Príručka samovraha – 87. časť

Prehľad známych osobností,

ktoré ukončili svoj život samovraždou

 

Lietadlom do čohosi…

 

(V texte sú použité poznámky pod čiarou. Nachádzajú sa na konci článku)

 

Atta, Mohamed (33) – egyptský terorista a jeden z vodcov útokov na newyorské Dvojičky z 11. septembra 2001. Pilotoval unesené lietadlo Boeing 767 americkej spoločnosti American Airlines (let č. 11), ktoré o tri štvrte na deväť dopoludnia narazilo do severnej veže Svetového obchodného centra, ako súčasť koordinovaného útoku (vraj) Al- Kajdy[1].

V júni roku 2000 sa tento dobrák jeden deň pohyboval v Prahe.

 

Lubitz, Andreas (27) – nemecký civilný pilot firmy Germanwings, dcérskej spoločnosti aeroliniek Lufthansa. Bol kopilotom tragického letu Germanwings 9525, ktorý sa 24. marca 2015 zrútil vo Francúzskych Alpách v katastri mesta Digne-les -Bains.

Kapitánom lietadla bol Patrick Sondenheimer, letec   s desaťročnou praxou a 6 000 nalietanými hodinami. Druhý pilot Andreas Lubitz mal nalietaných 630 hodín.

V roku 2009 prerušil Lubitz svoj letecký výcvik v dôsledku syndrómu vyhorenia a depresie. Trpel depresívnou poruchou, ktorú skrýval pred svojim zamestnávateľom. Roztrhal aj neschopenku od svojho ošetrujúceho neurológa a psychiatra platnú na deň tragického letu, ktorá by pravdepodobne znamenala jeho dlhodobejšie zneschopnenie na výkon profesie pilota. Ambulantne sa liečil na düsseldorfskej univerzitnej klinike. Podľa iných zdrojov sa Lubitz šesť rokov pred incidentom liečil kvôli ťažkým depresívnym epizódam.

Let číslo 9525 Germanwings štartoval 24. marca 2015 zo španielskej Barcelony o 10:01 SEČ s dvadsaťšesť minútovým oneskorením a mieril do nemeckého Düsseldorfu.  Nad Francúzskom začalo lietadlo náhle klesať a o 10:41 SEČ narazilo do horského masívu Massif des Trois-Évêchés v južných Alpách medzi obcami Le Vernet a Prads-Haute-Bléone. Pri nehode na palube zahynulo všetkých 150 osôb. Posádku tvorili dvaja piloti a štyri letuškyZo 144 cestujúcich bola väčšina Nemcov (72) a Španielov (51).

Lubitz si navedenie lietadla na zostupný kurz vyskúšal už počas letu z Düsseldorfu do Barcelony. Päťkrát so strojom „cvične“ klesol, keď bol hlavný pilot mimo kabíny. Skúška úmyselného klesania osudného lietadla nemala na let citeľný vplyv a ani nevyvolala pozornosť leteckých dispečerov. Naznačuje však, že druhý pilot svoju samovraždu v kabíne lietadla plánoval a nie je pravdepodobné, že pri lete z Barcelony späť do Nemecka konal v afekte.

Pri spiatočnom lete z Barcelony lietadlo počas pár minút kleslo o 3 000 metrov. Riadiace stredisko letu prešlo okamžite do núdzového režimu, ale posádka lietadla sa nehlásila a Airbus A-320 čoskoro zmizol obrazoviek radaru. Záchranárom trvalo niekoľko hodín, kým objavili miesto nehody. Nádej, že niekto prežil rýchlo pominula. Všetkých 150 osôb na palube zahynulo po tom, ako sa lietadlo rozbilo o horské úbočie. Nehoda sa stala len niekoľko mesiacov po sérii teroristických útokov na časopis Charlie Hebdo a mnohí sa obávali, že ide o dielo islamistov. Dôkazy však explóziu vo vzduchu rýchlo vylúčili. Naopak, ukázalo sa, že dispečeri sa pokúšali jedenásťkrát kontaktovať posádku, ale tá sa ani raz neozvala. Príčinu odhalil až záznamník hovorov z kokpitu. Kapitán lietadla Sondenheimer si odskočil na toaletu a nechal druhého pilota v kokpite samého. Práve v tej chvíli začalo lietadlo zostup. Keď sa druhý pilot ocitol o samote, nastavil autopilot na najnižšiu možnú výšku a zvýšil rýchlosť na maximum. Mikrofóny v kokpite zachytili, ako Lubitz dýcha a aj zúfalé pokusy kapitána dostať sa späť do kabíny. Z neznámeho dôvodu druhý pilot nijako nereagoval ani na opakované volanie dispečera. Pritom bol pri vedomí až do samotného konca. Lubitzov čin bola teda starostlivo naplánovaná (samo)vražda. Niekoľko hodín po katastrofe celý rad európskych aerolínií oznámil, že zmení predpisy tak, aby v kokpite boli vždy prítomní dvaja členovia posádky.

Terorizmus ako motív činu bol pomerne rýchlo vylúčený z úvah o príčinách nešťastia, pretože sa ukázalo, že už pár mesiacov pred nehodou trápili Lubitza vážne duševné problémy. Navštevoval viac ako 40 lekárov. Mal pocit, že prestáva vidieť na jedno oko a obával sa konca kariéry. Medzi jeho osobnými vecami našli vyšetrovatelia lekársku správu odporúčajúcu, aby si vzal na nejaký čas voľno s dátumom len niekoľko dní pred katastrofou.

Všetci zúčastnení doktori sa spoliehali, že Lubitz lekársku správu odovzdá svojmu zamestnávateľovi. Je otázne, či vzhľadom na prísne nemecké zákony týkajúce sa lekárskeho tajomstva  a ochrany osobných údajov mohli urobiť viac.

Tento prípad však nebol ojedinelým samovražedným letom. V roku 1999 let spoločnosti EgyptAir na trase New York – Káhira skončil krátko po štarte. Stroj začal rapídne klesať a počas pol minúty znížil výšku letu z 12 kilometrov na polovicu. Pod enormným tlakom sa konštrukcia lietadla rozpadla a stroj spadol do mora. Zahynulo všetkých 217 ľudí na palube. Pilot navigujúci lietadlo k hladine mora neustále čosi drmolil o Alahovi.

V novembri 2013 sa samovražedným rozhodnutím pilota zrútil aj let 407 spoločnosti Mozambique Airlines s 33 ľuďmi na palube. Lietadlo letiace z afrického Mozambiku do Angoly sa na polceste zrútilo do národného parku v štáte Namíbia.

Samovražda pilota/ov je jednou z teórií aj pri záhadnom zmiznutí lietadla spoločnosti Malaysia Airlines, let MH 370. Lietadlo 8. marca 2014 letelo z Kuala Lumuru do Pekingu. Piloti sa riadiacej veži tiež prestali ozývať a stroj pravdepodobne narazil na hladinu Indického oceána. Na palube Boeingu 777-200 sa nachádzalo 227 cestujúcich a 12 členov posádky.

[1] Samozrejme, za predpokladu že nešlo o riadenú demoláciu Dvojičiek.

Čím horšie, tým lepšie (pre PS) – 2. časť

27.11.2025

Koluje po internete jeden mail… Ku mne sa dostal už druhý, či tretí raz. Uvediem tu z neho taký výcuc: „Na svete žije v súčasnosti vyše 8 miliárd ľudí. 11 % ich žije v Európe, 5% je v Severnej Amerike, 9% v Južnej Amerike, 15% v Afrike, 60% v Ázii. (tu len dopĺňam – vyrátajte si z toho, aké zanedbateľné percento ľudí predstavuje tzv. kolektívny [...]

Čím horšie, tým lepšie (pre PS)

26.11.2025

Stratégovia Progresívneho Slovenska sa rozhodli ísť dôsledne cestou negovania všetkého, čo sa na Slovensku deje a najmä čo sa deje s podpisom Ficovej vlády. Nebudem tu spomínať bombastickú a nehoráznu myšlienku PS otvárať Benešove dekréty, lebo to je taký nezmysel ako keby ryby začali nosiť slnečné okuliare. Každý rozumný človek takéto myšlienky hraničiace [...]

Správa o ceste do Singapuru a Malajzie – 4. časť

25.11.2025

Rýchlo sme sa premiestnili ku KL Menara Tower, čo je kualalumpurská televízna veža. Ešte z domu som kúpil vstupenky a posledný vstup bol možný o 19,30. Nechceli sme, aby nám prepadli, veď neboli úplne zadarmo. Vstupenka do všetkých troch priestorov (Observation Deck vo výške 276 metrov, Sky Deck vo výške 421 metrov a Sky Box v rovnakej výške) stála okolo 100 ringgitov [...]

žilinka

Žilinka v pléne tvrdo kritizoval vládu: Krátené konanie k rušeniu Úradu na ochranu oznamovateľov je nezákonné

27.11.2025 16:47, aktualizované: 17:10

Generálny prokurátor upozornil, že zákon jasne stanovuje, za akých podmienok je možné vykonať skrátené legislatívne konanie.

papez, erdogan

Pápež Lev XIV. na svojej prvej zahraničnej ceste. V Turecku vyzval k zblíženiu národov

27.11.2025 16:45

Erdogan podľa agentúry AP povedal, že pre región je kľúčová palestínska otázka. Vatikán ocenil za jeho pevný postoj v tejto veci.

Ivan Bednárik

Generálny riaditeľ ŽSR Bednárik sa vzdal funkcie. Prijal nomináciu na českého ministra dopravy

27.11.2025 16:35

Meno nového generálneho riaditeľa zatiaľ nie je známe.

Peter Kmec

Kmec prehovoril o odvolaní Ferenčáka. Tvrdí, že o jeho výmene sa hovorilo na klube, ktorý to odignoroval

27.11.2025 16:30

Odvolanie Jána Ferenčáka spustilo ďalšiu sériu sporov a otázok o tom, kto má v strane skutočný vplyv.

Pavol Fabian

o cestovaní, o horách, o knižkách, o hocičom...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 704
Celková čítanosť: 2619133x
Priemerná čítanosť článkov: 3720x

Autor blogu

Kategórie

Archív