba dobre kontrolovať čoho sa chytáte a na čo stúpate. Mnohé chyty/stupy sú uvoľnené a tak sa vám môže stať, že po ich zaťažení sa budete porúčať…

Na vrchole (1 060 m) sme prehliadli nádherný skalný útvar – Dračiu dieru. Ak by nás na ňu neupozornili rakúski spolulezci prišli by sme o nevšedný zážitok. Otvor v skale poskytuje opäť skvelý výhľad na Mondsee. Podľa legendy Dračia diera vznikla tak, že jedna z miestnych žien mala veľmi zlú povahu a preto ju odniesol čert. Lenže ten nezvládol prelet ponad skalnú stenu (asi mu tá jazyčnica kibicovala do šoférovania) a vybúral do steny okno, ktoré je tam dodnes.

Pohľad z vrcholu

Pohľad z vrcholu na Mondsee

img_4948

img_4949

Dračia diera

Dračia diera

Zostup vedie po normálnej turistickej, dobre značenej ceste. Miestami je dosť strmá a zaistená lanami a rebríkmi. Keď si už myslíte, že zostup máte za sebou, čaká vás opätovné stúpanie, ktoré miestni priliehavo nazvali Dračia pomsta. Napriek tomu späť pri krčme by ste mali byť o hodinu po začatí zostupu.

Pivo v krčme s českou obsluhou je dobrá odmena za podstúpenú námahu.

Predpoveď počasie na ďalší deň sa, žiaľ, nezmenila, a tak sa večer vraciame domov. Svedectvo live kamier z Mondsee z nasledovného dňa nám dalo za pravdu, že to bolo dobré rozhodnutie.

 

Správa o ceste do Singapuru a Malajzie – 13. časť

17.12.2025

Ráno sme z hotela zamierili na autobusovú zastávku spoja č. 101. Navštíviť sme chceli motýliu farmu Entópia. Cesta autobusom MHD opäť trvala čosi vyše hodiny, ale tentoraz neľutujeme, že sme si nezobrali taxík. Trasa lemuje severné pobrežie ostrova a poskytuje skvelé pohľady na pláže otvorené smerom k Malackému prielivu. Po ceste si všimneme penangskú pozoruhodnosť [...]

Koľko rokov má Fico?

16.12.2025

Nie je tá umelá inteligencia (ChatGPT) dokonalá… Spýtal som sa jej pomocou mikrofónu: „Koľko rokov má Fico?“ Takúto mi dala odpoveď: Asi si ma pomýlila s kohútom…

Správa o ceste do Singapuru a Malajzie – 12. časť

15.12.2025

Ešte pred letom bolo potrebné opäť vyplniť elektronický registračný imigračný formulár, pretože išlo o náš druhý vstup na územie Malajzie. Leteli sme menším airbusom, v ktorom klimatizácia vykonávala divy. Paluba lietadla bola zahmlená ako kúpeľňa po desiatich minútach horúcej sprchy. Marsé vidiac ten kúdol „dymu“, ktorý vytváral chvíľami až nepriehľadnú [...]

magyar s orbanom kombifoto

Stráca Orbánov Fidesz dych? Prieskumy potvrdzujú rastúci náskok Magyarovej strany TISZA

17.12.2025 11:57

Podľa výsledkov prieskumu verejnej mienky by v prípade terajších parlamentných volieb stranu TISZA volilo 34 percent a Fidesz 26 percent voličov.

thumbnail foto4 shutterstock, pr, nepouzivat

2,6 miliardy na 30 rokov. Mosty sa idú opravovať cez PPP projekty. Dlhodobo nepoistené vozidlá vyradia z evidencie, odklepla vláda a pripravuje sa na obranu

17.12.2025 11:17, aktualizované: 12:15

Odhaduje sa, že v súčasnosti je na Slovensku viac ako 600 000 nepoistených vozidiel, pričom viac ako 300 000 z nich sa aktívne používa v cestnej premávke.

ráž fico

Zabojuje Smer prvýkrát o post šéfa Bratislavy? V hre je vraj meno ministra. Ešte som sa nerozhodol, odkázal

17.12.2025 11:05

Politológ zhodnotil šance ministra na primátorský post v „protismeráckej“ bašte.

babiš

Babiš: Česko je za ďalšiu finančnú pomoc Kyjevu, podporil by využitie ruských aktív

17.12.2025 10:46, aktualizované: 11:22

V otázke použitia zmrazených ruských aktív zdôraznil, že Česko žiadne garancie dávať nebude.

Pavol Fabian

o cestovaní, o horách, o knižkách, o hocičom...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 719
Celková čítanosť: 2655871x
Priemerná čítanosť článkov: 3694x

Autor blogu

Kategórie

Archív