Založ si blog

Príručka samovraha – 10. časť

Ak sa pri tvorbe vlastného rozlúčkového listu chcete inšpirovať poslednými slovami slávnych osobností, v nasledujúcich riadkoch nájdete posledné vyjadrenia takmer troch stovák zväčša všeobecne známych ľudí bližšej i vzdialenejšej histórie. Iste, možno namietať, že niektoré z uvádzaných posledných slov nebudú celkom autentické, niektoré vznikli až dodatočne v rámci akejsi legendy šírenej o tej, ktorej historickej osobe. Môžeme sa sporiť o to, či Juraj Jánošík predtým, než mu kat pod rebro vrazil kovový hák naozaj vyriekol to známe hrdinské:

“Keď ste si ma upiekli, tak si ma aj zjedzte.“

Nemožno sa však sporiť o to, že Juraj Jánošík žil a ani o to, že umrel!

Keby vám však ktosi tvrdil, že posledné rozlúčkové slová, ktoré vyriekla Červená Karkuľka predtým než ju zlý vlk zjedol, boli: „Dobrú chuť.“ – tu by sa mal čitateľ naozaj zháčiť!

 

Abimelech, kráľ izraelský zasiahnutý do hlavy kameňom. (13.stor. pred n.l.):

„Taste meč a prebodnite ma, aby ľudia nepovedali: Ubila ma žena!“

Addison, Joseph, anglický esejista, básnik, dramatik, učenec a politik (1719):

„Pozri, ako pokojne môže umierať kresťan!“

Agrippina mladšia, (Julia Vipsania Agrippina), sestra rímskeho cisára Caligulu a matka cisára Nera (59 n.l.):

„Bodni do brucha!“

Aleš, Mikoláš, český maliar, kresliar, dekoratér a ilustrátor (1913):

„A unavuje ma hovoriť.“

Alexander I. Karađorđević, juhoslovanský kráľ (1934):

„Ochraňujte mi Juhosláviu.“

Alexander II., Nikolajevič, ruský cár z rodu Romanovcov pri atentáte po prvej bombe, ktorá rozbila jeho kočiar (1881):

„Chvalabohu, som zdravý a bez pohromy.“

Alexander III. Macedonský (Alexander Veľký), macedónsky kráľ na otázku komu zanecháva ríšu (323 pred n.l.):

„Tomu najsilnejšiemu.“

Alžbeta I., anglická kráľovná z dynastie Tudorovcov, (1603):

„Všetko moje bohatstvo za jediný okamih.“

Anaxagoras, grécky filozof – učiteľ, keď sa pýtali, aké má posledné prianie, (428 pred n.l.):

„Dajte chlapcom deň voľna.“

Anaxarchos z Abdér zvaný Blažený, grécky filozof (320 pred n.l.):

„Len tlčte do vreca, v ktorom je Anaxarchos. Anaxarcha nedobijete.“

Antoinette, Mária, dcéra Márie Terézie, francúzska kráľovná šliapla cestou ku gilotíne na nohu svojmu katovi. Jej posledné slová boli (1793):

„Prepáčte pane. Neurobila som to schválne.“

Archimedes, matematik, fyzik a vynálezca rímskemu vojakovi, ktorý sa ho znovu dôrazne pýtal na meno, podráždený prvou odpoveďou (Neruš moje kruhy), (212 pred n.l.):

„Počkaj, len čo vyriešim ten problém.“

Arenas, Reinaldo, kubánsky spisovateľ a dramatik, tri roky po diagnostikovaní ochorenia HIV spáchal samovraždu – predávkoval sa kombináciou liekov a alkoholu (1990):

„Kuba bude slobodná, ja už som.“

Astorová, Nancy Witcher, britská politička amerického pôvodu, keď zbadala pri svojej posteli celú svoju rodinu (1964):

„Zomieram, alebo mám narodeniny?“

Austenová, Jane, anglická spisovateľka (1817):

„Nechcem nič len smrť.“

Bailly, Jean-Sylvain, francúzsky matematik, astronóm, spisovateľ a jeden z počiatočných vodcov Francúzskej revolúcie na katovu otázku, či sa bojí (1793):

„Nie, je mi zima.“

Bainham, James, anglický právnik a protestantský mučeník, ktorého upálili (1532):

„Tak sa teda pozerajte, pápeženci! Stále ste chceli vidieť zázraky, tak teraz ho môžete uvidieť – ja totiž v tomto ohni necítim bolesť o nič viac, ako keby som ležal v posteli.“

Balzac, Honore de, francúzsky spisovateľ už temer v delíriu si spomenul na zázračného doktora Horace Bianchona, postavu svojho diela, (1850):

„Keby tu bol Bianchon, zachránil by ma!“

Podľa iného zdroja:

„Osem dní v horúčkach. To som ešte mohol napísať knihu.“

Baťa, Jan Antonín, český podnikateľ napísal tesne pred smrťou (1965):

„Pravda nakoniec vypláva na povrch ako olej na vodu.“

Beckett, Samuel, írsky spisovateľ, autor absurdných drám 1989):

„Nedokázal by som prejsť životom, bez toho, aby som nezanechal škvrnu na tichu.“

Beecher, Henry Ward, duchovný na lekárovu otázku, ako vysoko dokáže zdvihnúť ruku (1887):

„Dosť vysoko, aby som vás mohol udrieť!“

O Pelleho víťazstve

07.04.2024

Treba povedať, že Pellegriniho víťazstvo bolo napriek očakávaniam a odhadom výrazné! A bolo by bývalo omnoho, omnoho výraznejšie, ak by sa na Slovensku viedla normálna demokratická a slušná predvolebná kampaň. To, čo prevádzal Matovič tesne pred volebným dňom, bolo to najhlbšie dno a mne sa z neho chcelo naozaj zvracať. Ukázalo sa, že najväčším homofóbom na [...]

O Pelém a o hre proti nemu

05.04.2024

Keďže sme dnes v období volebného moratória, nejdem písať politizujúce články podporujúceho niektorého z kandidátov. Nechcem porušovať zákon. Vo svojom dnešnom príspevku sa chcem venovať najlepšiemu futbalistovi všetkých čias, Brazílčanovi Pelému (Edson Arantes do Nascimento). Uvediem krátky citát z autobiografickej knižky skvelého českého [...]

K+K

04.04.2024

Pred pár dňami sme si pripomenuli 25. výročie bombardovania Juhoslávie vojskami NATO na čele s USA. Bombardovanie sa začalo pod falošnou/vymyslenou zámienkou o genocíde v Kosove (rovnako ako vojna v Iraku, ktorá začala zas pod falošnou/vymyslenou zámienkou – vlastníctva zbraní hromadného ničenia Husajnovým režimom.) Oba agresívne akty Severoatlantického paktu boli [...]

Moulin Rouge

Vrtuľa legendárneho mlyna na streche kabaretu Moulin Rouge v Paríži sa zrútila

25.04.2024 09:29

Svetoznámy kabaret je jednou z tamojších najnavštevovanejších turistických atrakcií.

izrael, hamas, zbrane

Hamas zloží zbrane, ak vznikne palestínsky štát, povedal predstaviteľ hnutia

25.04.2024 09:16

Hnutie Hamas vládne od roku 2007 v Pásme Gazy.

Jemen, USS Carney

Loď v Červenom mori zostrelila raketu, k útoku sa prihlásili húsíovia

25.04.2024 08:40

Vypálená raketa pravdepodobne mierila na loď MV Yorktown plaviacu sa pod americkou vlajkou.

súdne pojednávanie, Mikuláš Černák

Zvrat v prípade Černáka. V miestnosti bol len pár minút, rozhodovať o jeho prepustení sa dnes nebude

25.04.2024 08:00, aktualizované: 09:06

Kedy sa dozvieme verdikt, zatiaľ nie je známe. V prípade ešte stále pribúdajú návrhy na doplnenie dokazovania a procesné strany ich môžu podať aj počas pojednávania.

Pavol Fabian

o cestovaní, o horách, o knižkách, o hocičom...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 592
Celková čítanosť: 2125090x
Priemerná čítanosť článkov: 3590x

Autor blogu

Kategórie