Potulky po Mauritánii 7. časť

Po predpoludňajšej vychádzke k moru sme sa vrátili do kempu. Jeho majiteľ pomocou svojich kontaktov na železnici zisťoval, kedy pôjde vlak do Zouératu. Lebo presný cestovný poriadok nejestvuje. Počas dňa zvyknú vypraviť tri vlakové súpravy, ale žiadna z nich nemá nejaký presne určený čas odchodu.

Iron train býva označovaný za najdlhší vlak na svete. Jeho dĺžka je 2,5 – 3 kilometre. Súpravu ťahajú dve až tri dieselové lokomotívy, za ktorými je zapojených okolo 200 – 250 nákladných vagónov. Sú to vagóny s otvorenou ložnou plochou, na ktorej sa prepravuje železná ruda z baní v Zouérate. Na konci dlhej súpravy sú pripojené dva vagóny osobnej dopravy, ktoré Mauritánii údajne venovala Česká republika. Kto v nich cestuje netuším. Pretože všetci turisti a aj väčšina domácich cestuje v nákladných vozňoch. Jestvujú tu dva typy nákladných vagónov. Hlbšie vagóny, z ktorých nevidíte cez okraj na krajinu a plytšie, kde okraj vagóna sa nachádza kdesi v úrovni vašich prsných bradaviek. Pre lepšiu predstavu treba povedať, že hovoríme o mužských bradavkách priemerne urasteného chlapa.

Cestovanie nákladným vlakom je zadarmo. Majiteľ kempu zistil, že vlak do stanice ležiacej na opačnej strany cesty by mal prísť okolo tretej popoludní. Presúvame sa ku koľajniciam, kde už sú zložení viacerí domorodí cestujúci s ich objemnou batožinou a pribúdajú ďalší. Urobím pár fotiek železničnej budovy a fotíme aj na „nástupisku“. Domácim sa naše fotografovanie nepozdáva. Zanedlho pri nás zastane skorodovaný rozheganý mercedes a vystúpi z neho muž v maskáčoch. Auto, rovnako ako maskáče, sú bez akéhokoľvek označenia, ale radšej nepochybujeme o tom, že je to miestny policajt. Dôrazne nás upozorňuje, že nesmieme fotografovať domácich. Takže od tej chvíle ich fotíme menej okato.

Vlaková stanica

 

V meste sme si všetci nakúpili berberské šatky. Ich dĺžka je aj dva metre. Pokúšame sa ovinúť si nimi hlavu, pretože sme presvedčení, že do vlaku to bude skvelá ochrana  pred prachom a pieskom. Šatky, ktoré sme si kúpili sú však z akejsi tvrdej naškrobenej látky. Zle sa poddáva našim viazačským pokusom. V kempe sme viacerí látku vyplákali vo vode, aby zmäkla. A ona naozaj zmäkla, ale po uschnutí opäť nadobudla konzistenciu plechu získaného priamo z valcovacej stolice z VSŽ/US Steel Košice.  To, čo sme si na hlavách z berberských šatiek vytvorili, malo čudný tvar s krátkou trvácnosťou.

 

Zrazu vzduch zaplní temné bublanie dieselových motorov a v diaľke sa zjaví svetlo silného reflektora. Lokomotívy prehrmia okolo nás a vlak dlho nezastavuje. Až teraz si uvedomujeme jeho dĺžku. Keď sa konečne zastaví, cestujúci sa rozbehnú k vagónom a snažia sa ich obsadiť. Sme dvanásti a naša ambícia je mať jeden vlastný vagón. Vyberieme si ten najbližší a po dvoch stúpačkách a iných trčiacich kovoch lezieme do vagóna. Dvaja najvyšší zostávajú na zemi a podávajú batohy. Podarilo sa nám „nalodiť“ rýchlejšie ako mnohým domorodcom, ale pravda je, že máme výrazne menej batožiny ako oni. Oni nakladajú celé vrecia čohosi, desiatky škatúľ, rôzne stavebné materiály a vlastne čokoľvek. Vďaka rýchlemu nastúpeniu máme možnosť pozorovať cvrkot na stanici. Aby nevznikol mylný dojem – pod pojmom stanica mám na mysli chatrnú bielu budovu v diaľke a potom už len železničný násyp jednokoľajky obklopený doďaleka pieskom.

Opäť fotografujeme. Snažíme sa to robiť nenápadne, ale neúspešne. Ktosi nás zase nabonzoval. Prichádza policajt a rozčuľuje sa. Vzhľadom na to, že stojí na zemi a my sa na neho pozeráme z výšky vagóna, sme trochu vo výhode. Policajt žiada, aby fotografisti za ním zliezli dole. Zdráhame sa a aj on nie je celkom presvedčený o tom, čo požaduje. Lenže opäť sa k nám dýchavične dohrká onen „policajný“ mercedes a hodnosťou vyšší ochranca zákona je omnoho ráznejší. Dokonca sa tvári, že chce vyliezť za nami do vagóna. Veľkou nevýhodou cestovania v iron traine je však skutočnosť, že vôbec netušíte, kedy sa vlak pohne. V tomto prípade sa to ukázalo ako výhoda. Policajt nechcel riskovať, že ho vlak odvezie stovky kilometrov od domova a zostal na zemi. Konal múdro, pretože vlak sa skutočne za pár okamihov pohol.

Svietilo popoludňajšie mauritánske slniečko, takže tričko s krátkym rukávom a krátke nohavice sa nám zdali na cestovanie vhodné. Okrem toho základný princíp cestovania týmto vlakom hovorí – treba si zasviniť čo najmenej vecí. Zvlášť, ak ste ešte  len na začiatku vášho pobytu v Mauretánii…

 

Zdroj fotografií: autor textu (všetky fotografie sa po kliknutí na ne zväčšia)

Čím horšie, tým lepšie (pre PS) – 2. časť

27.11.2025

Koluje po internete jeden mail… Ku mne sa dostal už druhý, či tretí raz. Uvediem tu z neho taký výcuc: „Na svete žije v súčasnosti vyše 8 miliárd ľudí. 11 % ich žije v Európe, 5% je v Severnej Amerike, 9% v Južnej Amerike, 15% v Afrike, 60% v Ázii. (tu len dopĺňam – vyrátajte si z toho, aké zanedbateľné percento ľudí predstavuje tzv. kolektívny [...]

Čím horšie, tým lepšie (pre PS)

26.11.2025

Stratégovia Progresívneho Slovenska sa rozhodli ísť dôsledne cestou negovania všetkého, čo sa na Slovensku deje a najmä čo sa deje s podpisom Ficovej vlády. Nebudem tu spomínať bombastickú a nehoráznu myšlienku PS otvárať Benešove dekréty, lebo to je taký nezmysel ako keby ryby začali nosiť slnečné okuliare. Každý rozumný človek takéto myšlienky hraničiace [...]

Správa o ceste do Singapuru a Malajzie – 4. časť

25.11.2025

Rýchlo sme sa premiestnili ku KL Menara Tower, čo je kualalumpurská televízna veža. Ešte z domu som kúpil vstupenky a posledný vstup bol možný o 19,30. Nechceli sme, aby nám prepadli, veď neboli úplne zadarmo. Vstupenka do všetkých troch priestorov (Observation Deck vo výške 276 metrov, Sky Deck vo výške 421 metrov a Sky Box v rovnakej výške) stála okolo 100 ringgitov [...]

Namíbia voľby

Namíbijský politik Adolf Hitler si nechal zmeniť meno

27.11.2025 22:04

Politik v minulosti svetové médiá zaujal svojim menom.

Polícia SR Laura

Nevideli ste ju? Polícia pátra po 16-ročnej Laure

27.11.2025 21:37

Dievča má poruchu autistického spektra.

andrej babiš

Babiš varoval pred „slovenským scenárom“. Pri slovách o synovi tiekli slzy

27.11.2025 20:44, aktualizované: 22:07

Koľkokrát ma už chceli zabiť. Minulý týždeň tu bola opäť polícia, zase ma chce niekto zabiť, povedal Babiš.

Rozvodneny Hornad pri hati Kosice

Po dažďoch prišiel mráz: Hladiny riek na východe stabilizované, no poľadovica stále hrozí

27.11.2025 20:00

Hladiny väčšiny východoslovenských riek už budú klesať, výnimkou sú Latorica, Bodrog a Laborec.

Pavol Fabian

o cestovaní, o horách, o knižkách, o hocičom...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 704
Celková čítanosť: 2619935x
Priemerná čítanosť článkov: 3721x

Autor blogu

Kategórie

Archív