Potulky po Mauritánii 7. časť

Po predpoludňajšej vychádzke k moru sme sa vrátili do kempu. Jeho majiteľ pomocou svojich kontaktov na železnici zisťoval, kedy pôjde vlak do Zouératu. Lebo presný cestovný poriadok nejestvuje. Počas dňa zvyknú vypraviť tri vlakové súpravy, ale žiadna z nich nemá nejaký presne určený čas odchodu.

Iron train býva označovaný za najdlhší vlak na svete. Jeho dĺžka je 2,5 – 3 kilometre. Súpravu ťahajú dve až tri dieselové lokomotívy, za ktorými je zapojených okolo 200 – 250 nákladných vagónov. Sú to vagóny s otvorenou ložnou plochou, na ktorej sa prepravuje železná ruda z baní v Zouérate. Na konci dlhej súpravy sú pripojené dva vagóny osobnej dopravy, ktoré Mauritánii údajne venovala Česká republika. Kto v nich cestuje netuším. Pretože všetci turisti a aj väčšina domácich cestuje v nákladných vozňoch. Jestvujú tu dva typy nákladných vagónov. Hlbšie vagóny, z ktorých nevidíte cez okraj na krajinu a plytšie, kde okraj vagóna sa nachádza kdesi v úrovni vašich prsných bradaviek. Pre lepšiu predstavu treba povedať, že hovoríme o mužských bradavkách priemerne urasteného chlapa.

Cestovanie nákladným vlakom je zadarmo. Majiteľ kempu zistil, že vlak do stanice ležiacej na opačnej strany cesty by mal prísť okolo tretej popoludní. Presúvame sa ku koľajniciam, kde už sú zložení viacerí domorodí cestujúci s ich objemnou batožinou a pribúdajú ďalší. Urobím pár fotiek železničnej budovy a fotíme aj na „nástupisku“. Domácim sa naše fotografovanie nepozdáva. Zanedlho pri nás zastane skorodovaný rozheganý mercedes a vystúpi z neho muž v maskáčoch. Auto, rovnako ako maskáče, sú bez akéhokoľvek označenia, ale radšej nepochybujeme o tom, že je to miestny policajt. Dôrazne nás upozorňuje, že nesmieme fotografovať domácich. Takže od tej chvíle ich fotíme menej okato.

Vlaková stanica

 

V meste sme si všetci nakúpili berberské šatky. Ich dĺžka je aj dva metre. Pokúšame sa ovinúť si nimi hlavu, pretože sme presvedčení, že do vlaku to bude skvelá ochrana  pred prachom a pieskom. Šatky, ktoré sme si kúpili sú však z akejsi tvrdej naškrobenej látky. Zle sa poddáva našim viazačským pokusom. V kempe sme viacerí látku vyplákali vo vode, aby zmäkla. A ona naozaj zmäkla, ale po uschnutí opäť nadobudla konzistenciu plechu získaného priamo z valcovacej stolice z VSŽ/US Steel Košice.  To, čo sme si na hlavách z berberských šatiek vytvorili, malo čudný tvar s krátkou trvácnosťou.

 

Zrazu vzduch zaplní temné bublanie dieselových motorov a v diaľke sa zjaví svetlo silného reflektora. Lokomotívy prehrmia okolo nás a vlak dlho nezastavuje. Až teraz si uvedomujeme jeho dĺžku. Keď sa konečne zastaví, cestujúci sa rozbehnú k vagónom a snažia sa ich obsadiť. Sme dvanásti a naša ambícia je mať jeden vlastný vagón. Vyberieme si ten najbližší a po dvoch stúpačkách a iných trčiacich kovoch lezieme do vagóna. Dvaja najvyšší zostávajú na zemi a podávajú batohy. Podarilo sa nám „nalodiť“ rýchlejšie ako mnohým domorodcom, ale pravda je, že máme výrazne menej batožiny ako oni. Oni nakladajú celé vrecia čohosi, desiatky škatúľ, rôzne stavebné materiály a vlastne čokoľvek. Vďaka rýchlemu nastúpeniu máme možnosť pozorovať cvrkot na stanici. Aby nevznikol mylný dojem – pod pojmom stanica mám na mysli chatrnú bielu budovu v diaľke a potom už len železničný násyp jednokoľajky obklopený doďaleka pieskom.

Opäť fotografujeme. Snažíme sa to robiť nenápadne, ale neúspešne. Ktosi nás zase nabonzoval. Prichádza policajt a rozčuľuje sa. Vzhľadom na to, že stojí na zemi a my sa na neho pozeráme z výšky vagóna, sme trochu vo výhode. Policajt žiada, aby fotografisti za ním zliezli dole. Zdráhame sa a aj on nie je celkom presvedčený o tom, čo požaduje. Lenže opäť sa k nám dýchavične dohrká onen „policajný“ mercedes a hodnosťou vyšší ochranca zákona je omnoho ráznejší. Dokonca sa tvári, že chce vyliezť za nami do vagóna. Veľkou nevýhodou cestovania v iron traine je však skutočnosť, že vôbec netušíte, kedy sa vlak pohne. V tomto prípade sa to ukázalo ako výhoda. Policajt nechcel riskovať, že ho vlak odvezie stovky kilometrov od domova a zostal na zemi. Konal múdro, pretože vlak sa skutočne za pár okamihov pohol.

Svietilo popoludňajšie mauritánske slniečko, takže tričko s krátkym rukávom a krátke nohavice sa nám zdali na cestovanie vhodné. Okrem toho základný princíp cestovania týmto vlakom hovorí – treba si zasviniť čo najmenej vecí. Zvlášť, ak ste ešte  len na začiatku vášho pobytu v Mauretánii…

 

Zdroj fotografií: autor textu (všetky fotografie sa po kliknutí na ne zväčšia)

Kto dá toto do poriadku?

12.12.2025

Všetko je na Slovensku a aj v Európe stále viac pomýlené. Negatívne veci sa stále viac stupňujú a zhoršujú. A obávam sa, že nevyhnutným výsledkom toho procesu bude vojna. Či už občianska na Slovensku alebo veľká konvenčná(?) celoeurópska, ktorá neobíde ani Slovensko. Znaky toho, že smerujeme k vojne, či už k občianskej alebo veľkej konvenčnej v Európe sa stále [...]

Správa o ceste do Singapuru a Malajzie – 10. časť

11.12.2025

S plnými bruchami sme sa vydali na prechádzku po Malej Indii. Hneď za rohom bás čakal Sri Veermakaliamman temple. Sri Veeramakaliamman Temple stojaci na ulici Serangoon Road je jeden z najznámejších hinduistických chrámov v Singapure. Postavili ho okolo 1855 indickí prisťahovalci z Tamil Nadu. Pôvodne slúžil ako svätyňa pre obyvateľov z južnej Indie, ktorí pracovali v [...]

Správa o ceste do Singapuru a Malajzie – 9. časť

10.12.2025

Ďalší deň sme už postupovali podľa pripraveného programu. Metrom sme sa prepravili do konečnej stanice fialovej linky metra Harbour Front. Ako inak, umiestnená bola zase v prízemí obrovského nákupného strediska VivoCity. Tentoraz som mal všetko presne naštudované! Vedel som, že sa musíme dostať na tretie poschodie tohto shopping centra, pretože odtiaľ štartuje monorail [...]

Volodymyr Zelenskyj, Emmanuel Macron, Friedrich Merz, Keir Starmer

Okrem rebelov Fica a Orbána majú výhrady k zhabaniu ruských aktív ďalšie štyri krajiny

13.12.2025 08:20

Štyri krajiny, ktoré nechceli narúšať jednotu EÚ pri hlasovaní o zmrazení ruských aktív, žiadajú, aby sa hľadali iné cesty financovania Ukrajiny.

Fiala

Fiala dúfa, že Babiš nezruší českú muničnú iniciatívu. Pre Ukrajinu urobilo Česko všetko, čo mohlo, tvrdí

13.12.2025 07:13

Česká muničná iniciatíva je podľa Fialu úplne unikátna vec, ktorá je všade oceňovaná.

Skladka Myslava  3

Skládka v Košiciach už mala byť zavretá. Aktivisti tvrdia, že na ňu stále vozia odpad

13.12.2025 07:00

Ministerstvo životného prostredia tvrdí, že ide o rekultiváciu pred jej zavretím

vojna na Ukrajine

ONLINE: WSJ: Na stretnutie so Zelenským a Európanmi Trump opäť posiela Witkoffa a Kushnera

13.12.2025 06:40

Trump verí, že americký plán na vytvorenie osobitnej ekonomickej zóny v Ukrajinou ovládanej časti Donbasu bude dobre fungovať, aj keď je zložitý.

Pavol Fabian

o cestovaní, o horách, o knižkách, o hocičom...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 715
Celková čítanosť: 2647945x
Priemerná čítanosť článkov: 3703x

Autor blogu

Kategórie

Archív